Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulighed for flytning virksomhed fra værge til mig selv?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er! Smile

Jeg er igang med opstart af virksomhed. Jeg har ide, hjemmeside osv. Min problem er bare, at jeg er 15 år. Jeg har prøvet at ansøge om oprettelse af virksomhed på virk.dk for at se, om jeg kunne være heldig at snyde systemet. Det var dog ikke tilfældet. Derfor kontaktede jeg statsforvaltningen for at forsøge at få tilladelse til at oprette virksomhed. Dog ved jeg, at der kan være 100års ventetid hos statsforvaltningen. Og jeg vil bare rigtig gerne igang med det samme. Mit spørgsmål er derfor:

Er det muligt at få oprettet en virksomhed i min værge's(far el. mor) navn og derefter (Når/hvis jeg får tilladelse af statsforvaltningen til at have virksomhed) flytte den over til at stå i mit navn istedet for?

Mvh.

Mads Gliemann

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Skrevet kl. 08:14

Er der slet ingen, der har et svar på mit spørgsmål?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45

faxe:
Er det muligt at få oprettet en virksomhed i min værge's(far el. mor) navn og derefter (Når/hvis jeg får tilladelse af statsforvaltningen til at have virksomhed) flytte den over til at stå i mit navn istedet for?

Det er ikke enkelt. Hvis en af dine forældre opretter et enkeltmandsfirma og lader det momsregistrere skal det lukkes ned igen og firmaet skal have et nyt cvrnr. når du overtager det. CVR-nr. følger nemlig personen livet igennem.

Det betyder også at alle indgåede aftaler med forhandlere, leverandører mv. skal genforhandles. Så jo det er muligt og ikke uden omkostning.

Du skal ligledes være opmærksom på om der er forhold hos dine forældre som gør det umuligt eller måske særdeles omkostningsfyldt at drive virksomhed. Det kan være alt fra topskat til på virkning på eventuelle sociale ydelser.

/Henrik

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Skrevet kl. 10:05

Hej Henrik

Tak for svaret. Jeg tror, jeg prøver at "bide" ventetiden i mig og så håbe på at få tilladelse fra statsforvaltningen, når jeg engang får svar fra dem.

Mvh.

Mads 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17

Husk at der er intet, som forbyder dig - for egne tjente penge -  at starte en webshop op uden at du er momsregistreret. Så du kanbruge ventetiden på at arbejde videre med dine ideer.

Held og lykke

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:23

Henrik Koudahl:
Husk at der er intet, som forbyder dig - for egne tjente penge -  at starte en webshop op uden at du er momsregistreret.

Jo der er - faxe er 15 år, og som han selv så rigtigt skriver, så man skal være myndig (min. 18 år) eller have en dispensation fra Statsforvaltningen for lovligt at drive virksomhed i Danmark.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35

Ole Schelde:
Jo der er

Nej der er er. Som 15 årig må man disponere over egne tjente penge. Der er intet sted i lovgivningen, som forbyder Faxe kontant at købe varer og videresælge dem kontant. Problemet opstår først når grænsen for momsregistrering nås.

Du kan sågar finde eksempler i skatteretten på at personer helt ned til 13-års alderen skatteretligt er blevet betragtet som selvstændigt erhvervsdrivende.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46

Henrik Koudahl:
Der er intet sted i lovgivningen, som forbyder Faxe kontant at købe varer og videresælge dem kontant.

Så bringer jeg igen et link til Bekendtgørelse af værgemålsloven §43, hvor der står:

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Henrik Koudahl:
Problemet opstår først når grænsen for momsregistrering nås.

Jeg er også meget uenig med dig i denne betragtning.

Det er en udbredt misforståelse, at man først driver virksomhed når omsætningen er over 50.000 kr. pr. år og man derfor skal momsregistreres.

Rent juridisk driver man virksomhed, når indkøber varer med henblik på videresalg for derved at få et overskud, og det har intet at gøre med omsætningens årlige størrelse. 

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 14. Jan 09
Skrevet kl. 15:12

Tak for svarene! :-) Som skrevet tror jeg bare, jeg venter til jeg får svar fra statsforvaltningen. Sådan som jeg forstår det, må jeg altså ikke i nogen sammenhænge købe og vidersælge varer. Er det rigtig forstået?

Mvh.

Mads

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:19

faxe:
Sådan som jeg forstår det, må jeg altså ikke i nogen sammenhænge købe og vidersælge varer

Ja.

faxe:
svar fra statsforvaltningen

Jeg vil meget gerne, hvis du vil sende mig en PM, når du har fået svar fra Statsforvaltningen.

Held og lykke med det, og jeg håber, at du får et positivt svar.

Mvh.
Ole 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)