Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donation i regnskabet

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Er ved at lave kontoplan til Summa Summarum for min kommende webshop, og har i den forbindelse et sprøgsmål ved konteringen af donationer.

 

Ved hver køb i shoppen vil jeg donere kr. 10,00 til en bestemt organisation, men hvordan skal denne udgift kontere i mit regnskab?

 

I første omgang har jeg lave en særlig konto til donation under mine administrationsomkostninger på kontoplanen til konteringen af de indkomende donationer - men er dette den korrekte måde at gøre det på?

 

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg går ud fra, at du vil tiltrække kunder ved at reklamere med netop dette? Så er det vel en reklameudgift, men siden den er afhængig af dit salg, kunne man også vælge at lægge udgiften op under "vareforbrug", fordi dit dækningsbidrag jo netop bliver 10 kr. mindre, end det ellers ville have været pr. salg, fordi du måske forpligter dig over for kunderne til at yde dette bidrag. Det kommer også an på, hvilken standardkontoplan, du bruger i Summa, hvis du bruger den fra Summa3, vil jeg lægge kontoen under salgsomkostninger, hvis du bruger den fra Summa2 vil jeg lægge den under vareforbrug, selvom det ikke er helt korrekt, men for at få et ordentligt billede af indtjeningen.

Nogenlunde samme emne (men i forbindelse med køb af CO2-kvoter), har jeg lige fået her:


Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette

Tja.... da pengene skal gå til dyrevelfærd, handler det måske mest om at webshoppen støtter en god sag  Omvendt sælges der dyrartikler i webshoppen, så der er jo også reklamemæssig værdi i det!

Men du nævner selv summa summarum kontoplan 2 og 3 - hvilket giver anledning til et andet spørgsmål:

Jeg har studeret Summa Summarum kontoplan, og synes at den (summa summarum 3) er lidt for omfangrig og vildledende for mig (min bogføring og virksomhedsøkonomi ligger 15 - 16 år tilbage i tiden og er på EFG-plan )

Jeg har prøvet at lave en kontoplan som både er dækkende og fremtidssikret - den er altså mere detaljeret end jeg først havde tænkt mig.

Jeg har printet kontoplanen fra summa summarum ud, lavet min egen kontoplan, men har lidt problemer med at genneskue summa summarums "sum fra" og "sum til"-konti - jeg genfinder ikke "sum til"-kontonumrene andre steder i kontoplanen.

Håber for øvrigt at det ikke er sidste gang at du tilbyder kurser til begyndere som mig....... Håber at kunne springe på dit næste kursus, så jeg måske ikke skal skrive så meget her i dette forum

Tak for hjælpen... igen....

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lonni
Der kommer hele tiden nye kurser, hvis du tilmelder dig nyhedsbrevet, så får du besked om det, når listen bliver opdateret med efterårets kurser..
Tag udgangspunkt i opstillingen i Summa3-kontoplanen og skær væk - det er en omfangsrig bruttoliste men rækkefølgen er hensigtsmæssig i forhold til at skulle lave årsregnskab mv. Hvis du vælger "vis alle numre i kontoplanen" under "Vis" i den øverste vandrette menu, kan du se, at også sum- og tekstkonti har kontonumre, selvom man normalt ikke kan se det, det skulle hjælpe dig lidt på vej.

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette

Har allerede i går været forbi din hjemmeside, og har tilmeldt mig dit nyhedsbrev

Tak for tipet - har lige printet den "nye" kontoplan ud, har kigget på den og tabt tråden igen..... f.eks. står der: "sum fra" konto 1000 (varesalg) skal til konto 1993 (omsætning) - der er jeg med...... Men så sker det...... "Sum fra" konto 2000 (kan ikke finde denne konto, men har da en konto 2100 (vareforbrug) til diposition ifølge kontoplanen) til konto 2893 (vareforbrug) - kontoplanen har ikke en konto 2000, og så er jeg "røget" lidt af igen......

Jeg har desuden opdelt mit vareforbrug (eller varekøb) i 3 dele: Varekøb - DK, Varekøb - EU og Varekøb - Øvrige, og går derfor ud fra at disse 3 konti udgør summen af mit vareforbrug (varekøb) til balancen.

Igen............ Tak for hjælpen.........

 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :
"Sum fra" konto 2000 (kan ikke finde denne
konto, men har da en konto 2100 (vareforbrug) til diposition ifølge
kontoplanen) til konto 2893 (vareforbrug) - kontoplanen har ikke en
konto 2000, og så er jeg "røget" lidt af igen......


Anette: Det betyder bare, at hvis du laver en konto 2000, vil den også blive talt med. Og 2010, 2020 osv. Så alle dine varekøb skal ligge i intervallet 2000 - 2893.

Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Anette

Så er jeg med igen !

Så vil jeg kaste mig over momskoderne til de forskellige konti til varekøb....

Mange tak for hjælpen - igen igen!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)