Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

virksomhedsomdannelse til drift+holding. Er det gjort fornuftigt mht. bankindestående?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har en bekendt revisor der har hjulpet mig i nogle år nu med mit firmaregnskab i enkeltmandsvirksomhed.

Til sommer omdannede vi i hast min personlig ejet virksomhed til ApS drift og holding struktur.

Synes der var en del bøvl og er usikker på om det er gjort fornuftigt.

Resultatet er at mit holding selskab udelukkende ejer mit driftselskab.

Mit bankindestående fra min personlig ejet virksomhed er ved omdannelsen flyttet over i drift selskabet.

Dvs. den store opsparing jeg har haft liggende nu ligger i driftselskabet hvor jeg ønsker og regnede med at det blev flyttet over i holding selskabet for at minimere tab - hvilket var hele årsagen til at jeg stiftede ApS + holding.

Kunne man ikke have flyttet pengene direkte over i holding?

Hvordan kan jeg i nuværende situation flytte pengene fra drift til holding, så jeg sikrer mig at de ikke går tabt hvis det umulige skulle ske at jeg får et stort erstatningskrav?

Er der lavet en fodfejl i forbindelse med omdannelsen fra revisor/advokats side af?

For det virker lidt forkert i mit hovede.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke revisor.

Men jeg tror ikke der er lavet en fejl. Når Drift firma har lavet det første regnskab så bliver overskud/udbyttet overført til holding. Jeg tror ikke man kan gøre det på anden måde uden at det vil se ud som at man prøver at fjerne værdier. Det er jo på en måde en privat virksomhed indtil at det har leveret det første regnskab. Ellers kunne man jo gøre det lige inden man var på vej til en privat konkurs af sin virksomhed.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ivan

Jeg forstår det således:

Dit holding ejer dit driftselskab 100% og i har ved omdannelsen ladet pengene stå i driftselskabet, men du vil have dem op i holding selskabet?

Hvis du blot flytter dem derop vil du skulle kører dem over en mellemregning, som i det tilfælde skulle forrentes på markedsvilkår, hvilket ikke vil være fordelagtigt på nogen måde.

Du kan i stedet udlodde udbytte op til holdingselskabet, så fremt der er 'plads' på egenkapitalen i driftsselskabet. Disse bliver ikke beskattet, da det kun er udbytte til aktionærer, der bliver beskattet. På den måde kan du flytte pengene derop såfremt egenkapitalen i driftsselskabet er stor nok :).

Mange hilsner.

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ivan,

Du kan udlodde udbytte fra dit driftsselskab til dit holdingselskab uden beskatning så du kan frit overføre pengene til dit holdingselskab. Hvis du ikke vil vente til afslutningen af dit regnskabsår kan du også udlodde ekstraordinært udbytte i løbet af regnskabsåret.

/Banditten

Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Mange tak for svar alle sammen! Smile

Udlodning af udbytte til holding fra drift. Hvad har det af konsekvenser?

- Skattemæssigt

- Hvis jeg gør det nu istedet for at vente. Er det bare merudgiften til revisor for at ordne det regnskabsmæssigt?

Og hvor meget kan man flytte op i holding i form af udbytte på denne måde?

mvh Ivan

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
  • Du kan i principet udlodde lige så meget, som du har i egenkapital.
  • Der er jo tale om skattefri udlodning.
  • Det er lidt svært at svarer på om din revisor vil have mere for det, men jeg tvivler :)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætterrevisor:

Hvorfor er forrentning af mellemregning en ulempe?

Indtægt i det ene selskab/udgift i det andet selskab..effekten er 0 kr.?

Der køres vel Equity princip....eller har du opfundet et nyt princip?

Kan ikke følge din argumentation??

Hvorfor alle disse krumspring med udbytte?

Ydelser kan vel faktureres fra holding til drift via "transfer pricing princippet"?

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hvorfor alle disse krumspring med udbytte?

Ydelser kan vel faktureres fra holding til drift via "transfer pricing princippet"?

jeg kan sagtens følge at rente på mellemregning ikke er et problem andet end en lille adm. sag men hvorfor skulle fakturering af ydelser, med vel sagtens en bevisbyrde efter "transfer pricing principper",- være nemmere end udbytte, hvis det er fri og beskattet egenkapital man vil bringe i sikkerhed i holding fra drift?

Det er nok mig der bare ikke hænger med. Jeg kunne forstå det med fakturering hvis det ikke var egenkapital der bare skulle op? Lytter med Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen..John..rent ud sagt..Det gælder om at være kreativt..(til grænsen men ikke over grænsen).

Håber, at det er svar nok.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Og hvori ligger kreativiteten?

Udlod nu bare den kapital du vil have overført til holdingselskabet. Det er skattefrit i holdingselskabet.

At begynde med alle mulige faktureringer fører ikke til et andet resultat. For det første kan du ikke bare fakturere løs efter "et transfer pricing princip" (hvad det så end er?). TP er regler der fastsætter en armslængde pris ved koncerninterne transaktioner og forudsætter selvfølgelig - selvsagt - at der er en underliggende transaktion. Er der ikke det kan du ikke fakturere noget.

Fred nu være med det, selv hvis du fakturerer en ydelse fra holdingselskabet til driftsselskabet får du en fradragsberettiget driftsomkostning i driftsselskabet og dermed en mindre skattepligtig indkomst. Til gengæld er indkomsten skattepligtig for holdingselskabet.

Kun i særlige tilfælde er der altså en fordel ved at anvende forskellige TP-strukturer i rent nationale transaktioner.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)