Hej Jeg har en lille vognmandsforretning (et Aps), hvor vi kører med 2 lastbiler. Den ene lastbil er leaset, og der står i kontrakten at ved leasingperiodens udløb, skal jeg (mit Aps) anvise en køber, som skal overtage lastbilen for scrapværdien som er kr. 40000,- plus momme. Der er pt. kun 4 afbedrag tilbage før leasingperioden udløber. Normalvis ville mit Aps. så betale de 40000,- som en ekstraordinær ydelse, og dermed overtage ejerskabet af lastbilen. Nu er mit spørgsmål så om jeg istedet kan købe lastbilen privat, og efterfølgende leje den ud til Aps'et for 50000,- pr år. Uden at jeg skal have et cvr. som enkeltmandsvirksomhed? Og når lejen ikke udgør over 50000,- pr år, skal jeg heller ikke momsregistreres, er det korrekt opfattet? Jeg går ud fra der er et felt på selvangivelsen, hvor lejeindtægten skal opgives? Og at den bliver beskattet lige som løn-indtægt? Skal der betales 8% bruttoskat af en sådan lejeindtægt? Kan jeg afskrive den med 30% pr. år, hvis jeg ejer lastbilen privat? Ellers skal jeg gå en helt anden vej, og oprette et selskab til at eje og udleje lastbilen, og så arbejde på at der med tiden kan komme flere lastbiler "ind i folden", og evt. begynde at udleje biler til eksterne vognmænd. Dette er nok min foretrukne plan pt, men jeg vil være ærlig at indrømme jeg ikke er et ret godt navn i banken, og jeg tvivler stærkt på at de vil være interesseret i at oprette en erhvervskonto til dette nye selskab, selvom der ikke skal lånes eller oprettes anden form for kredit. Hvad kan man gøre i sådan et tilfælde? Er den eneste mulighed, at arbejde på at blive "et bedre navn" i banken, så de ser mere villigt på at oprette en konto? Eller er der feks. nogen mulighed for at købe et eksisterende selskab med tilhørende konto. Evt et nyoprettet? Eller er jeg helt forkert på den her? På forhånd tak for eventuelle svar, tips, og gode råd..
|
Udlejning af Lastbil, privat ell. i selskab?
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
- 1
Side 1 ud af 1 (1 indlæg)