Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

straksafskrivning og leasing/finansering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa aminoer!

Jeg har noget edb hardware som koster 15000 som jeg godt kunne tænke mig og straksafskrive. Ved første øjekast kan jeg godt se at det er umuligt at det er over straksafskrivnings grænsen for 2007...MEN!

Så kommer jeg til at tænke: Hvad nu hvis jeg betaler x antal kroner af den hvert år indtil den er betalt for fx over 24 måneder..kan jeg så straksafskrive den? Altså x antal kroner i det første år og så resten i de andre år?

Og er der forskel på mht til straksafskrivning om jeg leaser eller betaler enheden over flere år?

På forhånd tak

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:40
Hvis vi taler om et aktiv. Eksempelvis en bærbar computer er svaret nej. Hvis du leaser det får du selvfølgelig fradrag for ydelsen men i den beløbsstørrelse vi taler om her er forskellen svær at se. Du får jo ikke fradrag for hele leasingydelsen på en gang, ligesom at du heller ikke kan afskrive materiellet over et år. Er der noget software imellem ?
En lidt "fræk" løsning er at anlægge den betragtning at intet af udstyret har en levetid på mere end 3 år og derved kan fratrækkes. Det er bare ikke så sandsynligt at Skat køber løsningen.    

Taler vi om flere aktiver som bare skal ses som en helhed fordi de er bestemt til at blive anvendt samlet kan du opnå fradrag for det ene køb hvis dette isoleret set er under grænsen, ved at købe i flere omgange.

Her er praksis lidt uklar men ud fra anvisningerne i Ligningsvejledningen at dømme vil jeg mene at den er gangbar:  "Disse bestemmelser omfatter de tilfælde, hvor der ikke foreligger anskaffelse af et samlesæt eller lign., fordi samlesættet eller lignende opdeles, og enkeltdelene anskaffes hver for sig, eventuelt på forskellige tidspunkter". og konkluderer at den først anskaffede del kan straksafskrives. Derimod vil de efterfølgende tilkøbte dele ikke kunne straksafskrives hvis det samlede køb kommer over grænsen. Dvs. på denne måde sikrer man sig trods at at få fradrag for den først købte del og er det den bærbare computer med en pris lige under grænsen er man da nået et stykke. Husk iøvrigt på at hvis du er momsregistreret taler vi her om priser ex. moms.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 29. Sep 06
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:29
Tak for dit prompte svar :)

Nej der er ikke noget software.

jeg er godt klar over skattereglerne mht til straksafskrivning når der er kontant betaling. Men det jeg var i tvivl om var om hvis jeg fik financeret maskinen over 2 år. Således at jeg kunne straksafskrive 7500 i 2007 og 7500 i 2008 - ligeledes hvis jeg leaserede. Men det siger du ikke er lovligt, så tak for din hjælp :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:49
Jo det er såmænd lovligt at få finansiere et køb men det at du køber noget ved afbetaling o.l. ændrer ikke ved at du har foretaget købet i købsåret.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)