tror ikke umiddelbart at en mssql server vil kunne tjene sig selv hjem og det eneste vi har liggende pt. er en w2k med en mysql fra samme tidsæra, den tror jeg ikke folk vil være tilfredse med. Men Mssql er noget af det eneste microsoft har lavet jeg kunne overveje at anvende i produktion :)
sprog: asp, asp.net
Findes der nogle acceptable asp implementationer til Apache? Asp.net er med i form af mod-mono.
virtuelt whiteboard Vil jeg også gerne have uddybet :)
Hej Mikkel
Først og fremmest, så syntes jeg at du skulle forsøge at anskue microsoft-teknologier/produkterne fra en forretningsmæssig synsvinkel, og undersøge om det kan tjene sig ind. De fleste kunder/udviklere ved godt at microsoft-produkter er dyere end open source, og hvis de efterspørger produkterne er de også villige til at betale det mere for en sådan løsning.
-Versions kontrol. Jeps, jeg mener adgang via kommandoprompt, tortoise, og hvad der ellers findes af klienter en version-control-server. Hvis du havde tænkt på en web-filmanager, eller en java-applet, så er det helt klart noget der ville få mig til at fravælge løsningen.
- Continuous integration - http://en.wikipedia.org/wiki/Continuous_integration System til automatisk build og test-processer.
- virtuelt whiteboard Det var egentlig bare en sjov ide. De fleste udviklere bruger uhyggeligt meget whiteboards.... så lav et virtuelt et....
vedr. sprog, og db, så kommenterede jeg det først i indlægget....
Daniel: Det kræver stadig en windows 2003 server licens, og hvis endelig vi skal dedikere en maskine til database vil jeg også ge rne kunne køre en seriøs database på den så vi netop ikke er begrænset af 4gb data :)
Marc: Jeg tror jeg er med, jeg mener at den administration vi har nu når lidt af vejen. Men den er ikke så skide smart til mindre teknisk anlagte fordi den bruger Ajax til at opdatere med så nybegyndere ringer og spørger hvor submit knappen er henne :)
enielsen: ssh er allerede på plakaten, mssql har der været ret meget tale om kan godt se vi skal regne på hvad sådan en vil koste. Vil det være acceptabelt at adgang til mssql serveren koster ekstra? DB2 er nok liiige lidt for niche agtig (og for dyr) ... men på den anden side hvis først nogen udvikler deres webapp til at køre på en DB2 så er vi nok pænt meget sikret at have dem som kunder ligeså lang tid systemet kører. Servlet udvikling er det noget java eller hvad?
Jeg tager med familien til Tyskland her om 6 timer og er først online igen Fredag men jeg håber da ikke det holder folk fra at svare videre :) ... nå ja forresten så har jeg fødselsdag idag :)
DB2 er flagskibet, og en meget almindelig database. Ligeledes Oracle.
Vedr. licens: Jeg kender ikke licens betingelserne, når man vil åbne et site for udviklere. *Men* MSSQL server, DB2 og Oracle fås i gratis (''Express'') udgaver - udviklere anvender typisk denne type.
Jeg synes sjældent jeg ser hosts som tilbyder PostgreSQL, hvilket er lidt en skam, da det er en rigtigt solid og skalerbar database. Måske det var en ide?
Bortset fra det, så tror jeg du skal gå grundigt i dybden med analyse af din målgruppe. Jeg forstår din fremlægning som om, at løsningen ikke bare er til professionelle udviklere, men faktisk er ment som en "udviklingsløsning" - altså et webhotel til test/udvikling og ikke live produktioner. Hvis det er korrekt, så er oppetid og stabilitet måske ikke så nødvendige faktorer, at folk vil betale ekstra for det? Selvfølgelig er der mulighed for benyttelse af mange forskellige sprog m.v. men - som du også selv var inde på - SSH-adgang er helt sikkert nødvendigt og minimale begrænsninger på opsætning af crontab ligeså.
Hvad kan du i øvrigt tilbyde som f.eks. dreamhost.com ikke kan? Jeg kender flere udviklere der er åh så glade for dem, netop pga. de mange muligheder og meget få begrænsninger.
Jeg tænker også lidt, at hvis man under udviklingen udnytter de ret frie rammer på dit udviklingshotel, og efterfølgende skal finde et production hotel der understøtter samme config/mods/applikationer, kan man så ikke risikere at være lidt ude at skide? For hvis det alligevel er meningen at det færdige site/system skal ligge på en dedikeret server, mon ikke også man så allerede har en sådan tilgængelig?
Anyways, det var bare strøtanker - god tur til Tyskland og held/lykke med projektet... :)
Jakob: Jo PostgreSQL var helt klart en ide, har jeg selv tænkt på før at man skulle overveje at udbyde
Jeg ved ikke hvad Dreamhosts tilbyders, som udgangspunkt kan jeg tilbyde alt det Dreamhost kan, tillagt det som vores fantasi kan finde på :)
Og nej det er selvfølgelig ikke meningen at det skal være udviklings-only, det ville jo være en pænt dårlig forretning for mig at lave brug-og-smid-væk webhoteller, derimod skal det laves så et site nemt kan smides fra udvikling over i produktion :)
Enielsen, jeg ved godt DB2 er verdens største database (verdens største database implemenation kører db2 men kan selvfølgelig ikke huske hvad det er for en...og man kan måske desuden også argumentere for at googles database er stører :))
Tvivler på at jeg får lov at smide DB2, Oracle og Mssql express opgaver på servere hvor jeg lejer plads ud gratis. Desuden kræver mssql''en en windows og den får jeg nok svært ved at få i en express udgave, men jeg skal nok lige gå i tænkebox med den. Kunne evt. lave et system hvor man betaler x kr for at få sat en Mssql, Oracle og/eller db2 express op som men så har adgang til, og måske endda mssql kan emuleres på en eller anden måde. Så begynder det pludselig at blive sjovt.