Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man på nogen måde komme til at hæfte personligt og økonomisk for et SMBA????

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste skrev til Ekstra bladets "vagthund", men fik aldrig svar. Jeg håber i derude kan hjælpe mig! 

Brev til vagthunden:

Da min kæreste var ved at være færdig med sin uddannelse havde hun et ønske om at blive selvstændig efterfølgende. Derfor oprette jeg et selskab med begrænset ansvar (SMBA) til hende fordi det var den billigste løsning, da det i 2010 endnu ikke kostede noget gebyr at oprette et selskab og ej heller skal man ved oprettelse af et SMBA indskyde kapital og man hæfter ikke personligt.
Da åbningen af klinikken nærmer sig primo 2011 beslutter vi at det lønmæssigt bedre kan betale sig med en enkeltmandsvirksomhed. Derefter tager vi en hurtig beslutning og oprettet sådan en. Senere på året da klinikken er oppe at kører ønsker vi at lukke det SMBA som vi oprettede i 2010. Det viser sig dog at være en større opgave.
Vi besøger WebReg og indsender via hjemmesiden det dokument der kræves for at SMBA'et kan nedlukkes. Vi ringer og tjekker med det tidligere Erhvervs- og Selskabsstyrelsen  (E&S) et par uger efter for at være sikre på at nedlukningen er sket korrekt. De påstår at de ikke har modtaget nedlukningsdokumentet og siger vi skal gøre det igen. Det gør vi så men det samme svar fra E&S. Derefter indsender vi blanketten pr. post og får derefter besked om at der er et udestående hos SKAT og SMBA'et kan kun nedlukkes vis dette bringes i orden.
Vi havde i mellemtiden modtaget et brev fra SKAT hvori vi blev gjort opmærksomme på at der manglede at blive indberettet selskabsselvangivelse for 2010 for SMBA'et og at dette skulle gøres inden 8 dage, ellers ville det bringes for retten. Yderligere stod der at der pga. for sent indberettet skulle der betales et gebyr på 5000 kroner. Vi kontaktede den i brevet anførte kontaktperson for sagen og spurgte hvad vi skulle gøre for at bringe det i orden. Vi fik udfyldt blanketten for selskabsselvangivelse og indsendte denne før tidsfristens udløb.
Derefter benyttede vi muligheden for at klage til SKAT over gebyret på 5000 kroner, da vi ikke mente at vi var blevet gjort opmærksomme på at indberretningens oprindelige tidsfrist. Ydermere argumenterede vi for at SMBA'et var oprettet ved en fejl og at det aldrig har været økonomisk aktivt og vil aldrig blive det og derfor er der ingen penge til at betale gebyret på 5000 kr.
Vi fik pr. brev svar fra SKAT om at der ikke var noget gyldig grund til at gebyret skulle frafalde. Derfor ringede vi til SKAT og blev af medarbejder "A" meddelt at han slet ikke kunne forstå hvorfor gebyret ikke var annuleret ved indsendelsen af selskabsselvangivelsen - det var "normalt procedure" - men han kunne ikke gøre noget da det ikke var hans sag. Derfor ringede vi videre og talte med medarbejder "B" som informerede os at han normalt annulerede sådanne gebyr hvis selskabsselvangivelsen blev indsendt inden de omtalte 8 dage, men da det ikke var hans sag kunne han ikke hjælpe os yderligere.
Vi klagede derfor til Landsskatteretten og forklarede vores situation, men de stadfæstede afgørelsen fra SKAT. Næste og tilsyneladende eneste mulighed for os er nu at tage sagen for retten. Dette mener vi dog er fuldstændigt overdrevet, da der uanset retssag eller ej, aldrig vil komme penge i det SMBA til at betale gebyret på de 5000 kroner.
Hvad skal vi stille op?
Håber I kan hjælpe.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Betal ved kasse 1.

Der står ingen steder i loven at SKAT skal eftegive dummebøden på 5.000 kr. Og jo ledelsen kan godt gøres personligt ansvarlige for ikke at overholde sine forpligtigelser overfor det offentlige.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:24
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Skat er nogen små svin, og du var dum nok til at ikke at få bistand af en professionel (revisor) og det straffer skat dig nu for.

Der er desværre ikke andet at gøre end leve med det og betale dummebøden. Jeg føler med dig, men der er desværre ikke noget at gøre.

