Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dedicated server VS Cloud server

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Maribo
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Vi skal til at skifte host/udbyder og vi er idag på vores egen Dedicated server.

Vores nye udbyder tilbyder også Cloud løsninger så jeg er bare meget interesseret i at vide om der er nogle for eller imod mht. til at skifte Cloud.

Serveren skal håndtere en webshop med 3-4000 besøgende om dagen og omsætningen på sitet er vores levebrød, så vi er selvfølgelig interesseret i den bedste løsning og ikke nødvendigvis den billigste.

For og imod - Dedicated VS Cloud - Hvad siger i folkens? :)

På forhånd tak
Jonas Ebbe

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 10:43

Hej Jonas

Jeg har lige gået fra flere hostet webhoteller til en Dedicated server. Og kikket også på Cloud og synes at mange at de udbyder som sælger Cloud er utrolig dårlig til at fortælle om fordelene med Cloud.

Når du nu har haft din server i en år række så må du jo også kunne se om der er store spidsbelastning på forskellige tidspunkter. Men det tror jeg ikke i har. Du kan nok tage kurven fra sidste uge trafik og denne uge følger den nok meget godt. Jeg tror jeres spidsbelastning ville komme hvis i blev udsat for at komme i God Morgen Danmark eller Kontant. Men jeg tror også at kunderne ville kunne forstå at de måske skal vente 15 min på at komme ind.

Jeg tror Cloud er godt til dem som vil spare nu og her. Men de kommer bare til at betale i det lange løb.

Det er også godt for dem som er Event. Eks Festivaller fordi de har en lille trafik det meste af året men en meget høj i forbindelse med at programmet kommer, Biletter til salg, og under festivallen.

Der vil jo altid også være et maks på en Cloud server. Der er jo ikke noget som er uendeligt.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 10:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person
Det er svært at sige hvilken løsning der er den bedste for jer, uden at kende jeres behov eller produkterne hos den pågældende udbyder nærmere.

Fordelen ved en dedikeret server er at alle ressourcerne er dedikeret til jer, og i derfor ikke deler dem med andre kunder som man typisk gør med nogen af ressourcerne på en virtuel/cloud server. RAM har man næsten altid dedikeret på en virtuel i dag, CPU dedikerer de fleste også til en hvis grad mens disk i/o ofte kan være en flaskehals. Jeres servers kapacitet/ydeevne vil derfor ikke kunne belastes af andre kunder (ved mange cloud setups har man også gjort en del for at det ikke kan ske).

En af de væsentlige fordele ved en cloud server er at man typisk kan skalere serverkapaciteten øjeblikkeligt op og ned i takt med at ens behov ændrer sig, mens man ved en dedikeret server skal afvente at en tekniker opgraderer serveren. Det sagt så skal man dog holde i baghovedet at ikke alle applikationers kapacitet skalerer i takt med at man blot tilføjer mere ram/cpu - der skal ofte også tweakes på serveropsætning og på et eller andet tidspunkt rammer man et punkt, hvor den enkelte serverinstans ikke kan levere mere ydeevne og man derfor skal ud i et mere kompliceret setup med load balancing eller lignende. Man må derfor ikke tro at cloud bare betyder at man kan blive ved med at trykke på en knap, og så skalere ud i det uendelige :)

Ligeledes er en stor fordel ved cloud servere at de typisk har automatisk failover til hvis en node skulle gå ned, mens man ved en dedikeret server så skal afvente at en tekniker udskifter den defekte del. Det sagt så lagres data for en cloud server typisk centralt på et SAN sammen med alle de andre cloud serveres data, mens de ved en dedikeret ligger på ens egne diske, hvorfor man er meget mere sårbar overfor et eventuelt nedbrud her. En enkelt dedikeret server der går ned er typisk nemmere/hurtigere at få op igen pga. den lave datamængde der ligger på den, mens et SAN nedbrud med mange kunders data på nogen gange kan tage mange timer eller i værste fald dage at få op igen. Et SAN er dog typisk designet med redundans i baghovedet, men ikke desto mindre har flere af de større cloud udbydere oplevet SAN nedbrud med længerevarende nedetid som resultat.

Så bottom line er der fordele/ulemper ved begge løsninger, og til nogle behov er den ene løsning bedre end den anden. Hvad der er den rigtigt afhænger af jeres konkrete behov og udbyderens produktsammensætning, noget jeres udbyder derfor burde kunne hjælpe jer med at afklare.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 589
Fra  ABAKOMP ApS Skrevet kl. 14:20

gav 5 stjerner til dig igen Sune for en yderst god forklaring.

Man kan så også lige nævne at der i en overgang var meget diskussion om, at du ikke ved hvor dine data er placeret rent fysisk hos nogle af de større Cloud udbydere det har afskrækket nogle kunder pga. forskellige landes love omkring data håndtering.

Men det er bare en lille sidenote...

Mvh

Markus

Fra København
Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Firmafon Skrevet kl. 14:30

Markus:

gav 5 stjerner til dig igen Sune for en yderst god forklaring.

Man kan så også lige nævne at der i en overgang var meget diskussion om, at du ikke ved hvor dine data er placeret rent fysisk hos nogle af de større Cloud udbydere det har afskrækket nogle kunder pga. forskellige landes love omkring data håndtering.

Men det er bare en lille sidenote...

Mvh

Markus

Hvis du går til Rackspace, Amazon osv kan de godt love hvor i verden dataen opbevares. 

Tilmeldt 3. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:22

Hej

Gode pointer du har der Sune

Man skal dog lige være opmærksom på at mange af de dedikerede server man kan leje sig ind på er virtualiseret, typisk vha. vmware. Og der skal man yderligere være opmærksom på de fordele/ulelemoer det i sig selv kan have. F.eks. kan du ikke regne med at alle ressourcerne er til rådighed, og du kan også opleve at ende på en "uheldig" node, som allerede kører tunge applikationer for en anden kunde. 

Jeg hælder selv til cloud siden, og jeg kan kun anbefale du prøver det - cloud.dk tilbyder faktisk en gratis prøvetur her: http://www.amino.dk/forums/t/153262.aspx#1035405 

De har desuden deres data på dansk jord :-)

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 21:19

@Weasel - Dedikeret server, navnet siger sig selv. En dedikeret server er en fysisk maskine som kun du kan udnytte ressourcerne på. En virtualiseret server kaldes enten for en VPS eller Cloud-server. :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)