Kære aminoer. Jeg er medejer af en lille webshop ved navn www.lillesko.dk, hvor vi sælger sko i små størrelse (33-35) til kvinder.
Det går sådan set meget godt, bortset fra et ikke væsentligt punkt. Vi får for mange retur. Ikke fordi folk ikke kan lide skoene eller der er andet galt, men fordi vores kunder ikke er gode nok til måle deres fødder inden de bestiller. Vi skriver typisk den fodstørrelse de enkelte sko passer til og har også lavet en skoguide.
Erfaringen er, at ligeså snart kunderne har målt deres fødder, så er der stort set ingen problemer. Udfordringen for os er derfor, at få kunderne til at måle deres fødder inden de putter sko i kurven uden dog at gøre det hele for besværligt for dem.
To ideer er på tegnebrættet, men andre modtages gerne: 1) Kunderne skal i forbindelse med udtjekning i kassen også skrive deres fodstørrelse. På den måde kan vi se, om skoen passer og sende en mail, hvis det ikke er tilfældet. 2) Inden kunderne kan putte noget i kurven, SKAL de registrere deres fodstørrelse for på den måde at gøre opmærksom på, hvor vigtigt størrelserne er.
Håber på lidt gode råd. De bedste hilsner. Mads Bang Jensen
At gå i små sko lyder umiddelbart negativt, men nogen er tvunget til det - lillesko.dk
Jeg er generelt imod at man skal "registrere" ting, og hvad hvis kunden køber til andre?
Jeg ville i stedet for sørger for vejledning.
Når jeg ligger et par sko i indkøbskurven, så kommer der en grøn kasse midt på skærmen. Udnyt denne til at skriv "Er du sikker på at størrelsen er korrekt? Klik her og læs mere!" og så kommer kunden til en uddybende side. I bunden af denne side ville jeg tydeligt lave en "KØB" knap, så kunden bliver guidet videre til selve betalingen, hvis de først kommer herind.
Alternativt et lille stykke grafik et eller andet sted på sitet, der får lidt opmærksomhed.
hvad med at lave en tegning af omridset på hver enkelt model. Så kan kunderne printe en a4 side ud, hvor de faktisk bare skal smække foden ned på papiret og se om størrelsen passer. - Eller måle med en sko
Vupti, så er den klaret.
Alternativt kan i lave en viral spøg ud af det og lave en video af en af jeres med arbejdere der har fodaftrykket på sin fladskærm eller ipad og lægger den på gulvet og træder på den for at måle sin fod i forhold til illustrationen på skærmen.
hvad med at lave en tegning af omridset på hver enkelt model. Så kan kunderne printe en a4 side ud, hvor de faktisk bare skal smække foden ned på papiret og se om størrelsen passer. - Eller måle med en sko
Kunne I evt. lægge en pdf-fil med omridset af den indvendige skosål og bede kunderne printe + "træde" på denne skabelon.
1)
I kunne - for at tvinge folk gøre dette, kalde skostørrelserne noget andet end de sædvanlige nr. - f.eks. str. 1,2 og 3 o.s.v. så er kunderne nødt til at tage stilling, i stedet for at skrive den skostørrelse de tror de bruger.
2)
I kunne skrive at jeres skostørrelser ikke svarer til størrelserne fra butikkerne, og insistere på at kunderne derfor er nødt til at måle ordentligt.
1) Kunderne skal i forbindelse med udtjekning i kassen også skrive deres fodstørrelse. På den måde kan vi se, om skoen passer og sende en mail, hvis det ikke er tilfældet. 2) Inden kunderne kan putte noget i kurven, SKAL de registrere deres fodstørrelse for på den måde at gøre opmærksom på, hvor vigtigt størrelserne er.
Det må du for alt i verden ikke gøre. Så vil du tabe rigtig mange ordrer. Generelt skal man begrænse hvad kunden skal tage stilling til i check out flowet. Tænk på at folk sidder og bestiller på jobbet, i sengen, på toilettet med en smartphone, i toget osv. I mange tilfælde vil folk hverken have mulighed for eller lyst til, at finde en lineal eller udprinte en skabelon.
Dit forslag 2 er lidt bedre, men jeg ville gøre det valgfrit. Men prøv virkelig at sælge budskabet, så folk ligefrem foretrækker at gøre det. Der er jo kommet et par forslag med skabeloner osv. og du kan jo forklare folk, at de kan gøre det ene eller det andet (måle med lineal eller skabelon). Du kan så supplere op med en action email (eller gøre det i ordrebekræftelsen) hvor du skriver noget i retning af "Fik du målt din fod?" Og så lige sælge budskabet en ekstra gang, og måske et link til hvor de evt. kan ændre ordren, hvis de fik bestilt forkert.