Hej Er ved at lave kontoplan til Summa Summarum for min kommende webshop, og har i den forbindelse et sprøgsmål ved konteringen af donationer. Ved hver køb i shoppen vil jeg donere kr. 10,00 til en bestemt organisation, men hvordan skal denne udgift kontere i mit regnskab? I første omgang har jeg lave en særlig konto til donation under mine administrationsomkostninger på kontoplanen til konteringen af de indkomende donationer - men er dette den korrekte måde at gøre det på? |
Jeg går ud fra, at du vil tiltrække kunder ved at reklamere med netop dette? Så er det vel en reklameudgift, men siden den er afhængig af dit salg, kunne man også vælge at lægge udgiften op under "vareforbrug", fordi dit dækningsbidrag jo netop bliver 10 kr. mindre, end det ellers ville have været pr. salg, fordi du måske forpligter dig over for kunderne til at yde dette bidrag. Det kommer også an på, hvilken standardkontoplan, du bruger i Summa, hvis du bruger den fra Summa3, vil jeg lægge kontoen under salgsomkostninger, hvis du bruger den fra Summa2 vil jeg lægge den under vareforbrug, selvom det ikke er helt korrekt, men for at få et ordentligt billede af indtjeningen.
Nogenlunde samme emne (men i forbindelse med køb af CO2-kvoter), har jeg lige fået her: