Min kæreste skrev til Ekstra bladets "vagthund", men fik aldrig svar. Jeg håber i derude kan hjælpe mig! Brev til vagthunden: Da min kæreste var ved at være færdig med sin uddannelse havde hun et ønske om at blive selvstændig efterfølgende. Derfor oprette jeg et selskab med begrænset ansvar (SMBA) til hende fordi det var den billigste løsning, da det i 2010 endnu ikke kostede noget gebyr at oprette et selskab og ej heller skal man ved oprettelse af et SMBA indskyde kapital og man hæfter ikke personligt.
Da åbningen af klinikken nærmer sig primo 2011 beslutter vi at det lønmæssigt bedre kan betale sig med en enkeltmandsvirksomhed. Derefter tager vi en hurtig beslutning og oprettet sådan en. Senere på året da klinikken er oppe at kører ønsker vi at lukke det SMBA som vi oprettede i 2010. Det viser sig dog at være en større opgave.
Vi besøger WebReg og indsender via hjemmesiden det dokument der kræves for at SMBA'et kan nedlukkes. Vi ringer og tjekker med det tidligere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (E&S) et par uger efter for at være sikre på at nedlukningen er sket korrekt. De påstår at de ikke har modtaget nedlukningsdokumentet og siger vi skal gøre det igen. Det gør vi så men det samme svar fra E&S. Derefter indsender vi blanketten pr. post og får derefter besked om at der er et udestående hos SKAT og SMBA'et kan kun nedlukkes vis dette bringes i orden.
Vi havde i mellemtiden modtaget et brev fra SKAT hvori vi blev gjort opmærksomme på at der manglede at blive indberettet selskabsselvangivelse for 2010 for SMBA'et og at dette skulle gøres inden 8 dage, ellers ville det bringes for retten. Yderligere stod der at der pga. for sent indberettet skulle der betales et gebyr på 5000 kroner. Vi kontaktede den i brevet anførte kontaktperson for sagen og spurgte hvad vi skulle gøre for at bringe det i orden. Vi fik udfyldt blanketten for selskabsselvangivelse og indsendte denne før tidsfristens udløb.
Derefter benyttede vi muligheden for at klage til SKAT over gebyret på 5000 kroner, da vi ikke mente at vi var blevet gjort opmærksomme på at indberretningens oprindelige tidsfrist. Ydermere argumenterede vi for at SMBA'et var oprettet ved en fejl og at det aldrig har været økonomisk aktivt og vil aldrig blive det og derfor er der ingen penge til at betale gebyret på 5000 kr.
Vi fik pr. brev svar fra SKAT om at der ikke var noget gyldig grund til at gebyret skulle frafalde. Derfor ringede vi til SKAT og blev af medarbejder "A" meddelt at han slet ikke kunne forstå hvorfor gebyret ikke var annuleret ved indsendelsen af selskabsselvangivelsen - det var "normalt procedure" - men han kunne ikke gøre noget da det ikke var hans sag. Derfor ringede vi videre og talte med medarbejder "B" som informerede os at han normalt annulerede sådanne gebyr hvis selskabsselvangivelsen blev indsendt inden de omtalte 8 dage, men da det ikke var hans sag kunne han ikke hjælpe os yderligere.
Vi klagede derfor til Landsskatteretten og forklarede vores situation, men de stadfæstede afgørelsen fra SKAT. Næste og tilsyneladende eneste mulighed for os er nu at tage sagen for retten. Dette mener vi dog er fuldstændigt overdrevet, da der uanset retssag eller ej, aldrig vil komme penge i det SMBA til at betale gebyret på de 5000 kroner.
Hvad skal vi stille op?
Håber I kan hjælpe. |
Betal ved kasse 1.
Der står ingen steder i loven at SKAT skal eftegive dummebøden på 5.000 kr. Og jo ledelsen kan godt gøres personligt ansvarlige for ikke at overholde sine forpligtigelser overfor det offentlige.
/Henrik