Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejdere ved overtagelse af virksomhed.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation at jeg overtager en virksomhed der idag har 5 ansatte.
Flere af dem er ansat 37 timer og til en overskruet løn, således der ikke er det store overskud i virksomheden.

Da jeg idag har en virksomhed, vil jeg derfor under samme cvr-nummer drive virksomhed-nr-2

Ligeledes har jeg et ønske om at mine nuværende ansatte få flere timer i virksomhed-nr-2
men når de nuværende ansatte er ansat på 37 timer og til en overskruet løn, hvad kan jeg så gøre?

de skulle efter omstændighederne vist have 30 dages vardsel med afskedigelse fra d.1 hvis man skal ophøre samarbejdet, men kan jeg godt nedsætte deres løn og timetal for at optimer virksomheden, da dette var er tydeligt tegn på at jeg overtager den nye virksomhed, netop at medarbejdernes lønninger tog det meste af overskudet. 

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 19:41
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad mener du med 30 dages varsel?
Medarbejderne er heldigvis beskyttet af loven om virksomhedsoverdragelse, så du kan ikke ændre hverken løn eller vilkår negativt med mindre end deres individuelle opsigelsesvarsel.

Det lyder som om du synes det er medarbejdernes skyld at deres løn er for høj, men sådan spiller klaveret ikke. Det er den tidligere ledelses beslutning og det bør derfor være afspejlet i den pris du har valgt at betale for virksomheden. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:23

Det vil i princippet betyde at jeg må sluge en måned hvor de ansatte får fuld løn, og så opsige dem med en måneds varsel iht. ansættelseskontrakten, og med mulighed for genansættelse til et lavere timetal og lavere løn.

Ved det først postet link fremgår det også:  Når du bliver virksomhedsoverdraget, skal du senest 1 måned efter ændringen have en ny ansættelseskontrakt.

Hvad så hvis den/de ansatte ikke vil acceptere en sådan kontrakt?
hvis de er opsagt med en måneds varsel iht. kontrakten, så er alt jo gået efter bogen, men hvis jeg ikke vælger at opsige dem, og fremlægger en ny kontrakt de IKKE vil indgå, så skal jeg vel opsige dem derefter også med en måneds varsel  

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 20:25

Ja det skal du nemlig, men hvor har du det med en måneds varsel?

Hvis det er funktionærer har de typisk noget længere opsigelsesvarsel.

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 1
Fra  Svane IT Skrevet kl. 20:31

Du skriver bare i den nye kontrakt at såfremt de ikke accepterer de nye vilkår, vil dette være at betragte som en opsigelse med fratrædelse pr. - som så er de 30 dage. De skal nok have ret til et par dage til at beslutte om de vil acceptere den nye kontrakt.

Du vil nå meget langt med dine nye medarbejdere, hvis du holder et fællesmøde først, og der forklarer dem at virksomheden jo var på vej ned, og for at det kan fortsætte, er du nødt til at ændre deres ansættelsesvilkår. Du skal formulere dig klart og tydeligt, men meget, meget høfligt og forstående. Det par timers indsats (hold det som frokostmøde), vil komme 10-fold igen, hvis de vælger at blive.

Mvh Maria

Fra Herning
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 875
Skrevet kl. 22:06

PlanPro:
Du skriver bare i den nye kontrakt at såfremt de ikke accepterer de nye vilkår, vil dette være at betragte som en opsigelse med fratrædelse pr. - som så er de 30 dage. De skal nok have ret til et par dage til at beslutte om de vil acceptere den nye kontrakt.

Det virker totalt sort for mig.

Vil det sige, at de i givet fald skriver under på deres egen opsigelse. For en kontrakt  er vel en gensidig erklæring ?

Jeg ville da aldrig skrive under på min egen opsigelse. Det kunne afstedkomme en femugers karantæne fra A-kassen.

/John.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:25

Det som jeg tror bliver enden på det hele er at de bliver opsagt af den daværende arbejdsgiver med det varsel de nu har. Han må så sende mig en faktura for arbejdstimerne.
Så kan medarbejderne efterfølgende søge om ansættelse i det nye firma på vilkår der forringer den gamle kontrakt netop på grundlag af der er tale om en egentlig omstrukturering for at opnå større plus på bundlinien.

Det skal naturligvis siges dertil at der ikke vil blive gået ud og ansat nye folk før de afskediget medarbejder har fået tilbud om genansættelse med andre vilkår. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 23:21

Det lyder stadig som om du holder medarbejderne ansvarlige for de manglende resultater i det gamle firma.

Meget utiltalende, det er ledelsens ansvar.

Sorrry to say

Fra Hedensted
Tilmeldt 16. Sep 07
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 23:49

Blander mig lige!

Som funktionær har medarbejderne nogle rettigheder og de vil tror jeg blive håndhævet i forbindelse med et ejerskifte.

I tilfælde af en ny kontrakt (forringelse) vil det blive opfattet som en opsigelse. Og som opsagt funktionær har de krav på løn i mndst 3 mdr, og nogle måske mere alt efter hvor lang tids ansættelse.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)