|
Hej Jeg har læst en masse gode tråde herinde, og har nu oprettet mig i håb om at få afklaret et spørgsmål. Jeg er kommet i kontakt med en batterileverandør (primært laptop batterier), som vil stå for al leverance, såfremt jeg bare finder kunderne. Dvs. at jeg fx. vil lave en hjemmeside hvor jeg sælger batterierne igennem for fx. 600 kr, og så betaler Jeg min leverandør 3-400 kr for batteriet og levering, så Jeg herved har en fortjeneste på omkring 200 kr pr. salg uden at skulle fragte varen. Leverandøren har lager i Kina, UK, og Tyskland. Leverandøren har eksisteret siden 1995 og har salg til flere lande og virker meget reel. Mit problem er bare hvorvidt jeg vil komme til at hæfte såfremt der skulle opstå brandskadeuheld med batterierne? Chancen er nok meget meget minimal, men vil helst ikke risikere at batterierne skulle kunne starte en brand i et hus, og Jeg så står med et stort erstatningsproblem. Jeg har læst mig frem til at hvis jeg importerer fra deres lagre i Kina, så vil jeg være producent, da Jeg så har importeret dem til EU, og derfor ansvarlig for varerne (hæfter ved uheld). Men at hvis Jeg importerer fra lande i EU, dvs. deres lagre i Tyskland og UK, så er jeg ikke længere være "producent" og dermed ansvarlig for produkterne. Nogen der kan af/bekræfte dette? Har læst en del om emnet, men synes det står lidt tvetydigt flere steder. Jeg har ikke rigtig kunne finde et entydigt svar på, hvorvidt Jeg som "mellemled" vil hæfte ved ulykker? |
Efter lidt mere søgning i paragraffer fandt jeg frem til noget.. Men vil nu gerne stadig høre Jeres svar. Har fundet følgende:
Stk. 4. Kan skadelidte ved et produkt, der er produceret i EF, ikke konstatere, hvem der har produceret dette, eller kan skadelidte ved et produkt, der er produceret uden for EF, ikke konstatere, hvem der har indført dette i EF, anses enhver mellemhandler af produktet som producent.
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 gælder ikke, hvis mellemhandleren inden rimelig tid giver skadelidte oplysninger om producentens eller importørens navn og adresse eller navnet og adressen på den, der har leveret produktet til mellemhandleren. Mellemhandleren kan ikke henvise skadelidte til en ansvarlig, der har hjemting uden for EF.
Hvordan skal alt dette forstås? Jeg ved at risikoen er minimal for at det skulle ske, men efter at have googlet brand + bærbarbatteri blev man lidt forskrækket over de ulykker der tidligere har været. Vil gerne høre Jeres mening om dette. Skal ideen bare droppes eller?
Venlig hilsen
Bliv gratis medlem