Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance nøgenmodel og assistent, hvordan?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Mar 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Da mit hoved er lavet af bolle dej, kunne jeg rigtig godt tænke mig en komplet step by step liste til, hvordan jeg opstarter som selvstændig cam model.

Jeg arbejder pt. som nøgen model på hjemmesiden DK webcam. Jeg kunne godt tænke mig at starte selvstændigt op, og køre indtjeningerne igennem hele SKAT og moms maskinen. 

Ydermere ønsker en virksomhed at ansætte mig som assistent, men som freelance assistent. Igen, ved jeg bare ikke helt hvordan.

Jeg ønsker at køre både assistent og model jobbene over samme enkeltmandsvirksomhed. Men har slet slet ikke forstand på bogføring og sådan. 

Er der en der har lyst til at hjælpe mig med klarhed? 

(Jeg er registreret i RKI, så må jeg overhoved starte en virksomhed i mit navn? Eller adskilles privat og virksomheds økonomi?)

Tak :*

Fra Odense C
Tilmeldt 15. Aug 08
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

hej.

kan du sende mig en mail  eller privatbesked

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja lad os nu regne med at Mikkel kun vil dig god hjælp ved at foreslå en pb eller mailBig Smilejeg vil prøve her officielt - det er jo det et forum er til for.

Det er da sikkert en god ide at slippe for bøvl ved at køre officielt som du skriver med skat og moms og det hele, også som nøgenmodel. Vi har en mandlig stipper som er er aktiv og hjælpsom herinde - så du er ikke alene.

Du har to hoved spøgsmål:

1 - Om du kan starte virksomhed = registrere CVR når du står i RKI. Ja det må du, forudsat du ikke er registreret i RKI med gæld til det offentlige så vidt jeg ved, men gæld til private er i alle fald ikke hindring for at blive registreret. 

Det er derimod ganske alvorligt vanskeligt at få lån til virksomheden som RKI registreret, men det er jo heller ikke det du er ude efter som jeg forstår det.

2. spørgsmål er, om du samtidigt med at du er selvstændig som nøgenmodel kan ha job som freelance assistent. Det er et meget mere kompliceret spørgsmål, for hvis du rent faktisk bare er ansat som assistent af et firma, så skal du betragtes som lønmodtager, og firmaet skal tilbageholde A-skat. Det er der intet i vejen for, at de kan gøre, selv om du på andre opgaver er selvstændig.

Det med at være selvstændig har at gøre med om du selv har risikoen (økonomisk) selv tilrettelægger al arbejdet,m annoncerer og finder dine kunder og flere andre ting.

HVIS det er sådan, at det sted du arbejder som "freelance" rent faktisk bare er en af dine kunder som nøgenmodel, og du selv helt tilrettelægger arbejdet, så kan du nok være honorarlønnet med b-skat - men teoretisk set også skulle fakturere som selvstændig -  men du har sikkert allerede nu gættet, at det her ikke er helt let at svare på - der er mange konkrete spørgsmål i det + et skøn.

Hvis jeg var dig, ville jeg nok bede om en tid hos skat. Ring til dem 72 22 18 18 (lang ventetid i disse dage hvor selvangivelsen er klar) eller skriv email til dem ved at logge ind på skat.dk med nemID - det kræver dog du er helt klar på hvad du skal høre dem om.

Ellers hedder step by step:  Registrer CVR i virk.dk - du bliver så momsregistreret, og følg årsregnskabsloven. Til den ende kan du herinde under freelancer søge efter en god bogholder eller revisor som kan hjælpe med både registrering og alle de andre spørgsmål, uden det behøver at ruinere dig fra starten - men noget vil det jo trods alt koste.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Frøkenen:

Da mit hoved er lavet af bolle dej, kunne jeg rigtig godt tænke mig en komplet step by step liste til, hvordan jeg opstarter som selvstændig cam model.

Ydermere ønsker en virksomhed at ansætte mig som assistent, men som freelance assistent. Igen, ved jeg bare ikke helt hvordan.

Jeg ønsker at køre både assistent og model jobbene over samme enkeltmandsvirksomhed. Men har slet slet ikke forstand på bogføring og sådan. 

Er der en der har lyst til at hjælpe mig med klarhed? 

(Jeg er registreret i RKI, så må jeg overhoved starte en virksomhed i mit navn? Eller adskilles privat og virksomheds økonomi?)

Tak :*

Hej og velkommen til

Udover de gode råd ovenover, så er der efterhånden flere steder hvor man kan suge lidt viden til sig, bl.a. KES (Københavns Erhvervs Service), Regnskabsskolen holder gratis kurser i regnskab (det er i mine øjne ganske klogt lige at bruge lidt tid på at kigge på den slags - selvom jeg har et hoved der er i familie med dit, når det kommer til regnskab...

Når de/du nu siger freelance, hvad ligger der så i det?

Held og lykke med det hele

Dbh. Martin

Ps. og i øvrigt rart med et indlæg der handler om andet en webshop..hvad skal jeg sælge hehe.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)