Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

konkurrenceklausul

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg har været ansat for et firma for et par år tilbage. Her har jeg og en makker udviklet et produkt for dem der nu er i handlen. Vi lavede i sin tid en royaltyaftale (mens vi var ansat), hvor vi får et fast beløb pr. solgt enhed. I denne royaltyaftale er der indskrevet en konkurrenceklausul som lyder således:

Udviklerne er forpligtet til ikke at deltage indirekte eller direkte i anden konkurrende virksomhed, herunder besidde akrieposter (der overstiger 5%) i sådanne virksomhedder.
Udviklerne er endvidere forpligtet til ikke at tage ansættelse i anden konkurrenrende virksomhed i 3 år fra underskriften af nærværende aftale.

Alt hvad jeg kan finde om konkurrenceklausuler snakker om at man skal have en kompensation for sin klausul. Er en royaltyaftale at anse som passende kompensation? Må man binde sine tidligere ansatte på ubestemt tid på grundlag af en royaltyaftale? Hvad har de 3 år at gøre med klausulen når vi alligevel ikke må deltage direkte eller indirekte i anden konkurrende virksomhed uden der står nogen tidsbegrænsning?

Vi har startet vores egen ingeniørvirksomhed og står selvfølgelig med en opgave der kan konflikte med vores klausul. Vi gider ikke at rage uklar med nogen, men vi gider heller ikke begrænse os unødvendigt...

Håber der er en af de utrolig mange fantastisk kloge mennesker herinde, der kan hjælpe mig med at kaste lidt lys på vores rettigheder....

Mange hilsner

Frederik

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:08
Du har nok brug for en advokat for at få et sikkert svar, for din konkurrenceklausul er ganske rigtigt lidt uklar.
Du kunne også kontakte din tidligere arbejdsgiver og fortælle, at du har opdaget denne beklagelige upræcished i konkurrenceklausulen og foreslå en tillægsaftale, der understreger, at de tre år gælder i begge tilfælde. Hvis de tre år er gået, kan du også forsøge at få dem til at bekræfte, at konkurrenceklausulen er ophævet pga. tidsgrænsen - på denne måde undgår du at spille dem en trumf i hånden - med mindre de læser med på amino, naturligvis.

mhv Hans

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 14:10
Hej FWT,

der er nogen enkelte yderligere forhold, der skal belyses før du kan få et klart svar på dette. Du er velkommen til at ringe herom u/b. mvh Jon Stefansson

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Fra København
Tilmeldt 20. Sep 06
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:15
Hej Jon og Hans,

1000 tak for jeres svar. Beklager at jeg ikke har skrevet noget før.

Mange hilsner

Frederik

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)