Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg B-skat (i summasummarum)?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har betalt B-Skat fra min virksomhedskonto og bogført det som debet B-Skat  (62010) og kredit Bank.

Men hvorfor ser det ud i min statusopgørelse som et positv beløb i min egenkapital - og blev ikke trukket fra??? Hvad har jeg gjort forkert? Hvad forstår jeg ikke?

Tusind tak for hjælpen.

Iris

PS. jeg kunne se i en gammel indlæg at det blev også beskrevet på den måde. Men det giver ikke mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at tage stilling til selve B-skat uden mellemregning så; Vent på ekspert, men jeg forstår ikke det du beskriver der sker teknisk. Din egenkaptial står vel i kredit som udgangpunkt ikke - og hvis du har debiteret en konto under egenkapitalen, så må egenkapitalen være gået ned?

Det må du kunne se ved at gå i KONTOPLAN og ned under EGENKAPITAL? (jeg ved ikke hvad det er for en statusopgørelse du mener- men du bør se samme som kontoplan viser under resultat med balance i rapporter)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke bogføre b-skat i dit firma? B-skat er noget du betaler som privat-person, og har ikke noget at gøre med dit firma. Det er derfor en alm. kapitalhævning... med mindre der er andre der vil irettesætte mig?

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej IrisU,

Som det allerede nævnes ovenfor, så er B-skat faktisk en privat udgift, som ikke har noget med dit firma at gøre.

Du kan dog gødt bogføre den i dit firma, men den skal behandles på samme måde, som hvis det havde været en hævning til privat.

Det er derfor helt korrekt, at den bogføres i debet under egenkapitalen, og dermed mindsker din egenkapital.

Den skal ikke tages med i resultatopgørelsen, da den jo netop ikke har indvirkning på dit resultat i virksomheden.

 

Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

mange tak for hurtig svar og gode råd. Jeg tror "the penny has dropped" - til sidst :-).

Tak igen for hjælpen!

Mvh

Iris

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)