Jeg har netop lavet en profil, da jeg har overvejet at starte min egen tøjbutik når jeg er færdig med 3.g(sommer 2008).
Jeg har startet profilen på opfordring fra min kæreste, der mente at siden her var den eneste der kunne hjælpe mig
Det drejer sig om, at jeg står som lidt af et stort spørgsmåltegn, for jeg ved ikke hvor jeg skal begynde?!
Mine forældre bakker mig op omkring min drøm, og har lovet at hjælpe til og hjælpe med lånet- så langt er jeg kommet Nu er jeg bare lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre. Jeg skal lave en virksomhedsplan for mine forældre, så de kan se hvad planen er og hvordan jeg har tænkt mig at komme igang. Men hvad skal jeg starte med??
Jeg er 16 år og er ved at starte en web-shop og en portal.
Jeg har også haft det store spørgsmåls om jeg skulle lave en forretningsplan, for jeg skulle også bruge nogle penge, men mine forældre har lånt et beløb til mig i banken og der skulle de ikke rigtig bruge en forretnings plan mere en plan over hvad min forretning gik ud på.
Og jeg synes selv at forretningsplaner skal skrådtes. Jeg lavede en da jeg startede for et halvt år siden, men man finder hurtigt ud af, at den ikke holder for man for hele tiden nye ideer til hvad man skal have lavet i butikken eller mangler.samt hvordan man skal markedsføre sig :D
Jeg er 16 år og er ved at starte en web-shop og en portal.
Jeg har også haft det store spørgsmåls om jeg skulle lave en forretningsplan, for jeg skulle også bruge nogle penge, men mine forældre har lånt et beløb til mig i banken og der skulle de ikke rigtig bruge en forretnings plan mere en plan over hvad min forretning gik ud på.
Og jeg synes selv at forretningsplaner skal skrådtes. Jeg lavede en da jeg startede for et halvt år siden, men man finder hurtigt ud af, at den ikke holder for man for hele tiden nye ideer til hvad man skal have lavet i butikken eller mangler.samt hvordan man skal markedsføre sig :D
Håber du kunne bruge det til noget.
Jeg er heller ikke den store bruger af forretningsplanen, men bemærk dog at en forretningsplan ikke kun er til ære for banken! Den er med til at støtte dig hele vejen igennem, og holde dig mere målrettet. I forretningsplanen skal man også beskrive lidt om fremtiden, hvilket er meget godt at sigte efter. Så hvis du udelukkende vil lave det for bankens skyld, så lad da vær.
Jeg synes heller ikk rigtigt at man kan bruge den som ´´mål´´ for man får hele tiden en ny ide og kan man bruge den eller kan man ikke. og det kan man ikke hvis man udenlukket køre efter sin forretnings plan. og så udelukker man ide og det bryder jeg mig ikke om :D
Jeg synes heller ikk rigtigt at man kan bruge den som ´´mål´´ for man får hele tiden en ny ide og kan man bruge den eller kan man ikke. og det kan man ikke hvis man udenlukket køre efter sin forretnings plan. og så udelukker man ide og det bryder jeg mig ikke om :D
Måske, men det afhænger jo af hvor stor og seriøs firmaet/virksomheden er. Oftest bygge en virksomhed jo kun på en idé. Men der er jo ingen som siger, at man ikke skal tage højde for fremtidig udvikling i forretningsplanen?
Har man et gennemtænkt koncept, så vil en forretningsplan jo holde.
Som en klog mand engang sagde. Så er forretningsplanen kun til at få styr på div. ting i opstarts fase og til banken. Herefter smider du den langt væk...
Den hindre kun din udvikling! Held og lykke med din butik.
Jeg syntes at man skal være rimeligt fri i sin virksomhed, og have plads til nye ideer, men jeg syntes stadig man skal have en forretningsplan, for den er god til at afsløre nogle sider af ideen som man måske ikke lige havde tænkt på... Det kan godt virke som om at den kvæler ideer, men hvad nu hvis man tabte en masse penge på en ide, som ikke var gennemtænkt? Og det fordi man ikke havde givet sig tid til at sætte sig ordentligt ind i tingene...
Jeg vil give Jesper ret. En forretningsplan er en god ting at kunne hode sig op af. Jeg vil personlig ikke lave et firma uden af lave en forretningsplan. ´Jeg bruger lang tid på at lave en forretingsplan, for at få tingene til at gå op i en højere enhed. Som nævnt så er det ikke kun til banken. Men også for ens selv. Man kan altid tage planen frem og kigge hvad planen egentlig var med firmaet og stille den tilbage på hylden bagefter.
så for at komme igang så vil jeg jo nok overveje at lave en forretingsplan og gøre det seriøst, for at få alle ens ideer tænkt igennem.
Du kan jo også prøve at læse Martin Thorborg´s bog. den kan også give dig et godt råd ellet to.