Jeg er kommet i den situation at nogle i min familie er igang med at starte virksomhed op. Startkapitalet er forholdsvis lille, og jeg kunne i den forbindelse godt være interesseret i at investere i virksomheden. Men hvad er de etiske forhold under en sådan investering? Regner man med et lån, eller "tjener" man en procentdel af indkomsten? Og hvad med det juridiske? Jeg er på ingen måde interesseret i at eje en del af virksomheden (Tidsmæssigt), men vil alligevel gerne give dem en hjælpende hånd nu jeg faktisk tror på deres projekt. Kom gerne med erfaringer selvom I måske ikke har et decideret svar så jeg kan "lære" lidt af jer andre :) |
Hey.
Mit råd, til jer alle sammen i det der arrangement, er at gå til fagfolk og få hjælp til at stykke virksomheden sammen, og til hvordan ekstern kapital skal forvaltes/tilbagebetales.
I kan jo udforme kontrakten som i vil. Du kan give dem et lån, som du skal have tilbage om x antal år, med tilløbende renter, du kan få en procentdel af virksomheden, du kan få medbestemmelsesret...som sagt, i kan forme kontrakten som i vil.
Men, hvis i får hjælp udefra, får i også sanity-checket konstruktionen, og ender det helt i hegnet behøver i ikke en domstol til at dele boet op.
Da det er standardarbejde for jurister, taler vi ikke om 50.000 for at få udformet kontrakten - og i sover allesammen meget bedre om natten, når den er underskrevet.