Og derefter lukke virksomheden |
Jakob Rex:konstruktionen for mit vedkommende er således.
Ejeren har en virksomhed idag med ansatte, men da ejeren er registreret som enkeltmandsvirksomhed og trods der ikke er gæld i virksomheden så fastholder banken stadig pant i virksomheden da han har flere virksomheder samt lån i hans private hus m.v. (Vestjysk bank) :-D
Vi laver så en leje aftale om at jeg lejer hans virksomhed og står for driften i mit cvr-nummer, min virksomhed.
Hej Jakob
Virksomhedsoverdragelser skal tages ganske alvorligt i relation til medarbejderrettigheder i forbindelse med en overdragelse. Der har igennem tiderne forsøgt mange mere eller mindre kreative konstruktioner for at undgå den medarbejderbeskyttelse der er indbygget i loven om virksomhedsoverdragelser.
Men en ting er helt sikkert; er der en medarbejders rettighed der ikke opfyldes og der kommer en fagforening en over så skal man virkelig have det juridiske grundlag på plads og den ansatte skal nok få sit evt. krav dækket med et fagforening i ryggen.
Jeg har været involveret i et par stykker og er selv blevet overrasket men loven er loven og den skal overholdes. Så mit bedste råd er at søge kompetent bistand i form af en advokat med speciale på området. Det kan godt være det koster en noget men i forhold til at skulle trækkes i gennem den juridiske mølle af en fagforening så kan de penge være ganske godt givet ud.
/Søren