Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import fra Kina med søfragt - Det kan blive dyrere end du regner med!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 14. Jan 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Global Fragtkontrol Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der bliver desværre dagligt tjent enorme summer på at bondefange Europæiske virksomheder, der importerer varer som stykgods (LCL) fra Kina.

Problemet gælder forsendelser på CPT/CFR/CIF betingelser.
Dvs. der hvor fragten er betalt af afskiberen op til køberen's nærmeste havn.
Det går specielt ud over "førstegangs købere". 

Jeg vil derfor anbefale alle at købe på EXW/FOB betingelser og så kontakte en transportør i Danmark, der kan hjælpe med transporten (husk en pris på skrift før I booker).

Sådan her foregår bondefangeriet oftest.
Man bestiller nogle varer i Kina og får oplyst en pris med fragt og uden fragt.
Den oplyste fragtpris fra afskiberen er en fuldstændig vanvittigt lav fragtpris.
Derfor vælger man selvfølgelig i god tro at købe inkl. fragt.
Man er klar over, at der kommer nogle udleveringsomkostninger på i Danmark, men det er jo nok peanuts i forhold til fragten fra Kina til Danmark.

Det er så her man bliver slemt skuffet!
Man bliver præsenteret for en fuldstændig uanstændig regning, som ligger mange hundrede procent over, hvad er rimeligt set i forhold til det udførte arbejde og de aktuelle omkostninger.
Hvis man ikke betaler, så får man ikke udleveret sine varer.

Den danske udleveringsagent/speditør vasker hænder og peger fingre af transportøren i Kina.
Undskyldningen er oftest: "Vi tager bare de omkostninger op, vi er blevet bedt om af transportøren i Kina".

Det er direkte usandt. Det er korrekt man tager omkostninger op, man er blevet bedt om, men man skal jo også selv tjene penge, så den får fulde gardiner med urimelige "håndteringsomkostninger" og andre tillæg.

fakturaen ser man bl.a. "China Import Service Fee". Dette er faktisk en del af søfragten, men skjult som et eller andet fee, som ingen rigtigt kan forklare (vil forklare). Det kan jo ikke relatere sig til noget i Kina, da det kun er omkostninger i Danmark (destinationen) man som modtager skal betale, når Incoterms er CPT/CFR. Så det viser sig man faktisk har betalt næsten hele fragten fra Kina til Danmark, selvom man troede den var betalt af leverandøren.

Dertil kommer håndteringsomkostninger i Danmark kaldet THC og LCL Service Charge.
THC dækker løft af containeren og LCL Service Charge dækker udpakning af containeren.
Nu er det sådan at ved LCL (stykgods) er der flere, der deler en hel (FCL) container.
Derfor skal disse FCL omkostninger "deles".

Det sker bare heller ikke, så man ender op med at betale mere end hvad man skulle betale for at få håndteret en hel container. THC for en hel container (FCL) koster typisk omkring DKK 1.000 for en 40 fods container. Jeg har set transportører samlet fakturerer op til DKK 20.000 ialt for en 40 fods container alene på THC. Der har måske været 10-15 forskellige forsendelser i.

Det er en guldgrube, men hører ingen steder hjemme og der er masser af seriøse transportører, der ikke bruger disse metoder, men der er også rigtig mange, der desværre gør.
Man kan ikke klandre den kinesiske leverandør - de vil jo bare sælge deres varer så billigt, som muligt.

Problemet ligger helt og holdent hos transportørerne, der benytter sig af disse unfair metoder.

Derfor advarer jeg alle omkring dette.

P.S. Jeg er sikker på at mange på Amino kan nikke genkendende til dette og selv har prøvet at blive bondefanget.

Med venlig hilsen

Global Fragtkontrol

Fra Århus n
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 165
Fra  TheCocktailCompany Skrevet kl. 14:23

FOB undgår du da ikke at skulle betale THC? Her skal du vel også betale for fragten på skibet osv. 

syntes nærmere DDP eller DAT skal benyttes ? 

Cocktailcatering og bartenderudlejning i højeste kvalitet - www.thecocktailcompany.dk
lej en bartender hos The Cocktail Company

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:34

Tak for advarslen!
Jeg oplevede det selv, da vi importererede krus fra Kina til Amino.
Vi blev også afkrævet et højt beløb og jeg nægtede at betale.
Så ville de ikke udlevere krusene og jeg spillede højt spil og lod som om jeg var ligeglad og bad dem beholde dem.
Efter en uge fik jeg dem udleveret til det jeg ville betale.

De bedste hilsner

Martin

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 14:44
Tak for advarslen!

Jeg skal snart have fragtet fra Kina, så timingen er god Smile

Har fået en FOB pris fra min leverandør, og fået en All in pris med levering til dør fra DSV. Så er der vel ikke noget at bekymre sig om? Smile

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Århus n
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 165
Fra  TheCocktailCompany Skrevet kl. 14:56

nej med en All in pris er du sikret godt.. specielt fra de store speditørere de har ikke "behiov" for at snyde dig, det ville også give dem dårlig omtale..

sørg dog for at have en forsikring da der på skibsfart kan dømmes haveri grosse hvis der skulle ske noget.. 

Cocktailcatering og bartenderudlejning i højeste kvalitet - www.thecocktailcompany.dk
lej en bartender hos The Cocktail Company

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 14:59

Hej Elias,

Nej det er den rigtige proces du har gang i, Flot! .... håber du har fået mere end en pris at sammenligne, der kan være store forskelle.

Alle Garage Importører og små virksomheder bør gøre lidt mere ved deres fragter, der er penge at spare/tjene.

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 953
Fra  Veronté Skrevet kl. 15:04
Det var godt at vide Smile Har hentet tilbud fra 4-5 forskellige, og DSV havde det bedste. De var hele 1500,- kr. billigere end de dyreste.

Men så er det jo bare at komme i gang.

Mvh., Elias Sørensen

Ved siden af mit arbejde som udvikler, sælger jeg også sokker på nettet :o)

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 15:05

Super proces Elias....

Held og lykke med projektet....

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Skrevet kl. 15:39

Lasse:
syntes nærmere DDP eller DAT skal benyttes ? 

Man vil stort set aldrig se DDP brugt i forbindelse med søfragt, da afsender ikke ønsker at indvolveres i toldformaliteter i modtager landet, dertil kommer risikoovergang og fragtbetaling går frem til modtager eller aftalte sted. Det bliver grumset, og det ønsker de fleste jo ikke.

DAT er lidt en FOB version som jeg personligt kun bruger til indlevering af luftfragt import.

DAT og søfragt skaber lidt samme problem som det nævnte i den oprindelige tråd, da det tyspisk vil være DAT KBH eller AHS, og så får du billetten igen, for levering fra Terminal og frem til dig.

*** Brug FOB ved Import Sø *** og lav en aftale med dis Speditør.

/

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12858
Skrevet kl. 13:57

Fragtkontrol

Fin information du kommer med selvom der i tiden løb har været et utal af advarsler om fragt fra kina.

Global Fragtkontrol:
Man kan ikke klandre den kinesiske leverandør - de vil jo bare sælge deres varer så billigt, som muligt.

Din påstand om at sælger er uvidende om hvad der sker mht. fragtpriserne holder IKKE, de tilbyder jo ofte en fragtpriser langt under markedspris.  Personligt har jeg selv være uden for at jeg kunne købe en vare på CIF betingelser billigere end at købe den samme vare FOB, det ville jo normalt ikke give nogen mening medmindre sælger er involvere " kickback" systemet vor fragten på en aller anden måde sælges videre.

MVh

Ravn

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)