Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

FU*K jeg hader SKI aftalerne... Er der nogen der har erfaringer med SKI (Offentlige indkøb)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Århus C
Tilmeldt 18. Nov 09
Indlæg ialt: 85
Fra  Badgeland ApS / Stickerland ApS Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen Aminoer der har erfaringer med konsortiedannelse eller at byde ind som underleverandør på en delaftale? Og hvad er jeres holdning til hele SKI systemet?

Vi sælger efterhånden en del til det offentlige og tit siger de at vores priser er 50% billigere end hos de firmaer der er med i deres SKI aftale. 

Jeg er så sur over det offentlige hvad ligner det at lave sådan noget lort af en bunkeaftale der KUN tilgodeser store virksomheder??? 

Meningen med SKI er som følger: 

----------

Staten sparer halv milliard på indkøb 

De indkøbsaftaler, der er blevet indgået fra 1. januar i år ser ud til at kunne spare staten for hele 480 millioner kroner. Der er dog endnu kun indgået aftaler og ikke foretaget deciderede køb. Regeringen fremlægger senere i år en strategi for offentlige indkøb, som kommer til at have fokus på at fremme innovation og understøtte grøn omstilling.

--------------------

Faktum er bare at de steder jeg har arbejdet er priserne som tilbydes gennem en SKI aftale næsten 50% dyrere end hvis den offentlige institution havde købt direkte hos virksomheden. (Jeg har bl.a. arbejdet på et hotel og for at være med i SKI aftalen betalte vi boksen så de penge skulle jo selvf. ind gennem prisen) 

Det kan godt være at det er nemmere for indkøberen at handle med virksomheder der har faste aftaler med staten men billigere for skolen eller institutionen bliver det i hvert fald ikke. Og det er næsten umuligt for en lille virksomhed at komme med i en sådan storaftale. Nu er dette skrevet i effekt men det minder for mig at se næsten som offentligt støttet og opfordret KARTELdannelse...

Det var lige et surt opstød.

Men jeg er meget interesseret i at høre jeres holdning og jeres erfaringer..

Mvh

Thomas  

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 11:56

smid lige en pm

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 12:03

Thomas Hansen:
Men jeg er meget interesseret i at høre jeres holdning og jeres erfaringer..

Jeg kender mest til SKI aftalerne i min branche, og det er lidt blandet om det er gode eller dårlige aftaler.

Aftalerne på telefonabonnementer er super, der er slet ikke noget at komme efter. Med hensyn til hardware, halter det til gengæld en del. Oftest er aftalerne fornuftige, uden at være prangende, når de indgås. Der laves aftaler på nogle bestemte terminaler, som så er dem de bruger i aftaleperioden. Problemet med aftalen er, at der ikke går lang tid før de terminaler falder i pris, og det gør de så løbende gennem aftaleperioden. Men eftersom der er indgået aftale på den oprindelige pris, er det fortsat denne der købes til. Og der bliver altså købt en del, så det ender med at blive mange spildte skattekroner der bruges på den konto.

Det er selvfølgelig godt tænkt af dem der har budt på og vundet aftalen. De tjener ikke så meget i starten, men er sikre på at tjene kassen senere hen. Der halter systemet.

Jeg har ikke noget problem i at systemet er skruet sådan sammen, at det oftest er de store der vinder. Mindre virksomheder kan jo med fordel lave sam-bud med en af de store, der hvor det er formålstjenesteligt for begge parter.

Men generelt burde staten nok overveje at lave én stor indkøbsafdeling, der håndterer alle indkøb. Men det er en længere udredning, som jeg ikke vil belemre jer med.

Men ganske kort: Ideen med SKI aftaler er god, men der er plads til store forbedringer :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Fra  SLB Skrevet kl. 12:44

Hej Thomas,

Jeg deler fuldstændig dit "sure opstød", er også en mindre virksomhed som har forsøgt et par gange at skulle give bud til SKI, MEN det er så utroligt omstændigt - der skulle laves et fuld katalog med billeder på de vare de havde med i udbuddet - Og uden man viste om man kom med.

Og hvad jeg her sidste gang erfarede var at, den leverandør der var billigst med den enkelte vare, der skulle varen så købes, de offentlige institutioner må ikke selv vælge hvor de køber varen, og som leverandør kommer du kun til at sælge de varer man var billigst med udbuddet. Så institutionerne der eks. skal bestille 3 forskellige vare, kan ikke være sikker på at kunne bestille dem samme sted, men hele skal leveres fragt frit, under alle omstændigheder. Men ved ikke om det er blevet sådan i praksis.

Har også oplevet at institutionerne ringer og siger at vi er billigere, Men at de jo ikke mere bare kan købe ind hvor det er billigst eller det firma der har lige de vare de ønsker at bruge.

Er MEGET uforstående over dette EU-udbuds ræs - der er en del af mine kollegaer der er lukket efter indførelsen af EU udbud så der er snart kun 2 store leverandør tilbage i branchen, og så ved jeg ikke hvad der skulle holde pris konkurrencen i gang... tja det vil nok ikke komme indkøberne til gode at prisen så kan sættes efter en så lille konkurrence på det offentlige marked - jeg begriber ikke EU-udbud, før var der jo høj konkurrence, da der var flere små virksomheder, der kæmpede om markedsandelene.

Og de praler med at de spare - MEN der er jo mange måder at regne det ud på...... så det kommer til at passe med det man vil have......

NEJ hvis bare alle ville boykotte ALLE EU udbud, så vi kunne komme tilbage til det almindelige system hvor vi kunne lave gode aftaler i lokal området og dermed også spare på transporten og dermed tage hensyn til miljøet.  

Men den erfaring jeg har fået på forsøget, vil jeg gerne give videre, hvis du er interesseret.

Mange hilsner

Lone

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 20:44

#Alle

Fald lige ned, såfremt i har ordrer på under kr 500.000 kan i sagtens levere det udenom ski; det er der faktisk mange virksomheder der gør, det kræver bare meget mere fodarbejde..

Dette kræver så også at i griber knoglen og starter med at ringe rundt, og tager de møder der nu skal tages, men der er en ret stort forbrug i det offentlige der retfærdiggør arbejdet..

dbh

Brian

evt fang mig på en pm, hvis i vil vide hvad jeg gjorde da jeg begyndte

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)