Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Engros eller konsum - webshop eller ej?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
www.confetti-world.com har vi tilknyttet ca. 15 forhandlere i DK. De gør nogle forholdsvis store indkøb, og står for meget af distributionen af vores produkter. Det får de selvfølgelig nogle gode procenter for, som vi så går glip af, men det er jo meningen med engros, at man når en stor overflade, via et forhandlernetværk.   

Men mange henvender sig alligevel direkte til os, og kan ikke forstå, at de ikke kan købe online. Vi har også for mange varenumre til, at forhandlerne tager alle produkter ind. Men hvorfor laver vi så ikke bare siden om til en webshop?

1. Vi mister hele eller store dele af vores forhandlernetværk

2. Vi får mange flere omkostninger til distribution og administration, da det er mange flere små forsendelser, som skal afsted

3. Der er store oprettelses -og driftsomkostninger i forbindelse med en webshop

Skal vi fortsat se os selv som et import og engrosfirma, eller skal vi lave en webshop med direkte salg?

Hvis nogen kan vurdere hvad der er bedst, kan jeg måske få lidt nattesøvn igen...

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 06
Indlæg ialt: 578
Fra  Firtal Brands ApS Skrevet kl. 13:53
Hej,

Jeg vil foreslå dig at tage kontakt til dine forhandlere og fortælle dem om disse tanker.

Nu kender jeg ikke dine fortjenester og derfor er det svært at vurdere om det kan betale sige at lave en webshop.

Et alternativ kunne måske være at lave afsætningsaftale med fanklubber rundt omkring i Danmark, da jeg formoder de er stor aftagere af dine produkter. Der kunne du fastholde højere procenter, og have direkte fat i din kundegruppe.

Jeg kan fortælle at vi pt. arbejder på et projekt med noget lignende for et firma, hvor vi har indgået et jointventure om at stå for webshop og administration af denne. Det eneste de skal gøre er at sende pakkerne. Det kunne jo også være en mulighed for jer at indgå i et sådant samarbejde.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 20:06
Du kan overveje at tilbyde jeres varer som dropshipping løsning til momsregistrerede virksomheder. Det giver dine nuværende kunder mulighed for at tilbyde hele dit sortiment til slutkunderne, ligesom du nemt kan få nye kunder på denne måde. Sæt et administrationsgebyr per ordre der dækker jeres omkostninger. Men uanset hvad vil større omsætning give mere arbejde.
Fra Roskilde
Tilmeldt 21. Nov 06
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:50
Hej Mads

Der er stor forskel på, om du sælger engros eller til slutkunder. Både i markedsføring, men også i distribution. I dag er du kendt som grossist, og distribuerer dine varer i større kvantum - skal du til at sælge til slutkunder, skal du markedsføres overfor en helt ny målgruppe, og du skal til at sende pakker med små kvantum. Du er nødt til at regne på, om det kan betale sig. Avancen vil sikkert være større til slutkunderne - til gengæld køber de for meget mindre. Så hvor meget tror du, at du vil kunne sælge til slutkunder?

Udover markedsføring til en ny kundegruppe og måske øget kapacitet til pakning, så skal der også investeres i en netbutik altenativt outsourcing af salget til detailkunderne.

Mht. engros-kundernes utilfredshed med at du vil sælge til slutkunder, så behøver det ikke være et problem. Der er mange af mine leverandører, der gør begge dele - men der er også mange der ikke gør. Jeg tror det er en reminisens fra "gamle dage", hvor man kunne holde sine konkurrenter ude ved at lave eksklusivaftaler - det er jo ligesom lidt svært med internettets komme.

Men måske vigtigst af alt, så er det vigtigt at du holder fokus på din "kerne-forretning" og din kernekunde. Hvis du fjerner fokus fra den for at koncentrere dig om en ny kundegruppe kan du komme til at forsømme din nuværende forretning, og dermed skyde dig selv i foden. Du skal derfor være helt sikker på, hvad dit mål er med at sælge til en anden kundegruppe, hvordan du når dit mål, og ikke mindst hvordan du forventer, det vil forbedre din forretning.

Mvh. Lea

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)