Jeg er igennem flere års markedsføring af mit lille firma, nået frem til en ret simpel og billig, markedsførings strategi. Bemærk at det ikke er et markedsføringspush, for på en gang at pennetrere markedet, men en konstant løbende kampagne om man vil. Baseret på hvad der har givet mig bedst return of investment, har jeg opdelt denne lille plan i 3 lige store dele. Adwords dba.dk Anden net/avis reklame Adwords har for mig været de bedst anvendte markedsføringskroner. Annonceringsformen er noget af det mest direkte og fokuserede markedsføring man kan lave, og Google har formået at opretholde en vis grad af tillid på Adwords reklamerne. Selvom de langt fra er lige så meget værd som almindelige Google placeringer, så er de noget af det tætteste man kommer dette. Desuden er det begrænset for hvor mange penge man kan bruge på denne form. Jeg vil mene at du kan holde en konstant første sides eksponering på dine ønskede søgeord, for under 5000kr om måneden, alt efter hvilken branche du er i. DBA.dk har enormt mange besøgende, og det er det sted efter Adwords, hvor jeg har haft det bedste resultat. Rigtig placerede annoncer er vel eksponeret og giver god fokuseret markedsføring. Og så har jeg en go følelse med dba.dk, jeg ved at jeg ikke bliver snydt, som man måske kan være bange for ved mindre kendte sites. Du vil kunne holde en go placering på dba.dk for mellem 5-10000kr om året. Det er klart at ens annonce der måske udvandes efterhånden, som flere og flere brugere ser den, men så kan man evt flytte den til andre rubrikker. Desuden, har dba.dk nok en af Danmarks største udskiftning af brugere. Andet markedsføring, kan være mindre kendte websites. Her kan det være en fordel at få nogle sites til at skrive en annonce om dit produkt, istedet for bare at få placeret et banner eller et tekst link. Flere nyhedssider laver gerne en artikel af dit produkt, da de selv lever af den nyhedsværdi dette giver. Dette kan være go billig markedsføring. Selvom det ik er netmarkedsføring, kan små erhvervsblade, eller større aviser, også indgå i denne mere spredehagls agtige 3 del af min markedsføringsplan. Herunder kommer også alle de forskellige reklameskud man kan lave i løbet af året. Man får f.eks et godt tilbud et sted, og hopper på der etc. Det er langt mest arbejde i denne del af markedsføringen, men jeg mener stadig ik det bør overstige mere end 33% af ens budget, da ROI her simpelthen ikke er højt nok. Jo flere penge man har, desto mere kan man kaste i denne del. Derudover vil al markedsføring være omsondst, såfremt man ikke konstant laver SEO (search engine optimization). Flere timer om ugen bør gå til SEO, bedre formulering af websitet, optimering af ordanvendelse, tilmelding til søgemaskiner, herunder de tusindvis af internationale linksider der findes. De bedste kunder finder selv vej. Ovenstående har givet mig en billig og solid markedsføring. Det er klart at ligeså snart man har et større budget, så er der andre og flere muligheder. Det her er bare en erfaring fra the low end of the scale. Håber det kan give et par ideer. mvh Thomas S Eriksen Letmoms.dk |
En Virksom Markedsføringsstrategi
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)