Hej Amino'er. Jeg har har på et tidspunkt købt et domæne på et brand xxxxx.dk (indenfor tøj verden). Dette brand er nyt i DK, men de findes i flere forskellige lande i europa og er et kæmpe hit. Det er nyt i DK, men er også begyndt at blive meget populært. Domænet jeg har købt er den samme som brandet bruger i andre land, bare med xxxxx.ro xxxxx.po xxxxx.de xxxxx.it osv. Jeg har for noget tid siden købt domænet på brandet, da det var ledigt og havde tænkt mig udelukkende at fokusere på det ene brand. Nu er sagen lidt anderledes, da jeg har valgt at fokusere på flere brands. Mit spørgsmål går på om, jeg må bruge det domæne, således at når folk taster adressen ind, så ryger de ind på min shop, men under sektionen hvor kun brandet er? Kan man få fingrene i klemme her eller er det fuldt lovligt eftersom jeg har købt domænet? Samtidig tænker jeg også hvad man kan forlænge af domænet, hvis det skal sælges og hvor kan dette gøres? Jeg har ingen erfaringer med salg af domænenavne... Håber I kan hjælpe. |
Hej
NR:Samtidig tænker jeg også hvad man kan forlænge af domænet, hvis det skal sælges og hvor kan dette gøres? Jeg har ingen erfaringer med salg af domænenavne...
Jeg vil kun forholde mig til denne del af dit indlæg. Jeg ved, at der både her i Danmark og i udlandet findes "børser", hvor der handles med domænenavne og herunder også danske domæner.
Du skal dog være opmærksom på, at i henhold til dansk lovgivning, så er det ikke tilladt at indkøbe domænenavne med henblik på videresalg. Se mere her: Lov om internet-domæner, der særligt tildeles Danmark §12, stk. 2.
Jeg siger ikke, at det er det du har gjort, men når du nu stiller et spørgsmål, om hvordan du kan sælge domænenavnet, så vil jeg mene, at du står i den dårlig situation, hvis nogen, f.eks. brand xxxxx, klager til DK-hostmaster med henblik på at få overdraget domænenavnet.
Mvh.
Ole