Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B-indkomst og fradrag?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg har søgt forummet igennem, men kan desværre ikke finde et klart svar, så bær over med mig, og link endelig hvis et lignende spørgsmål er besvaret.

Jeg arbejder som freelance programmør i min fritid, jeg er ikke momsregistreret, og oplyser hvert år min B-indkomst til Skat. Jeg har selvfølgelig udgifter til domæner, webhoteller osv, som jeg bruger til at hverve kunder, og har fundet frem til at dette kan trækkes fra..

Men hvad skal jeg trække fra, hele beløbet eller kun momsen?

Og skal jeg bare bede om en udvidet selvangivelse næste år, for at oplyse hvordan jeg er nået frem til beløbet?

På forhånd mange tak.

Kim

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:19
Du er nødt til at gøre op med dig selv om du fortsat vil være honorarmodtager eller egentlig selvstændig erhvervsdrivende. Som honorarmodtager får du kun fradrag for dine udgifter på samme måde som en lønmodtager (ligningsmæssige fradrag) og så er det udgiften inkl. moms. Som selvstændig erhvervsdrivende skal du momsregistreres hvis du omsætter for mere end 50.000 årligt, hvad du forhåbentlig gør.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 21. May 07
Skrevet kl. 15:17
Det har jeg gjort op. Jeg er honorarmodtager, og ønsker ikke at være momsregisteret, da jeg ikke omsætter for over 50.000 om året. Jeg vil derfor gerne vide hvordan man trækker udgifter fra ? Og hvad der skal trækkes fra, momsen eller hele beløbet.

Jeg opstiller lige et simpelt eksempel:

Salg til kunde: Website m server

Indtægt: 1000 kr

Køb for at løse opgave: Ny server

Udgift 500 kr.

Skal jeg så kun oplyse de 500 kr jeg egentlig tjener som B-skat ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:21
Ja og nej. Som selvstændig erhvervsdrivende er svaret ja. Så skal du selvangive dit overskud på de 500. Men som B-indkomstmodtager skal du medregne de 1.000 kr. til din personlige indkomst og de 500 kr. er øvrige lønmodtagerudgifter som kun kan fratrækkes i det omfang de samlede udgifter er højere end 5.000 kr. og kun som et ligningsmæssigt fradrag med begrænset fradragsværdi. Derfor er mit råd ovenfor også at du bliver selvstændig erhvervsdrivende.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 21. May 07
Skrevet kl. 08:16

Okay. Mange tak for hjælpen.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)