Er der noget som forældre går op i - så er det så absolut at legetøj er i orden - rent kemisk og ikke er proppet med gifte stoffer. Så jo - hvis det kan være udtryk for økologi er jeg helt enig = kæmpe HIT.
Dog er der noget, der irriterer mig ved almindeligt legetøj og spil og det er det enorme spild af emballage, som åbenbart er en godkendt del af dén branche. Jeg ved godt, at det er for at varerne/spillene skal se ud af mere - det er dog hovedrystende, at et puslespil med 25 brikker skal ledsages af en æske med plads til 100 brikker eller at en spilleplade og 30 kort og en spillevejledning skal se ud af mere, end det er. Tænk på, hvor mange ekstra hyldemeter, der skal til, fordi alverdens legetøj- og spilproducenter skal bruge for meget emballage. ØV!
Godt for vores børn, godt for vores fremtid, godt for os :) Der vel ikke så meget andet at sige, vis bare det er i en god kvalitet og det er noget børn kan se det sjove i og bruge timevis på ;)
Det er en rigtig god ide. Jeg har haft flere cases i skolen om amerikanske firmaer der tjener kassen på at sælge sund legetøj. Forældre vil jo altid gerne deres børn det bedste.
Head of PPC hos Obsidian Digital Se mere på min profilside.
Økologisk legetøj - JA TAK. Vi har flere gange talt om hvor frustrerende det er at købe legetøj som i de fleste tilfælde er 5 min leg og herefter affald. Der skal fra producenternes side være et større ansvar i forhold til at spilde natures ressourcer på at producere bras. Walmart har i deres vision defineret et mål omkring producenterne ansvarlighed. Dvs, når verdens største kæde ligger pres på for at få nogle ordentlige produkter igennem er det fordi der er penge i at tænke ansvarligt.
Hvis du ikke allerede er i gang med en produktion, vil jeg anbefale at tage kontakt til FSC danmark. FSC sikre at det træ du producerer i, kommer fra skove som genplanter sig selv og mennesker i og omkring skovene bliver behandlet ordentligt. Du er altså med en FSC certificering sikret at dit produkt er ordentligt og at der står en uvildig organisation bag, som holder øje med producenterne.
I forhold til emballagen har Michael i pointe - der er for meget luft i emballagerne! Dette er et alvorligt problem og faktisk er der nu defineret regler for fyldningsgrad. Men det betyder jo ikke at du her har en mulighed for at gøre en forskel, prøve noget nyt og tænke dig om. Typisk er en puslespillebrik samme størrelse indenfor en given radius - så man kunne jo anvende et paprør. Dette vil naturligvis ikke give samme store forside som er kendetegnet for puslespil - men det kunne jo være en fordel.
Husk at involvere handlen og forbrugerne i din udvikling!
Dan Kjærsgaard Emballage Bureauet ApS - 60609144 - www.embu.dk