Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg tage et billede af et tøjdyr og bruge som logo

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål om ophavsret på mønstre og hæklede dyr. 

Der er blevet købt et tøjdyr på et loppemarked - det tøjdyr vil jeg gerne tage et billede af, og bruge på en hjemmeside som et logo (eller i hvert fald en del af logoet). 

Det viser sig så, at det tøjdyr er hæklet ud fra en opskrift der kan findes på DROPS design ( http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=769&lang=dk ). Den ligner i hvert fald næsten det tøjdyr, pånær nogle farver der er anderledes.

Må jeg godt tage et billede af mit tøjdyr, og bruge oppe ved siden af mit logo ?

På forhånd tak

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 16:00

Brian Brandt:

Det viser sig så, at det tøjdyr er hæklet ud fra en opskrift der kan findes på DROPS design ( http://www.garnstudio.com/lang/dk/visoppskrift.php?d_nr=0&d_id=769&lang=dk ). Den ligner i hvert fald næsten det tøjdyr, pånær nogle farver der er anderledes.

Må jeg godt tage et billede af mit tøjdyr, og bruge oppe ved siden af mit logo ?

Jeg kan næsten kun forestille mig, at det som DROPS evt. har ophavsret på, er opskriften, og ikke det færdige tøjdyr.

I så fald ville blade med strikkeopskrifter jo også skulle have ophavsret på alle de stykker tøj, som er strikket ud fra mønstrene.

Men det er bare et bud. :-)

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 10:12

@Brian: Mit bud er, at der sandsynligvis er ophavsret på den færdige version af tøjdyret. Jeg har i hvert fald læst domme, hvor man kommer frem til, at der er ophavsret på tøjfigurer. Her er et eksempel. Det er godt nok kendte Disney-figurer, hvilket kan spille en rolle. Byretten og Landsretten var uenig.

Det betyder formentlig, at du skal have tilladelse af rettighedshaveren. Hvis du kan finde vedkommende.

Jeg har selv haft en sag engang, hvor vi begærede registreringen af et varemærke afvist, fordi der indgik en figur, min kunde havde rettighederne til.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)