Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstarte regnskab for nyt ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer

Jeg har oprettet et aps og et holdingselskab og skal nu igang med regnskabet. Jeg har skudt de obligatoriske 125.000 ind i virksomheden hvor de 2500 er gået til revisoren for oprettelse af de to selskaber, hvilket altså vil sige at jeg har fået 122.500.- retur, som nu står på anpartsselskabets konto.

Nu er mit spørgsmål hvordan jeg kommer igang med regnskabet. Er oprettelsesudgifterne noget jeg kan trække fra og i såfald, skal de så ske i anpartsselskabet, holdingselskabet eller i dem begge? Og de resterende 122.500 hvordan skal de bogføres?

På forhånd tak for hjælpen.

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Når du som privatperson opretter et selskab kan de udgifter du har med oprettelsen normalt ikke medtages i selskabets regnskab men i dette tilfælde kan man vel argumentere for at holdingselskabet skal betale halvdelen, da datterselskabet jo er oprettet af holdingselskabet.
De 125t skal krediteres i balancen passiver under egenkapital (anpartskapital) og debiteres på den bankkonto i regnskabet, du har indbetalt pengene på. Udgifter (også disse) skal debiteres en passende udgiftskonto i resultatopgørelsen.

Hilsen Jakob

Fra Køge
Tilmeldt 2. May 07
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Fedt du er hoppet ud i det - tillykke med det.

 

Nu har jeg egentlig ikke tænkt mig at svare på dit spørgsmål, men mere give det en kommentar. Min personlige erfaring er, at hele den regskabstekniske del vedr. skat, moms osv. tager alt for meget energi væk fra forretningen, og med fordel kan det betale sig at hyre en god revisior til at tage sig af det. Personligt har jeg lagt alt fra bogføring, bankafstemninger osv. fra mig - og de penge er givet suverent ud.

 

Det er klart, at hvis man har en regnskabsmæssig uddannelse bag sig - kan man sikkert uden den store energi klare det selv.

 

Anyway - måske kan du bruge idéen og måske ikke. God vind med det hele.

 

vh, CC 

Mvh, Christian Campbell http://www.gennembrud.nu/

Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres indlæg - de var meget brugbare.

Et andet spørgsmål nu jeg er i gang:
Pga. en sløv bank som ikke kunne få nosset sig sammen til at få åbnet for netbank og lavet et visa/dankort til min virksomhed, har jeg foretaget en lang række køb via min private konto. Da jeg nu har fået åbnet for netbank til min virksomhedskonto skal jeg nu til at overføre pengene tilbage til min private konto. Regnskabsmæssigt skal jeg vel først bogføre de fakturaer jeg har lagt ud for, på den dato hvor jeg overfører pengene tilbage til min private konto, eller hva?

Hvis jeg fx via min private konto har betalt for en faktura i marts måned er det vel også noget kludder med momsen når jeg først overfører pengene fra virksomheden til den private konto i maj måned. Skal momsen så indberettes for første eller andet kvartal?

Håber at I endnu engang kan hjælpe mig videre med et godt svar :)

Tilmeldt 22. Oct 06
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 07:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Du skal bogføre købet på faktura datoen. f.eks. varekøb føres debet købskonto kredit  privat indskud el. lign. så er momsen også på plads i det rigtige kvartal.

Når du udbetaler pengene til dig selv i maj mdr. debiterer du privat indskud og kredit banken.
 

 

 

 

 

 

Tilmeldt 6. May 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Alletiders. Tak for svaret.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 06-05-2007 09:53:36 Forfatter: JakobN
Når du som privatperson opretter et selskab kan de udgifter du har med oprettelsen normalt ikke medtages i selskabets regnskab men i dette tilfælde kan man vel argumentere for at holdingselskabet skal betale halvdelen, da datterselskabet jo er oprettet af holdingselskabet. Hilsen Jakob


 

Ikke nødvendigvis. Holdingselskabet er muligvis stiftet som selskab 2 ved at anpartshaveren apportindskyder sine anparter i datterselskabet mod at få anparter i holdingselskabet. Men jeg tror nu du har ret i den del. Derimod er det ikke rigtigt at stiftelsesomkostninger normalt ikke medtages i selskabernes regnskab. Det gør de og her anerkendes det skattemæssigt at stiftelsesomkostningerne afholds af selskaberne selv.  

Der er fradragsret for stiftelsesomkostninger hvis vi taler om udgifter der er afholdt overfor en advokat eller en revisor og der er tale om etablering af erhvervsvirksomhed. Herudover er der fradrag for gebyrer til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. 

 

    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)