Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partner med gæld?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Har nogle tanker mht. opstart af I/S...

Jeg er gået sammen med en bekendt om at starte en virksomhed gennem NWM. Vi har endnu ikke oprettet firmaet men alt andet er på sin plads. Jeg fungerer allerede som selvstændig og havde tænkt mig at køre sammen med ham.
Da han har gæld og står i RKI, grundet et andet mindre projekt han startede - www.xxxx.dk, har jeg visse betænkeligheder angående vores planer.

Vil hans gæld kunne have indflydelse på et I/S som vi starter sammen? - og hvad ville en I/S kontrakt i så fald betyde i denne sammenhæng?

Til dette skal nævnes at jeg en gang i fremtiden kunne tænkes at indskyde nogle lokaler m.m..

Ser frem til nogle gode svar, da jeg er meget ivrig for at komme igang!!

De bedste hilsener  /  Best regards

Mark Ceesay

Fra Vesterbro
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 15:23

Hej Mark.

I et interessentskab hæfter både du og din måske fremtidige partner solidarisk. Det vil sige, hvis du ikke har pengene, tager de pengene fra din partner og omvendt.

Uanset hvad der fremgår af interessentskabskontrakter mv. er gæld stiftet i et interessentskab personlig gæld, det vil sige uanset kontrakt og ansvarsbyrder i propper ind i den kontrakt vil Jeres gæld være solidarisk og persolig.

Umiddelbart vil jeg ikke mene, at din partners gæld har nogen indflydelse på om I skal starte et interessentskab sammen. Hvorvidt hans gæld kan gå ud over dig i en interessentskabs konstallation kan du jo eventuelt lige høre din revisor om. At han står i RKI er som udgangspunkt en dårlig begyndelse, idet det kun er på baggrund af dig at I eksempelvis kan stifte en kassekredit.

Men der er jo intet til hinder for at du kan komme i gang med det samme. Og du kan jo, indtil du har talt med en revisor, bare lave en sammenarbejdsaftale om projektet :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:21

Hej Mark,

Hvis I stifter et I/S, og tingene ikke udvikler sig som forventet og resultatet bliver, at I bliver nødt til at lukke firmaet med gæld, hæfter I som nævnt solidarisk. Dvs. hvis ikke der kan vrides en krone ud af din partner (pga. dårlig privatøkonomi), ja så hæfter du for gælden. Så pas på!

Generelt er jeg ikke tilhænger af I/S selskabsformen. Kan I på en eller anden måde stifte et ApS vil det klart være at foretrække. Det letteste er jo selvfølgelig hvis I begge kan stille med 62.500 kr., men I kan jo også indskyde værdier istedet for kapital. I skal blot få en revisor til at sige god for værdien af de ting i indskyder (eks. PC''ere, møbler, indskud på lokaler etc.).

mvh Carsten
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 18:13

Først - tak for de gode svar

Vi har umiddelbart tænkt os at starte som et I/S, da vi begge brænder for at komme igang hurtigst muligt.
Valget af virksomhedsform er meget vigtigt afhængigt af virksomheden.
Mht. denne virksomhed er det dog knap så vigtigt - i hvert fald her i begyndelsen. Det eneste der kunne bekymre mig, er den personlige hæftelse, i så fald min partner skulle "købe stort ind" på firmaets regning.
Ikke fordi vi har mistillid til hinanden, men vi er begge unge og måske en lille smule naive...

I den tilstand kan man sku godt bruge pengepungen til fordel for den sunde fornuft.

Kan jeg evt. gardere mig mod sådant i en I/S kontrakt?
- eller er jeg bare en wuz der skal springe ud i det...?

Mark Ceesay

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 18:15
Dato: 12/15/2005 2:37:46 PM Forfatter:Mark Ceesay
Da han har gæld og står i RKI, grundet et andet mindre projekt han startede - www.xxxx.dk, har jeg visse betænkeligheder angående vores planer.

Lige en tanke - hvordan har din bekendte det med, at du offentligt fortæller om hans gæld og registrering i RKI?

