http://jyskedollars.dk/viewpage.php?page_id=35 |
Det er muligt at loven siger at man skal betale skat at drikkepenge, men jeg forstår godt at man ikke gør det - og jeg ville heller ikke selv gøre det, hvis jeg var bartender, eller tjener.
Når jeg giver en tjener en flad 20'er i drikkepenge (eksempelvis), så forventer jeg ikke at 10 kroner af disse (eller reelt set 12 kroner, hvis vi snakker b-indkomst), går til staten. Jeg giver drikkepengene, til tjeneren, som jeg synes gør et glimrende stykke arbejde. Man kan derfor altid diskutere, hvorvidt en tjener, eller en bartender reelt set burde få mere end lønnen i sig selv - men sådan har det altid været, og sådan forbliver det altid.
Det er direkte flueknepperi, og jeg kan ikke se anderledes på det.
Der er jo ikke fordi, at den ekstra indkomst gør folk arbejdsløse, eller stjæler arbejdet fra "den hårdtarbejdende, flittige og skattebetalende" dansker. Nej, det er blot en gestus fra person til anden, på samme måde som at jeg fik 20 kroner som barn for at gøre rent på værelset (oh yeah ). I øvrigt får jeg stadig 20 kroner for at gøre rent i mit hjem - af min mor! Bare rolig - jeg betaler naturligvis skat af det!
Med Venlig Hilsen
Morten