LAD VÆR MED AT SÆTTE DIG NED OG PIV! Jeg tør vædde med, at i har hørt dette tusinde gange før, men det er som om, at det ikke er alle som forstår at man rent faktisk selv kan gøre noget for at ændre ting og sager her i livet. Jeg oplever det meget tit i min nære omgangskreds af venner og bekendte, og tit og ofte skal man høre på noget er ikke kan gøres, noget der er for svært, for dyrt, bla bla bla.. Gang på gang kan jeg ikke holde min mund lukket, og jeg fortæller den pågældende person, at alt det de sidder og piver over rent faktisk kan lade sig gøre! Et godt udgangspunkt kan eksempelvis være alle de unge mennesker, som ikke kan finde sig noget studiejob. Og lige præcis den frase er noget, som jeg hører fra personer der stiller krav til deres studiejob. De giver sig selv lov til at være kræsne, og kan åbenbart stadig stille sig uforstående op og ikke fatte, at de ikke får noget job. Når jeg så sætter kampen op for rent faktisk at hjælpe dem med at få en anden indstilling på tingene, så bliver man høvlet ned om at det kan man sagtens sige, og det kan jo ikke lade sig gøre osv. De kommer op med undskyldninger, i stedet for at være åben over for det der rent faktisk bliver sagt til dem. Undskyldninger kan man sgu finde nok af i dagens Danmark, men hjælper de? Kommer man videre med dem? Får man noget arbejde med undskyldninger? Nix! Pointen med det første stykke her er at gøre folk mere open minded, og bedre til at tage imod konstruktiv kritik og gode råd, når der nu engang er folk som gider bruge tid på dem. At sætte sig ned og pive over tingene hjælper ikke en pind, og det eneste du rent faktisk gør, er at udskyde problemerne, udskyde beslutningerne, og udskyde dit liv. Nogle gange kan livet virke uoverskueligt og hårdt, og jo, jeg kender skam personer der er deprimeret, sågar inden for min nærmeste familie. Igen kan man hive studerende ind som et eksempel, som bruger alt for meget tid på at brokke sig over for mange lektier, for lidt SU, for lidt fritid etc. Hvis du selv er studerende, så møder du formodentlig også mange af disse typer hver evig eneste dag. Men disse problemer og statements skulle vi jo gerne have vendt om til noget positivt, og noget du rent faktisk kan bruge til noget. Så hvis du selv synes hverdagen indimellem kan være for uoverskuelig, så kan mit første råd i hvert fald være, at det ER spild af tid at sætte sig ned og pive. Så først skal du hive dig selv hårdt i nakken, op på hesten, og face dine problemer. Herefter må du danne dig et overblik. Mange unge mennesker kan tit ikke finde hoved og hale i deres hverdag, fordi der simpelthen er så mange ting de skal overskue. Læg dig en plan, og skab en struktur over problemerne. Sæt dig ned og skriv alle de ting ned, som du ser som problemer, og som skal ændres før du kan få en god hverdag igen. Skriv det eventuelt på et whiteboard, eller smid små gule posters op på din væg, og dan dig dette overblik. Inde i dit hoved er det utroligt rodet, så det hjælper gevaldigt at smække dem op på denne måde. Når det er gjort, så må du i gang med at analyser dine problemer en for en. Find ud af hvorfor du har dette problem, hvor meget det egentlig er et problem i din hverdag, er det noget du kan gøre noget ved (og ja, det kan man med alt!) – og hvordan gør du det? Gør dette ved hvert eneste problem. Når overblikket er dannet, og du har styr på hvad der egentlig problematiserer din hverdag, så kan du nu begynde at destruere disse små sedler en for en. Skær dem op i bider, og fjern de gule sedler en for en, som du satte dem op. Et sidste råd jeg vil give dig her til sidst er at lægge problemerne bag dig med det samme. Er det simpelthen noget du ikke kan gøre noget ved, som eksempelvis det klassiske hjertesorger problem, så smid det af H til! Følelser er individuelt, og det kan tage længere tid for andre. Men når du ikke har en jordisk chance for at gøre noget, og for at ændre en andens persons følelser, så kast det væk. Skær sedlen i slicer, og brænd resterne. Glem det! Det omvendte skal du gøre med problemer du rent faktisk kan gøre noget ved. Grib lige dig selv før du næste gang brokker dig over noget. Inden du brokker dig bør du tænke over, om det du vil brokke dig over, rent faktisk kan gøres noget ved. Hvis ikke, hvorfor så brokke dig? Hvis der kan gøres noget ved det, hvorfor så brokke dig?
Håber dette kunne give dig et lille spark bagi til at få clearet din hjerne, og få ryddet op i de ting og sager du kan tumle med. Skær det ud i pap for dig selv, og find ud af om det rent faktisk er værd at bruge kræfter på. En lille peptalk fra en ung og uerfaren knøs, med henblik på at få sparket dem i røven, som har brug for det
De gladeste hilsner, Sander Grønlund |
<3