Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erstatning/bøde til ansat - beskattes eller ej?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i den uheldige situation, at en af mine bogføringskunder skal betale en erstatning til en medarbejder. Af medarbejderens fagforening får jeg at vide, at medarbejderen skal beskattes af bøden, hvilket jeg gør i en lønkørsel. Herefter vender medarbejderen tilbage med papirer fra SKAT, hvoraf det fremgår, at han ikke skal beskattes...?

Ved du 100%, hvad der er det rigtige?

Pft.

Michael

Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 13:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Ring til skat og tag en snak med dem, og få bekræftet deres svar skriftligt..

Mvh Tobias.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tobias

Det var da et udemærket råd...

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En hurtig tommelfingerregel er, at engangserstatninger er skattefri og løbende erstatninger skal beskattes.

Et præcist svar kræver oplysning om hvad erstatningen dækker over.

/Henrik

Tilmeldt 2. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Det kommer an på hvad erstatningen dækker ?

Hvis det er løn er dette skattepligtig, og arbejdsgiver skal indsende supplerende lønseddel herpå elektronisk til SKAT for det år, hvor erstatningen er udbetalt. (retserhvervelsestidspunktet)

Er der også renter på erstatningen er disse også skattepligtige, men arbejdsgiver kan så sende en dokumentation til SKAT, som så efterfølgende kan kontakte lønmodtageren.

Jeg vil foreslå at du sender en mail til SKAT med bilag omkring erstatningen for spørg om hvordan du skal forholde dig. Så har du også et gyldig svar på skrift for SKAT. Det er ganske gratis, da det ikke er noget "bindende svar", men husk du får svar som du spørger.
Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Skatterevisor:
Jeg vil foreslå at du sender en mail til SKAT med bilag omkring erstatningen for spørg om hvordan du skal forholde dig. Så har du også et gyldig svar på skrift for SKAT. Det er ganske gratis, da det ikke er noget "bindende svar", men husk du får svar som du spørger.

 

Og husk at det svar du får ikke er bindende for Skat på nogen som helst facon. Uanset hvad de mener i dag, kan de mener det total modsatte dagen efter.

Skal du have et svar fra Skat der kan bruges til noget, skal du betale for svaret. Hvis du ikke betaler, er svaret du får nærmere at betragte som skattemedarbejderens private holdning.

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)