Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er venturekapital en død sild? Eller er nogen med på denne her?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en ide, sker løbende, seneste er sådan en et klassisk longshot på en webservice, hvor man sender billeder af alt muligt ind til et website, og får svar på hvad det er, du kan læse mere her hvis du vil Ide nr.157 Men skal ikke handle om den eller mine andre ideer, men mere et nysgerrigt spørgsmål, er venturekapitalen en død sild her i krisetiderne, og jeg snakker ikke om den påståede venturekapital, men den der lever op til definitionen og høj risikovillighed, og hvor afkastet ikke er det vigtigste da investorerne mere har en filantropisk tilgang?

Det er ikke fordi jeg aktuelt jagter midler, men lang tid siden jeg har hørt om nogen der med succes har fundet venturekapital, RIGTIG venturekapital. Hænger jeg ud de forkerte steder?

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 08:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det korte svar: Nej, venture kapital er ikke en død sild. Der investeres konstant risikovillig kapital i nye virksomhed.

Men mange iværksættere har en lidt forkert forståelse af hvornår VC fonde investerer: Det er kun i meget få tilfælde at de investerer i en idé alene - de vil først se at du selv kan løbe de første metere /udvikle protototype, beta launch etc) før de investerer. Du skal med andre ord selv være villig til at investere din egen tid og penge først, før det er realistisk at få andre investorer med. Det er jo også logisk udfra en risiko-minimeringsstrategi: Hvorfor skal de investere store summer i idéer hvis ikke iværksætteren også selv har taget chancer.

Med andre ord. Det er næsten umuligt at få en "idé" finansieret. Du skal først selv bruge ressourcer på at få den udviklet, og gerne samle et stærkt team omkring dig. Når du har bevist du kan det er det absolut ikke umuligt at få risikovillig kapital.

(ps. har ikke taget stilling til din konkrete idé, så taler bare generelt om IT projekter)

Held og lykke!

Nicolaj

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, og det giver god mening det du skriver, og lige den nævnte ide var bare et eksempel, ikke en jeg har tænkt mig at løbe med :-)

Jeg er helt med på at man skal være i gang i et eller andet omfang, og de glade dot.com dage hvor man kunne få en mio. for at have sat to linier kode sammen er heldigvis ovre, tror min undren er opstået af at jeg har set så få projekter de senere år, og synes nu nok jeg færdes de steder hvor de burde være. Men noget tyder på at det meget vel kunne skyldes hvad du skriver, at folk tror de kan få finansiering til ideen uden at have bragt den et eller andet sted hen.

Og jeg ved godt der ER eksempler, har selv fulgt eksempelvis AutoUncle, og de havde netop en fuldt kørende beta, inden de fik en investor.

/Jesper

Fra Philippines
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 252
Fra  Brand a Game / DasmaDesign Skrevet kl. 08:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Personligt synes jeg nu, at den er en død sild.

Dem som investerer vil sikres i begge ender før de smider penge ud; prototyper, business- og marketingsplaner. Man ender i virkeligheden med at gøre hele arbejdet selv, investere alle sine egne penge, så man kan lige så godt tage det sidste skridt selv også.

Investorer vil have garantier ....... så måske de istedet skulle købe et køleskab.

Web design kr. 5 mio. Se profil eller hop til .....

Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jesperlh:
jeg snakker ikke om den påståede venturekapital, men den der lever op til definitionen og høj risikovillighed, og hvor afkastet ikke er det vigtigste da investorerne mere har en filantropisk tilgang?

Hej Jesper.

Det er nok en misforståelse, hvis du mener at 'rigtig' venturekapital ikke bekymrer sig om afkast, men mere om at understøtte det gode initiativ. Nogle private investorer kan muligvis have den tilgang, men hvis du er en virksomhed som lever af afkast af dine investeringer, så er der tungt fokus på afkast, afkast, afkast.

