Der bliver desværre dagligt tjent enorme summer på at bondefange Europæiske virksomheder, der importerer varer som stykgods (LCL) fra Kina. Problemet gælder forsendelser på CPT/CFR/CIF betingelser. Sådan her foregår bondefangeriet oftest. Det er så her man bliver slemt skuffet! Den danske udleveringsagent/speditør vasker hænder og peger fingre af transportøren i Kina. Det er direkte usandt. Det er korrekt man tager omkostninger op, man er blevet bedt om, men man skal jo også selv tjene penge, så den får fulde gardiner med urimelige "håndteringsomkostninger" og andre tillæg. På fakturaen ser man bl.a. "China Import Service Fee". Dette er faktisk en del af søfragten, men skjult som et eller andet fee, som ingen rigtigt kan forklare (vil forklare). Det kan jo ikke relatere sig til noget i Kina, da det kun er omkostninger i Danmark (destinationen) man som modtager skal betale, når Incoterms er CPT/CFR. Så det viser sig man faktisk har betalt næsten hele fragten fra Kina til Danmark, selvom man troede den var betalt af leverandøren. Dertil kommer håndteringsomkostninger i Danmark kaldet THC og LCL Service Charge. Det sker bare heller ikke, så man ender op med at betale mere end hvad man skulle betale for at få håndteret en hel container. THC for en hel container (FCL) koster typisk omkring DKK 1.000 for en 40 fods container. Jeg har set transportører samlet fakturerer op til DKK 20.000 ialt for en 40 fods container alene på THC. Der har måske været 10-15 forskellige forsendelser i. Det er en guldgrube, men hører ingen steder hjemme og der er masser af seriøse transportører, der ikke bruger disse metoder, men der er også rigtig mange, der desværre gør. Med venlig hilsen |
FOB undgår du da ikke at skulle betale THC? Her skal du vel også betale for fragten på skibet osv.
syntes nærmere DDP eller DAT skal benyttes ?