Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Leje kontrakt

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man sidder med et erhvervslejemål, hvortil der ikke findes nogen lejekontrakt, findes der så et sæt "de facto" regler som træder i kraft vedr. opsigelsesvarsel m.v.?

 

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det gør der.

Jeg forsøgte på et tidspunkt at presse prisen for et lejemål - hos en advokat - ved at tilbyde kort opsigelsesfrist. Huset var nemlig til salg. Advokaten fortalte, at det kunne vi da godt aftale mundtligt og moralsk, men det ville ikke have nogen juridisk betydning.
 
Men få dog en kontrakt på skidtet så hurtigt som muligt.
 
mvh Hans
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Nej - jeg vil ikke have en kontrakt. Sagen er den at jeg er ved at forlade lejemålet - til fordel for noget større og bedre - og da udlejeren har glemt at lave en lejekontrakt ville jeg godt vide lidt om hvordan jeg står mht opsigelsesvarsel.
Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 8:39:53 PM Forfatter:Jan H. Andersen

Hvis man sidder med et erhvervslejemål, hvortil der ikke findes nogen lejekontrakt, findes der så et sæt ''de facto'' regler som træder i kraft vedr. opsigelsesvarsel m.v.?

Hej Jan,
 
Da I ikke har aftalt andet gælder erhvervslejelovens bestemmelser. Begge parter et opsigelsesvarsel på "3 måneder til den første i en måned", dvs. løbende måned samt 3 måneder frem.
 
Jeg går ud fra, at der er tale om et lejemål, der har status som rent erhverv og, at det er et kontorlejemål. Korrekt?
 
 
 
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - det er rent erhverv og et kontorlejemål.

Okay - regnede også med, at der ville være tale om 3 måneder. Hvad med stand? Er det sådan noget med at det skal forlades i samme stand som det blev overtaget undtaget almindelig slitage? Altså cirka sådan som det står skrevet i en standard lejekontrakt, hvis ellers udlejeren husker at lave een.

Fra Lissabon
Tilmeldt 27. Jul 05
Indlæg ialt: 792
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja, igen medmindre andet er aftalt. En mundtlig aftale er selvfølgelig også bindende, om end noget sværere at bevise/dokumentere.
 
Erhvervslejeloven:
 
§ 74. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12.00 på fraflytningsdagen. Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overtagelsen med undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler udlejeren at udbedre.
Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav gældende vedrørende lejemålets stand ved fraflytningen, når der er forløbet mere end 4 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis lejeren har handlet svigagtigt, eller hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed. I de i 2. pkt. nævnte tilfælde skal udlejeren gøre kravet gældende uden ugrundet ophold efter, at mangelen er eller burde være opdaget.

§ 75. Forbedringer, som lejeren har foretaget, må kun fjernes, når lejeren bringer det lejede i den stand, hvori lejeren overtog det.
Stk. 2. Har lejeren med udlejerens samtykke foretaget ændringer af det lejede, kan udlejeren kun kræve retablering, når udlejeren har taget forbehold herom.
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk. Tak for det.

Jeg ved nemlig at udlejeren vil begynde at brokke sig over, at vi har slidt på hans - i øvrigt hverken nye eller særligt kønne - gulvtæpper.

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 07:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Husk at tage et par billeder inden du flytter.....så har du dem, såfremt at der skulle opstå tvivl om standen efterflg.

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)