Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejdsstudie & butik i eget hjem!

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Indlæg ialt: 119
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Aminoer.

Jeg er efterhånden ved at nå langt i min process omkring tilblivelsen af min nye forretning. Det er super spændende men også ret nervepirrende synes jeg. 

I weekenden har vi herhjemme haft arbejdsweekend, hvor min kære mands herrehybel, er blev omdannet til mit nye arbejdsstudie/kontor/showroom/butik. I den forbindelse kom min mand på en super god ide.

Jeg åbner pr. 1. oktober 2012 en webshop med salg af børnetøj og accessories - både af egen produktion samt vare bestilt hjem fra udlandet. Min kære mand synes, at jeg i stedet for kun at have en online shop, ligeså godt kan slå to fluer med et smæk og lave showroomet til en reel butik - dog med "begrænsede" åbningstider.

Lokalet er en del af vores stueetage, som kun bruges til et kontor til min mand samt et walk-in med vores eget tøj. Begge disse er bag lukkede døre. Vi har adgang gennem en dør til overetagen, som er vores primære bolig. Der er en hoveddør, som vil blive indgangen til min butik. Det er IKKE den dør vi bruger, når vi kommer hjem og skal låse os ind - det er en anden dør bagved huset. Det vil være muligt for os at skærme af med fx et forhæng fra den dør kunden kommer ind af, så selve butikken intet har med privaten at gøre. Håber det er forståetligt som jeg har beskrevet det.

Er det muligt og lovligt at skærme af på den måde til forretningen?

Hvordan foregår det mht betaling af lokalet? Jeg vil helst undgå at betale husleje og måske udnytte det fradragsmæssigt i stedet, da pengene ikke vil være der til husleje i starten!

Håber der er nogen som kan hjælpe mig og gøre mig bare en smule klogere på mine spørgsmål, og hvordan jeg skal handle!

Ha en dejlig dag og nyd det skønne vejr fra kontorstolen :)

Mvh Tina!

Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 14:37

Hej Aminoer. Er der slet ingen som kan hjælpe mig?

Mvh Tina

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 15:37

Hej Tina

Det er praktisk talt meget besværligt med erhvervslokaler i privat beboelse, for selvom du opfylder ét kriterie, nemlig den selvstændige indgang, - så er det udelukket at man skal fra privaten gennem "butikken" for at komme i klædeskabet da et erhvervslokale som hovedregel kun må kunne fungere rent erhvervsmæssigt og skal være adskilt hensigtsmæssigt.

Hertil kommer, at dine fradrag for "butikken" jo er indtægt hos jer selv i "privaten", - så nettoresultatet står slet ikke mål med besværet.

Oveni er der så spørgsmålet om der overhovedet må drives detailerhverv fra ejendommen, og bragt til yderligheder kan man risikere at skulle have ny BBR hvilket så igen kan få betydning for ejendommens vurdering, og sat helt på spidsen endda på realkreditten hvor erhvervsejendomme ikke kan belånes på samme måde.

Ovenstående er selvfølgelig et skrækscenarie, men da i nu alligevel skal have et sted at bo, kunne du jo betragte din butik som en bonus for din web-forretning, og så se om det i det hele taget har nogen indvirkning på omsætningen. Dine "mistede fradrag" kan jo så kompenseres ved at du jo ikke har nogen udgift til transport :)

Mit råd ville være at lave butikken for et beskedent budget, og hvis det så viser sig at der rent faktisk myldrer kunder ind, så kontakt Skat gennem en revisor med henblik på at få et bindende tilsagn omkring en egentlig ombygning så lokalerne opfylder kravene, og Kommunen omkring planlov m.v. - og vurdér så + og - i forhold til en egentlig forretning i en butiksgade/center.

Men brug hellere kræfterne på at få noget indtægt først. Der er jo et helt år til den udvidede selvangivelse for 2012 skal udfyldes, og det er jo først her fradragene for alvor skal granskes. Bare sørg for at der er bilag på det hele :)

Michael

Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 18:05

Hej Michael.

Tusind tak for svar. Det var meget nyttig viden og gjorde mig en del klogere :)

Det vil jeg tage med i alle overvejelserne :)

Mvh Tina 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:03

Dukkemageren:
om hovedregel

Bemærk at Michael skriver som hovedregel. Jeg har set eksempeler på godkendt lokale, hvor de besøgende skulle igennem 3 stuer for at komme til kontoret. Det vigtigste er at lokalet er uegnet til til privat anvendelse.

Iøvrigt er jeg så enig med Michael i at virkningerne af et sådant fradrag kan være begrænset og ikke står mål med anstrengelserne for at få fradraget. Der er ikke andet at gøre end at få kuglerammen frem og se hvad konsekvensen er.

/Henrik

Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 06:31

Hej Henrik og Michael.

Mange tak for svar.

Da min mand har tilknyttet en revisor til hans firma, vil jeg lige tage kontakt til ham i dag. Han må kunne svare på nogle af mine spørgsmål, og evt klargøre om det er muligt eller ej, eller ihvertfald undersøge mulighederne :)

Mvh Tina

Fra Nordborg
Tilmeldt 19. Nov 10
Fra  Mumschoice.dk Skrevet kl. 06:34

Forresten: Indgangen og arbejdslokalet bruges UDELUKKENDE erhvervsmæssigt. "Problemet" er vel de ca 2 meter gang, hvor der er en dør ind til overetagen og i den ene ende skal skærmes af ned mod en privat afdeling. 

Og selve underetagen hvor jeg påtænker at starte det op, har haft en godkendelse før, da der har været guldsmed i hele underetagen. Men om dette stadig gør sig gældende ved jeg ikke, men det må kunne undersøges.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)