Relativt til andre lande i Europa er Danmark godt med på venture kapital siden. Relativt til Silicon Valley, London og Israel er der stor forskel. Derudover har vi innovationsmiljøerne og initiativer som Accelerace (disclosure - som jeg arbejder for), som kan gå ind tidligt og hjælpe virksomheder et godt stykke før de er klar til at snakke med ventureselskaber.

VH

Mikkel

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

3j.design:
Man ender i virkeligheden med at gøre hele arbejdet selv, investere alle sine egne penge, så man kan lige så godt tage det sidste skridt selv også.

:-) Well det er rigtigt, tror dog er sidder en del idemænd der ude hvis ide ganske enkelt ikke kan realiseres uden hjælp, men forstår godt din anke.

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

mikkelt:
Nogle private investorer kan muligvis have den tilgang, men hvis du er en virksomhed som lever af afkast af dine investeringer, så er der tungt fokus på afkast, afkast, afkast.

Jamen jeg er helt med på at selvfølgelig handler det også om afkast, men den måde du beskriver det på er i min optik ikke rendyrket venturekapital, som den nogen definerer (og ja det er nok definition vi snakker om), men jeg synes der ligger et dilemma i "risikovillig" vs. "afkast", hvis man er risikovillig er man også klar over at man spiller et halvt lotteri, man er klar over at afkastet kan blive sindsygt stort, men chancen for at der slet ikke kommer et afkast er større, ellers er det vel ikke risikovillig kapital? Det er vel nød til at være et... hmm longshot?

Tilmeldt 1. Sep 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rigtig meget i venture kapital handler om at fjerne risikoen, således at du kan tage en kalkuleret risikofyldt investering.

Princippet for en VC er at hvis man laver 20 investeringer, hvor du har fjernet så meget risiko som muligt, så vil 13 virksomheder stadig fejle. 5 vil blive en ok forretning og de to sidste skal så tjene alle de fejlslagne investeringer ind + renter. Dermed sagt: at selv om du har fjernet så meget risiko som muligt, så er det stadig en markant risikofyldt investering.

Det er rendyrket venturekapital. Det du snakker om er nok nærmere rendyrket filantropi :)

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay :-) begynder at forstå hvordan det hænger sammen, man skal se på det som en portefølje, mere end som et enkelt projekt, for ellers er det netop at det for mig ligner filantropi når man bare ser et enkelt projekt isoleret :-)

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 337
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

jesperlh:
Jamen jeg er helt med på at selvfølgelig handler det også om afkast, men den måde du beskriver det på er i min optik ikke rendyrket venturekapital, som den nogen definerer (og ja det er nok definition vi snakker om), men jeg synes der ligger et dilemma i "risikovillig" vs. "afkast", hvis man er risikovillig er man også klar over at man spiller et halvt lotteri, man er klar over at afkastet kan blive sindsygt stort, men chancen for at der slet ikke kommer et afkast er større, ellers er det vel ikke risikovillig kapital? Det er vel nød til at være et... hmm longshot?

 

Hvis du hele tiden omdefinerer til noget nyt er det klart at det ikke findes Smile

Investorer (kald dem hvad du vil) har altså hørt om risiko, og at man nogen gange skal tage et longshot, I Business Angels Øresund er der eks 2-3 stykker af den slags, men de er så også helt ærlige med at fordi der er en risiko skal de have MINIMUM 10 gange deres investering igen, og så er der mange iværksættere der bliver lidt "nærrige" for det er pludselig dyrt at låne ½mil, hvis du skal betale 5 tilbage.

Jeg investerer selv i lidt mindre målestok og kender flere af de lidt tungere drenge, og mit indtryk er at der er masser af risikovillige penge, men at der ikke er ordentlige projekter og investere i, (eller også forstår folk bare ikke at sælge dem til os) Så hvis du har en god ide, og har vist at den kan fungerer på et marked kan man sagtens finde investorer, men som andre også skriver skal du selv sørge for den letter, venture kapitalister er ikke en a-kasse for arbejdsløse.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)