Du ved, WHOIS og CVR eksisterer. :-)
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 20:56
Hans navn er ikke at finde ved søgning på firmaet, da han havde nogle problemer med de nuværende ejere af www.xxxx.dk Dette vil jeg tage op i en anden tråd

Mark Ceesay

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 19:05
Hej Mark

Lad v�re med at k�re I/S. Du skriver selv, at I er unge og naive, og det er bare endnu en grund til at lade v�re.

N�r man laver et I/S, s� er det typisk fordi det giver st�rre kreditv�rdighed (man kan g� efter begge ejere hvis noget g�r galt), fordi man stoler blindt p� at den anden ikke kunne dr�mme om at stifte g�ld og vil spare indskuddet til ApS, eller fordi man er for naiv.

Hvis jeg skulle kreditvurdere et I/S, ville jeg kreditvurdere begge parter. Her vil din partner dukke op som RKI registreret, hvorefter jeg ville regne hele jeres I/S som utrov�rdigt og kr�ve cash f�r levering.

Hvis det er noget, I vil tjene til jeres indkomst p�, burde det dog ikke v�re sv�rt at skaffe kapital nok til et ApS. Det skal jo ikke v�re cash det hele - friv�rdi i bolig, bil eller indskud af PC-udstyr osv. t�ller alt sammen med. Og s� kan man jo ogs� l�ne i banken til det.
Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 19:06
Hej Mark

Lad være med at køre I/S. Du skriver selv, at I er unge og naive, og det er bare endnu en grund til at lade være.

Når man laver et I/S, så er det typisk fordi det giver større kreditværdighed (man kan gå efter begge ejere hvis noget går galt), fordi man stoler blindt på at den anden ikke kunne drømme om at stifte gæld og vil spare indskuddet til ApS, eller fordi man er for naiv.

Hvis jeg skulle kreditvurdere et I/S, ville jeg kreditvurdere begge parter. Her vil din partner dukke op som RKI registreret, hvorefter jeg ville regne hele jeres I/S som utroværdigt og kræve cash før levering.

Hvis det er noget, I vil tjene til jeres indkomst på, burde det dog ikke være svært at skaffe kapital nok til et ApS. Det skal jo ikke være cash det hele - friværdi i bolig, bil eller indskud af PC-udstyr osv. tæller alt sammen med. Og så kan man jo også låne i banken til det.
Tilmeldt 25. Nov 05
Skrevet kl. 13:18
Men et ApS kraever mere i forhold til registrering, Told og Skat, selskabstyrelsen og regnskaber ikke sandt?... Det virker umiddelbart mere besvaerligt end at starte I/S.

En anden ting: Hvor ligger forskellen i skattefordele ved henholdsvis de to virksomhedsformer??

Mark Ceesay

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Skrevet kl. 13:38
Når samfundet stiller lidt flere krav til et ApS, så er det fordi det kan gå konkurs uden at skade dig synderligt. Til gengæld kan du ødelægge din og din partners fremtid godt og grundigt med et I/S, og derfor stiller samfundet færre krav til disse.

Jeg kender ikke dig og din partner, og jeg kender ikke jeres ambitionsniveau med firmaet. Men jeg kan kraftigt anbefale ApS af flere grunde:

* Mere kreditværdigt end et I/S hvor en partner er i RKI
* I er bedre sikret mod sagsanlæg
* I er bedre sikret mod uheldige følger hvis jeres makkerskab på et tidspunkt viser sig at have utilsigtigede konsekvenser
* Efter min mening er et ApS mere simpelt at lave end et I/S, hvis man vil gardere sig bedst muligt.

Min anbefaling er lidt ligesom "standardsvaret". Man kan aldrig komme galt afsted med at anbefale et ApS, selv om der kan være tilfælde, hvor et I/S giver mere mening. Men når du spørger i et forum som dette, og jeg ikke kender jer, så kan jeg ikke tillade mig at anbefale en I/S løsning.

Det bedste ville være, om du kunne spørge en selvstændig erhvervsdrivende, der kender jer begge godt.
Side 1 ud af 2 (16 indlæg)