Hvordan håndterer man depositum på lejede lokaler mht. momsregnskabet hvis man f.eks. lejer kontorlokaler? Umiddelbart er det jo "døde" penge som stort set aldrig vil påvirke drifsregnskabet men blot vil figurere som et aktiv i balancen. |
Depositum & moms
|
Hvor har du det fra? |
Det følger af pricippet om at hvis den underliggende ydelse til depositummet (i dette tilfælde huslejen) er momspligtigt så er depositummet også momspligtigt. /Henrik |
OK, men momsloven siger noget andet: Da der er mange erhvervslejekontrakter KUNNE det vaere interessant at faa dette afklaret. JEG kan ikke finde noget retsgrundlag eller domsafgoerelser, som afklarer dette. I det konkrete tilfaelde aftales der et depositum og der naevnes ikke noget om moms Om andre maerkvaerdiheder i Danmark: Om efterloen: En dansker som var sidst i 50'erne soegte og fik straks
arbejde i Norge for et til 2 aar siden. Nu lige over 60 aar naegtes hun af sin tidligere fagforening
efterloensbevis. Men hvorfor skal en ansvarlig haardt arbejdende dansker chikaneres af sin fagforening og stilles langt ringere end andre danskere eller nydanskere, som bare lader staa til? Hvad er de konkrete regler for at faa efterloensbevis. Hun har i mange aar betalt til efterloensordningen. Hvordan haenger 5 aars paa efterloen sammen med,
at en fuld "skattefri" udbetaling maksimum er 75 KKR?
Det er jo mindre end 10% af brutto over 5 aar. |
At moms på depositum følger det underliggende ydelse følger af mange steder på nettet - her et http://www.dagligmail.dk/lex/showlex.asp?id=788 Nå så efterløn, for der forstår jeg ikke rigtigt hvad du skriver, og skal vel også passe på ikke at spamme tråden, men jeg tror spørger har fået svar på det med momsen, så jeg vover Skattefri præmie er i år 147.516 kr. Det er vel klart, at jo før man går på efterløn, jo mere får man i efterløn - eller koster i efterløn for samfundet (indbetalingerne er jo bare en lille del) 5 år på efterløn fra man er 60 - giver generelt mere end den højere sats hvis man venter til 62 men kun får i 3 år (og så må vi lade modregninger ligge for ikke at forvirre) og venter man til man får folkepension, ja så går man jo ikke på efterløn. For at ens indbetaling ikke skal være tabt, så er det bestemt at man får denne skattefrie præmie på 147.516 kr som er langt mere end man har indbetalt - men først og fremmest så går man jo slet ikke på efterløn, så det er vel helt rimeligt. Her kan du iøvrigt læse en god del om betingelserne for at få efterlønsbevis hvis man arbejder i udlandet en periode, bla. krav til medlemskab af dansk arbejdsløshedskasse og indbetaling af efterlønsbidrag (med mulighed for efterbetaling) og efterløn givet som jeg ser det, generelt på basis af arbejde i Danmark. http://ajks.dk/dagpenge/Udlandsophold1/Efterlon-nar-du-har-arbejde-i-udlandet/ Om personen der var i Norge har indbetalt efterlønsbidrag hele tiden og være medlem af dansk a kasse, fremgår ikke af det du skriver, og her kunne det være nyttigt at kende baggrunden for HVORFOR de ikke vil udskrive efterløns bevis, for det må de vel have begrundet, specielt hvis hun har betalt til efterløn gennem dem hvis hun ikke kan få beviset, så skal hun jo se at hæve beløbet NU Jeg tvivler lidt på at beskæftigelsesministeriet kan svare noget godt, uden du giver dem noget mere baggrund ud fra fagforeningens svar vh |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
ja mon ikke spørger har fået svar... det er trods alt 5½ år siden han spurgte :) |
![]() Ja det er det jo også - den dukkede bare op igen via ejler og Henrik K der så nyttigt svarede - så jooo - trådstarter lever nok med kapringen |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Gentagelse: |