Jeg står i den situation at jeg overtager en virksomhed der idag har 5 ansatte. |
http://www.prosa.dk/raadgivning/ansaettelse/virksomheds-overdragelse/
Jeg står i den situation at jeg overtager en virksomhed der idag har 5 ansatte. |
Hvad mener du med 30 dages varsel? Det lyder som om du synes det er medarbejdernes skyld at deres løn er for høj, men sådan spiller klaveret ikke. Det er den tidligere ledelses beslutning og det bør derfor være afspejlet i den pris du har valgt at betale for virksomheden. |
Det vil i princippet betyde at jeg må sluge en måned hvor de ansatte får fuld løn, og så opsige dem med en måneds varsel iht. ansættelseskontrakten, og med mulighed for genansættelse til et lavere timetal og lavere løn. |
Ja det skal du nemlig, men hvor har du det med en måneds varsel? Hvis det er funktionærer har de typisk noget længere opsigelsesvarsel. |
Du skriver bare i den nye kontrakt at såfremt de ikke accepterer de nye vilkår, vil dette være at betragte som en opsigelse med fratrædelse pr. - som så er de 30 dage. De skal nok have ret til et par dage til at beslutte om de vil acceptere den nye kontrakt. Du vil nå meget langt med dine nye medarbejdere, hvis du holder et fællesmøde først, og der forklarer dem at virksomheden jo var på vej ned, og for at det kan fortsætte, er du nødt til at ændre deres ansættelsesvilkår. Du skal formulere dig klart og tydeligt, men meget, meget høfligt og forstående. Det par timers indsats (hold det som frokostmøde), vil komme 10-fold igen, hvis de vælger at blive. Mvh Maria
|
Det virker totalt sort for mig. Vil det sige, at de i givet fald skriver under på deres egen opsigelse. For en kontrakt er vel en gensidig erklæring ? Jeg ville da aldrig skrive under på min egen opsigelse. Det kunne afstedkomme en femugers karantæne fra A-kassen. /John. |
Det som jeg tror bliver enden på det hele er at de bliver opsagt af den daværende arbejdsgiver med det varsel de nu har. Han må så sende mig en faktura for arbejdstimerne. |
Det lyder stadig som om du holder medarbejderne ansvarlige for de manglende resultater i det gamle firma. Meget utiltalende, det er ledelsens ansvar. Sorrry to say |
Blander mig lige! Som funktionær har medarbejderne nogle rettigheder og de vil tror jeg blive håndhævet i forbindelse med et ejerskifte. I tilfælde af en ny kontrakt (forringelse) vil det blive opfattet som en opsigelse. Og som opsagt funktionær har de krav på løn i mndst 3 mdr, og nogle måske mere alt efter hvor lang tids ansættelse.
|