Tilmeldt 13. Mar 12
Skrevet kl. 10:47

Hej Henrik

Hvor har du fra at man hæfter personligt i et SMBA. I følge det jeg har læst, er det netop sådan at ved et SMBA hæfter man ikke personligt.

Janni

Tilmeldt 13. Mar 12
Skrevet kl. 10:49

Jeg mener bare bestemt ikke at man kunne hæfte personligt for et SMBA. Jeg er sikker på at det er selve selskabet der hæfter, og ikke mig.

Hvad sker der hvis ikke jeg betaler bøden, kan man havne i retten hvor jeg skal betale alle sagsomkostninger, eller er det SMA'et der skal det?

Mvh. Janni

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

JanniD:

Hej Henrik

Hvor har du fra at man hæfter personligt i et SMBA. I følge det jeg har læst, er det netop sådan at ved et SMBA hæfter man ikke personligt.

Janni

Jeg er ikke revisor eller jurist, men jeg har opfattet det med fritagelsen for personlig hæftelse sådan her:

Hvis dit SMBA drives lovligt og ordentligt, men alligevel havner i en konkurs, så kan du ikke gøres personligt ansvarlig.

Hvis du laver ulovligheder i dit SMBA's navn, kan du godt gøres personligt ansvarlig.

Jeg gætter på at en manglende indberetning til SKAT er en "forkert" måde at drive selskab på, og at du derfor er personligt ansvarlig. Det vil i øvrigt være helt fair, synes jeg.*

Men hvis det virkelig er sådan, at du gennem selskabet er personligt beskyttet - også over for SKAT - så kan du vel i bund og grund bare lade som om at selskabet ikke eksisterer og vente på, at SKAT begærer det konkurs og tvangsopløst. (Betragt ikke dette som et råd - for jeg tror og håber ikke, det hænger sådan sammen).

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Som udgangspunkt hæfter man ikke personligt i et smba eller kapitalselskaber iøvrigt. Men der er et begreb som hedder ledelsesansvar, hvor det ikke nødvendigvis er ejerne men ledelsen man kan gå efter, hvis de tilsidesætter deres pligter.

Dette er eksempelvis tilfældet ved manglende indsendelse af selvangivelse. Derfor kan I opleve at SKAT går efter den person, som er anført som direktør.

Hvis status er uændret i jeres situation, skal I huske at tiden for selvangivelsen for 2011 nærmer sig. Hvis I blever sendt til tvangsopløsning, vil jeres SMBA i princippet kunne opløses som et selskab under konkurs (SMBA'et gæld til SKAT). Det vil sige at der udpeges en kurator som også skal have penge.

Uanset hvordan vi vender og drejer jeres sag så er SKAT's krav berettiget. I kan lade stå til og blive sendt til tvangsopløsning. Hvor der er en risiko for ar kurator vil kræve pengene betalt. Eller I kan være "heldige", at smba'et lukkes af skifteretten. Omvendt vil I så have jeres navn forbundet med et tvangsopløst firma i 20 år frem (mener jeg det er). Men det behøver jo ikke have noen brydning for jer.

/Henrik

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 11:07

JanniD:

Hvad sker der hvis ikke jeg betaler bøden, kan man havne i retten hvor jeg skal betale alle sagsomkostninger, eller er det SMA'et der skal det?

Havde det været et ApS sker der intet, hvis du ikke sender regnskab ind, vil ApS'et blive tvangsopløst og sidste direktør bliver indkaldt til skifteretten for at redegøre for økonomien, og har du ikke haft fingerne i kassen bliver selskabet opløst uden omkostninger for dig (ud over du mister selskabet og alle aktiver) og skat må vinke efter deres blodpenge :-) 

meen jeg er ikke 100% sikker på om samme regler gælder for SMBA, så følger lige med her

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:09

Hans Stokholm Kjer:
Jeg er ikke revisor eller jurist, men jeg har opfattet det med fritagelsen for personlig hæftelse sådan her

Fint beskrevet HansYes

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:14

Jack:
Havde det været et ApS sker der intet, hvis du (...)

Den slags råd ville jeg med kyshånd tage imod fra en advokat eller revisor, som gav dem i en rådgivning under ansvar.
Men når det kommer fra en anonym profil på nettet, ville jeg forholde mig meget skeptisk til det.

Det kan sagtens være, at Jack har oplevet dette, men der kan også sagtens være særlige detaljer i Jacks sag eller i trådstarters sag, der gør, at de to sager er forskellige.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)