Hej derude Har nogle tanker mht. opstart af I/S...
Jeg er gået sammen med en bekendt om at starte en virksomhed gennem NWM. Vi har endnu ikke oprettet firmaet men alt andet er på sin plads. Jeg fungerer allerede som selvstændig og havde tænkt mig at køre sammen med ham.
Da han har gæld og står i RKI, grundet et andet mindre projekt han startede - www.xxxx.dk, har jeg visse betænkeligheder angående vores planer.
Vil hans gæld kunne have indflydelse på et I/S som vi starter sammen? - og hvad ville en I/S kontrakt i så fald betyde i denne sammenhæng?
Til dette skal nævnes at jeg en gang i fremtiden kunne tænkes at indskyde nogle lokaler m.m..
Ser frem til nogle gode svar, da jeg er meget ivrig for at komme igang!! ![]() |
Hej Mark.
I et interessentskab hæfter både du og din måske fremtidige partner solidarisk. Det vil sige, hvis du ikke har pengene, tager de pengene fra din partner og omvendt.
Uanset hvad der fremgår af interessentskabskontrakter mv. er gæld stiftet i et interessentskab personlig gæld, det vil sige uanset kontrakt og ansvarsbyrder i propper ind i den kontrakt vil Jeres gæld være solidarisk og persolig.
Umiddelbart vil jeg ikke mene, at din partners gæld har nogen indflydelse på om I skal starte et interessentskab sammen. Hvorvidt hans gæld kan gå ud over dig i en interessentskabs konstallation kan du jo eventuelt lige høre din revisor om. At han står i RKI er som udgangspunkt en dårlig begyndelse, idet det kun er på baggrund af dig at I eksempelvis kan stifte en kassekredit.
Men der er jo intet til hinder for at du kan komme i gang med det samme. Og du kan jo, indtil du har talt med en revisor, bare lave en sammenarbejdsaftale om projektet :)