Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejdere ved overtagelse af virksomhed.

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Kan han ikke nøjes med sælge de immaterielle rettigheder såsom firmanavn kunderegister og deslige.
Og derefter lukke virksomheden
Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:33

Jakob Rex:

konstruktionen for mit vedkommende er således.

Ejeren har en virksomhed idag med ansatte, men da ejeren er registreret som enkeltmandsvirksomhed og trods der ikke er gæld i virksomheden så fastholder banken stadig pant i virksomheden da han har flere virksomheder samt lån i hans private hus m.v. (Vestjysk bank) :-D

Vi laver så en leje aftale om at jeg lejer hans virksomhed og står for driften i mit cvr-nummer, min virksomhed.

Hej Jakob

Virksomhedsoverdragelser skal tages ganske alvorligt i relation til medarbejderrettigheder i forbindelse med en overdragelse. Der har igennem tiderne forsøgt mange mere eller mindre kreative konstruktioner for at undgå den medarbejderbeskyttelse der er indbygget i loven om virksomhedsoverdragelser.

Men en ting er helt sikkert; er der en medarbejders rettighed der ikke opfyldes og der kommer en fagforening en over så skal man virkelig have det juridiske grundlag på plads og den ansatte skal nok få sit evt. krav dækket med et fagforening i ryggen.

Jeg har været involveret i et par stykker og er selv blevet overrasket men loven er loven og den skal overholdes. Så mit bedste råd er at søge kompetent bistand i form af en advokat med speciale på området. Det kan godt være det koster en noget men i forhold til at skulle trækkes i gennem den juridiske mølle af en fagforening så kan de penge være ganske godt givet ud.

/Søren

Fra København
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 13
Fra  Dansk Erhvervssammenslutning Skrevet kl. 09:41

Hej Jakob,

Som flere af de andre herinde skriver skal du være meget påpasselig med hvad du gør, sådan så du ikke ender med at skulle kæmpe en dyr juridisk kamp imod en fagforening.

En simpel og billig løsning kunne være at melde sig ind i DESA. Dansk Erhvervssammenslutning (DESA) er en brancheforening for små og mellemstore virksomheder, vi tilbyder alle vores medlemmer gratis adgang til Dansk Erhvervs personale juridiske hotline, hvor nogle af landets bedste jurister og advokater med speciale inden for ansættelsesret er klar til at svare på spørgsmål præcis som det du sidder med.

Det koster 980 Kr om året for en virksomhed at være medlem. Udover adgang til den personale juridiske hotline får man som DESA medlem også adgang til en lang række kurser, netværks møder og meget andet.

Du kan finde mere information på www.desa.dk, men du er også meget velkommen til at kontakte mig i en PM.

Med venlig hilsen
Rasmus Kobbersmed

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)