Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Depositum & moms

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 3. May 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan håndterer man depositum på lejede lokaler mht. momsregnskabet hvis man f.eks. lejer kontorlokaler?

Umiddelbart er det jo "døde" penge som stort set aldrig vil påvirke drifsregnskabet men blot vil figurere som et aktiv i balancen.

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 16:19
Hvis der er ifølge lejekontrakten er moms på huslejen er der også moms på depositum. Denne moms kan trækkes fra som købsmoms lige som du også kan med huslejen.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:48

mads624:
Hvis der er ifølge lejekontrakten er moms på huslejen er der også moms på depositum.

Hvor har du det fra?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:
Hvor har du det fra?

Det følger af pricippet om at hvis den underliggende ydelse til depositummet (i dette tilfælde huslejen) er momspligtigt så er depositummet også momspligtigt.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:16

Gaelder det saa ogsaa hvis der bare betales mindre
a conto beloeb uden faktura og uden skriftlig kontrakt?

Jeg kan ikke finde nogen information herom paa Skat.dk. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20

Henrik Koudahl:
Det følger af princippet om
at hvis den underliggende ydelse til depositummet (i dette tilfælde huslejen)
er momspligtigt så er depositummet også momspligtigt

OK, men momsloven siger noget andet:
 § 1.  Erhvervsmæssig levering af varer og ydelser med leveringssted i Danmark
er afgiftspligtig efter denne lov.

Da der er mange erhvervslejekontrakter KUNNE det vaere interessant at faa dette afklaret.

JEG kan ikke finde noget retsgrundlag eller domsafgoerelser, som afklarer dette. 

Et aftalt depositum er jo ikke en vare eller ydelse. Det er en sikkerhedsstillelse.
Der finder ingen levering sted. 

I det konkrete tilfaelde aftales der et depositum og der naevnes ikke noget om moms
herpaa.  Det faktureres bare MED moms grundet, at en statsautoriseret revisor siger,
at saadan skal det vaere uden andre begrundelser. 

Om andre maerkvaerdiheder i Danmark:

Jeg har skrevet dette til Beskaeftigelsesministeriet <bm@bm.dk>

Om efterloen:

En dansker som var sidst i 50'erne soegte og fik straks
arbejde i Norge for et til 2 aar siden.
Nu lige over 60 aar naegtes hun af sin tidligere fagforening
efterloensbevis.

Men hvorfor skal en ansvarlig haardt arbejdende dansker
chikaneres af sin fagforening og stilles langt ringere
end andre danskere eller nydanskere, som bare lader staa til?

Hvad er de konkrete regler for at faa efterloensbevis.
Hun har i mange aar betalt til efterloensordningen.
Hvordan haenger 5 aars paa efterloen sammen med,
at en fuld "skattefri" udbetaling maksimum er 75 KKR?
Det er jo mindre end 10% af brutto over 5 aar. 
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42

At moms på depositum følger det underliggende ydelse følger af mange steder på nettet - her et

http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=788

Nå så efterløn, for der forstår jeg ikke rigtigt hvad du skriver, og skal vel også passe på ikke at spamme tråden, men jeg tror spørger har fået svar på det med momsen, så jeg vover

Skattefri præmie er i år 147.516 kr. Det er vel klart, at jo før man går på efterløn, jo mere får man i efterløn - eller koster i efterløn for samfundet (indbetalingerne er jo bare en lille del) 

5 år på efterløn fra man er 60 - giver generelt mere end den højere sats hvis man venter til 62 men kun får i 3 år (og så må vi lade modregninger ligge for ikke at forvirre) og venter man til man får folkepension, ja så går man jo ikke på efterløn. For at ens indbetaling ikke skal være tabt, så er det bestemt at man får denne skattefrie præmie på 147.516 kr som er langt mere end man har indbetalt - men først og fremmest så går man jo slet ikke på efterløn, så det er vel helt rimeligt.

Her kan du iøvrigt læse en god del om betingelserne for at få efterlønsbevis hvis man arbejder i udlandet en periode, bla. krav til medlemskab af dansk arbejdsløshedskasse og indbetaling af efterlønsbidrag (med mulighed for efterbetaling) og efterløn givet som jeg ser det, generelt på basis af arbejde i Danmark. http://ajks.dk/dagpenge/Udlandsophold1/Efterlon-nar-du-har-arbejde-i-udlandet/

Om personen der var i Norge har indbetalt efterlønsbidrag hele tiden og være medlem af dansk a kasse, fremgår ikke af det du skriver, og her kunne det være nyttigt at kende baggrunden for HVORFOR de ikke vil udskrive efterløns bevis, for det må de vel have begrundet, specielt hvis hun har betalt til efterløn gennem dem

hvis hun ikke kan få beviset, så skal hun jo se at hæve beløbet NU

Jeg tvivler lidt på at beskæftigelsesministeriet kan svare noget godt, uden du giver dem noget mere baggrund ud fra fagforeningens svar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 18:46

ja mon ikke spørger har fået svar... det er trods alt 5½ år siden han spurgte :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46694
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:50

Boysen:
ja mon ikke spørger har fået svar... det er trods alt 5½ år siden han spurgte :)
Big Smile

Ja det er det jo også - den dukkede bare op igen via ejler og Henrik K der så nyttigt svarede - så jooo - trådstarter lever nok med kapringenWink

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:48

http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=788

Gentagelse:
"JEG kan ikke finde noget retsgrundlag eller domsafgoerelser, som afklarer dette."

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)