Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på undervisning

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har en webshop, hvor jeg udover varer også gerne vil "sælge" foredrag igennem (fordrag jeg holder). Når jeg markedsfører mig som foredragsholder fra Unik Kids (mit firma), hvordan er det så med moms på foredragene. Skal jeg opkræve moms, og hvis jeg skal, hvorfor.

Jeg synes jeg husker, at der ikke er moms på undervisning, men jeg har ikke lige kunnet finde noget om det.

Venlig hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 19:04
Så vidt jeg lige har fanget reglerne er der ikke moms på undervisning så længe denne ikke er i forretningsøjemed.
Hvilket reelt betyder at det offentlige er momsfritaget når de fakturerer for undervisning og alle private skal betale moms (som udgangspunkt).

Peder

Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 19:50
Hejsa

Vil lige smide en bemærkning, jeg underviser for kommuner og amter, og der skal lægges moms på undervisning, samt fordrag.

ingen undtagelser....

mvh¨

''

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 20:40
Vi har en Amerikaner i virksomheden, da hun skulle gennem udlændingeservices danskkurser var der ikke moms på de fakturaer vi fik derfra.

Mvh Peder

Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 20:58
Hejsa Peder

Jamen offentlige uddannelser lægger ikke moms på, hvorfor ved jeg ikke, men jeg spurgt min revisor fra KPMG, og fik svaret at alt der blevet skrevet faktura på til kommuner og private virksomheder, skuller der moms på, jeg havde også hørt om at man ikke skulle tage moms, men ifølge min revisor som jeg har kendt i 10 år, så vælger jeg at tro på ham. Han har endnu ikke taget fejl.

men det offentlig er på uddannelser fritaget for at tage moms....

mvh

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 21:55
Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Skrevet kl. 22:04
Dato: 02-05-2007 21:54:33 Forfatter: Anette/Inloco
Reglerne om momsfritagelser står momslovens § 13, læs mere her:

Tak for linket Anette. Mit problem er, at jeg kender en der igennem flere år har holdt foredrag, men som ikke kunne blive momsregistreret fordi der ikke skulle opkræves moms på foredrag/undervisning. Men der er måske noget jeg helt har misforstået. Mit spørgsmål går ikke så meget på, om jeg kan lade være med at lægge moms på til visse firmaer.

Hilsen

www.unik-kids.dk Webshop der henvender sig til alle småbørnsfamilier. Speciale afdeling til for tidligt fødte børn

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:44
Ja, det er da også mærkværdigt, men jeg har faktisk hørt om fænomenet før. I svage øjeblikke kan man forledes til at tro, at loven ikke gælder for alle.
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:15
Jeg mener at have en svag erindring om at: 

Undervisning er en serviceydelse, der skal momses på lige fod med andre serviceydelser - med mindre din undervisningsvirksomhed ikke er momsregistreret ved omsætning på mindre end 50t. Undervisningen vil have en anden karakter end et foredrag og det vil foregå i regi af en virksomhed, der udbyder undervisning.

Foredrag bliver ofte betalt med et honorar, hvor det er almindelig B-indkomst - og så skal der ikke moms på. Og så er der jo alle de mellemliggende, hvor der kan diskuteres og det betragtes som det ene eller det andet.

Her sælger du foredrag eller rettere du formidler foredrag. Hvis det er formidling, hvor du lønner dine foredragsholdere vil jeg mene at du skal momse det. Hvis du bare formidler og foredragsholderne får betaling som B-indkomst direkte af "køberne" og du så opkræver formidlingsbetaling skal du opkræve moms for formidlingsbetalingen men ikke for foredragene.

Men for at blive sikker vil jeg nok tale med SKAT om det - bare for at være helt sikker, så du ikke pludselig står med en stor ekstra-moms-regning, fordi nogle mener eller tror *S*.

Hilsen Jakob

Fra Hinnerup
Tilmeldt 22. Jun 05
Skrevet kl. 06:44
Jeg kan se, at jeg har ikke været helt præcis i mit spørgsmål.

Jeg skal holde foredrag, i første omgang 1½-2 timer om aftenen. Målgruppen vil være institutioner, kommuner, FOF og lignende. Jeg vil markedsføre det gennem min virksomhed Unik Kids, og så er spørgsmålet, om jeg personligt bliver aflønnet som B-indkomst, eller jeg skal udskrive en faktura med moms.

Hilsen

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)