Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung urmager: hvilken vej skal jeg gå?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 13. Jan 12
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

God eftermiddag amino.

Jeg et begyndt at designe kvalitets armbåndsure. Ideen er at jeg bestiller den mekaniske indmad hjem fra Sweitz og selv designer resten af uret. Jeg har tænkt mig at resten af uret fremstilles of samles i danmark.

Mit spørgsmål går så på hvordan i tror jeg mest effektivt ville kunne sælge mine produkter, kan jeg gøre det selv eller skal jeg kontakte webshops, fagfolk, retailere eller hvad skal jeg stille op?

I må også meget gerne give kritik til selve idéen.

Venlig hilsen
Christoffer Strømgren

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 13:01

Du skal have fundet avancen indenfor denne branche. Også selv begynde og sælge dem og få varerne i mode blade osv. Hvis du ikke holder avancen så bliver det svært at komme ind når der er en efterspørgsels.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Silkeborg
Tilmeldt 19. Feb 07
Indlæg ialt: 2355
Fra  ZeroCode Skrevet kl. 13:43

Hej Christoffer

Ideen i sig selv fejler ikke noget - forudsat at du kan designe noget, som kan sælge. 

Indmaden i form af urværk er jo én ting, men hvad med fremstilling af urkasse/glas/urskive/visere? Det er jo en meget stor del af designprocessen og en del af det som vil gøre dine ure til noget specielt.

Interessante links for dig:

http://oceanictime.blogspot.com (meget besøgt site om nyheder og upcoming designs af specielt dykkerure)

http://www.watchtalkforums.info/forums/official-lum-tec-forum/ det "officielle" forum for amerikanske LÜM-TEC (http://lum-tec.com), hvor der ivrigt diskuteres design, urværker etc. (du vil bl.a. falde over at LÜM-TEC er ved at gå væk fra dyre schweiziske ETA værker og over til japanske i tilsvarende kvalitet)

Vedr. salg, så er det lidt op til dig selv hvordan du vil promovere dine ure. Typisk vil du skulle deltage på de årlige messer i DK, som besøges af retailers. Undgå webshops i starten, mange retailers vil helst ikke røre mærket, hvis du allerede findes online. Det vil være nemmere at forsvare, hvis de ved at mærket sælges uanset hvad. Dertil kommer opsøgende salg til de enkelte butikker.

Du er velkommen til at skrive en PM for input til en typisk prisstruktur for forhandlere og distributører. 

Venlig hilsen
Ole 

Fra Aarhus
Tilmeldt 3. Jul 07
Indlæg ialt: 1987
Fra  MagentoXperten.dk Winkwink.dk Skrevet kl. 13:47

Jeg tænker at du skal kører landet tyndt og ind i RIGTIG mange butikker og få dem overtalt til at forhandle dit produkt :-)

Ejer af Winkwink & Magentoxperten. 

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 13:52

Hej Christoffer.

Jeg har en idé, kontakter dig lidt senere.

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Roskilde
Tilmeldt 13. Jan 12
Skrevet kl. 14:15

Først et tak for alle svarene

Ole: Fremstillingen af de øvrige dele er desværre også en af mine bekymringer lige i øjeblikket.
Tak for de nyttefulde links. Jeg har allerede kontaktet Schweiziske Sellita omkring indmaden da man nemt kan finde datasheets til deres produkter og så vidt jeg kan læse mig frem står de stærkt i konkurrencen om at overtage efter ETA vælger at drosle ned, har du samme opfattelse?

Rune: Det vil jeg se frem til.

Venlig hilsen
Christoffer

Tilmeldt 19. Nov 06
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 16:39
Sellita er et udemærket valg. Der er flere af de halvstore Brands der skifter til Sellita fordi de ikke kan skaffe ETA værker. Kvaliteten ser ud til at være ok. Alternativt kunne du bygge noget med Myota værker.

Men gem teknikken indtil du har forretningsmodellen på plads. Du skal beslutte helt basale ting som prisleje, salgskanaler, markedsføringsmodel, og især branding.

Der er urfabrikanter nok, og hvis du ikke skiller dig ud på en eller anden måde bliver det temmelig svært.

Prøv at tage et kik på Stowa urene. Jörg Schauer sælger kun på nettet og har stor succes med det, og der er typisk 4-5 måneders ventetid på at få et nyt Stowa ur.

Men det er fedt at du gerne vil lave mekaniske ure - held og lykke :-)

/Jens
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42

Rigtigt mange af de små "mikromærker" benytter ikke bare standard værker - Schweiz og dit forslag er helt OK, eller fra Kina - OG de benytter standardkasser - som bla.a. fås fra Kina eller for en ganske stor dels vedkommende, fra Tyskland.

Det er ikke billigt at få værktøj til at specialfremstille en kasse, til en urproduktion på måske 1500 stk per serie.

Skiver og visere kan også købes i ganske stort udvalg - men her har du specielt i skiver, langt større frihed til selv at designe. 

Endeligt er der evt. krans på uret og urets bagside - lækkert graveret eller ophøjet - som du hos kassefabrikkerne kan bestemme om.

Det er en ganske lang vej, at skabe et nyt urmærke - mikromærke eller som Skagen, og det koster en del +  som skrevet af andre, du skal ha åbnet salgskanaler og vide, at du prismæssigt er interessant. Det er nok ikke let, hvis du vil lave alt andet end værket i Danmark

vh

Fra Roskilde
Tilmeldt 13. Jan 12
Skrevet kl. 20:58

Hej Cookie, tak for svaret.
Det lyder som om du har en del kendskab til emnet. Jeg har ledt efter firmaer der som Patek Philipe bruger 3D print teknologi når de producere deres urer. Men indtil videre uden held.
Måske kender du nogen der har den fornødne hardware?

Ja det bliver desværre sværere og sværere at fremstille jo mere "custom" urene laves, men det er samtidig den frie design proces jeg elsker og den giver mig blod på tanden, så jeg vil helst undgå at bestille for mange dele hjem fra producenter.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:09

Jeg kan ikke sige jeg kender til Pateks 3D teknologi - men jeg ved, at det er dyrt at producere kasser - som jo skal tilpasses skriven og resten af uret (evt. kronograf pushers o.a.)

Du vil se, at ganske mange mikromærker faktisk er i kasser som ikke bare ligner hinanden , men er fra samme producent. Man har altid kendt til at værkerne kom fra stor producenter (som ETA) under betegnelsen Ebauche. Nu vil ETA ikke levere dele ud af swatch i fremtiden, og det giver så problemer for en del, som er begyndt at producere egne in-house værker (MEGET dyrt at udvikle) og andre som så skifter til Sellita eller Myota (eller i kvarts til Ronda også).

Skiverne som vel er der du kan gøre mest ved designmæssigt - hvor du også skal tænke på sådan noget som Lumen (selvlysende) må bestemt være til at købe efter dit oplæg. Præcis hvor ved jeg ikke, men der er også i Indien f.eks. masser af små fabrikker for skiver. 

Det er heller ikke helt gratis at samle urene, hvis det skal gøres i Danmark, så alt det får betydning for hvad du vil kunne sælge til, og dermed hvor du vil sælge. 

Mange mikromærker sælges faktisk udelukkende over nettet og via div urfora

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)