Hej
Vi har i de sidste 3 år benyttet Danske Fragtmænd og har i det store og hele været godt tilfreds. Vi sender pt. 4.000 pk. om året og det er kraftigt stigende. Danske Fragtmænd (DF) har så
pr. 1. januar indført et
GEBYR på 45,- kr. +
moms for levering til private. Det er en fordobling af vores fragtpris og den går selvfølgelig ikke. Efterfølgende var vi hele raden rundt blandt distributører. Beskeden fra de fleste (UPS, DHL, Transportgruppen) var at de kun kørte
B2B og ikke til privatkunder som vi har behov for. Vi fik et "tilbud" fra Post DK som vi ikke kan bruge til alverden. Vi fik Erhvervsbladet til at rode lidt isagen og Børsen har også haft en artikel om emnet. Resultatet er at kunder i stor stil i øjeblikket flygter fra DF.
Det nye gebyrsystem er endvidere komplet tåbeligt udformet. Det er den udbringende chauffør som i hvert enkelt tilfælde skal vurdere om der er tale om en privatkunde eller en erhvervskunde. Er vurderingen at det er en erhvervskunde, så skal chaufføren sætte et orange label på den kopi af fragtbrevet som går retur til afregning på fragtcentralen. Herfra sendes regningen videre til afsenderen. Jeg har fra flere sider hørt at det allerede har givet tlf.storm hos DF vedr. fejlvurderede leveringer. Så det skal jo nok blive godt, især da jeg fra flere af de vognmænd der er medejere af DF har hørt at de også synes at det er totalt tåbeligt. Så jeg tror ikke at det system holder i længden, så hvis der er flere som er frustrede over dette så fortsæt med at lægge pres på dem, for at få
gebyret fjernet igen.
I mellemtiden er vi gået sammen med et andet firma som har en anseelig mængde pakker og derfor har en meget attraktiv storkundeaftale. Det har gjort at vi fremover kan få distribueret til priser der ligger væsentligt under DF´s også før gebyrindførelsen. Så mit råd må være at man finder sammen og "køber" fragt sammen. Dette har faktisk gjort at vi overvejer også at finde andre at gå sammen med, rent indkøbsmæssigt bl.a. med henblik på indkøb af emballage. Så hermed er idéen givet videre...