Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Strid om korrekt fakturabeløb

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

I forbindelse med min virksomhed, har jeg importeret varer fra Sydkorea ved hjælp af DHL.
Jeg har modtaget en pakke med "Transport Collect" hvilket er et system så det er modtageren der betaler for transporten (meget smart i mine øjne). Nå, men i forbindelse med at jeg modtog den TC-forsendelse, skrev jeg under på en kvittering hvor jeg bekræftede at betale for fragten. På kvitteringen var det pænt uddybet hvor meget fragten beløb sig til, og der stod ligefrem "Beløb at betale".
Et lille stykke tid efter modtog jeg så en faktura fra DHL, hvor fragten lige pludselig var steget fra 1650 kr. til 2222 kr.

Er de i deres ret til det, når der IKKE er taget nogen forbehold på den kvittering jeg skrev under på?

På forhånd tak


Med venlig hilsen

Mikkel Jørgensen
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det kan de ikke. Ikke hvis det forholder sig sådan som du beskriver det, at du har godkendt een pris og bliver bonnet for en anden, mens varen er eksakt den samme.

Det lyder dog underligt. Er du helt sikker på, at der ikke er noget andet med på fakturaen, som ikke direkte har med fragten at gøre.? Fx fortoldning af de produkter der er blevet leveret.
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 146
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Min erfaring siger, at overfor speditører skal man holde på sit.
 
Iøvrigt bør man ALTID spørge om fragtbeløbet forud for en forsendelse.
 
Ellers bliver du tørret i røven... - og det er iorden at citere mig for det.
 
Mvh/Claus
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svarene

Jeg har lige lavet et par billeder af henholdsvis faktura og kvittering, de kan ses her

Kvitteringen (denne jeg skrev under på ved modtagelsen af pakken)

Fakturaen

så kan i jo lige se om det er mig der har fået noget helt galt i halsen :) På kvitteringen står der at hvis man har en importaftale så vil fragten blive afregnet i henhold til den, men jeg har pt. ingen aftaler med DHL (og får det heller ikke hvis de ikke finder kammertonen frem).

Ja, jeg burde nok have undersøgt det, men som nystartet og alt for ivrig (bagklogskab er "herligt") så bestilte jeg bare og accepterede at betale fragten.


Mvh.

Mikkel Jørgensen
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Såvidt jeg kan se har du fuldt ud retten på din side. Det er muligt at de er berettiget til at fakturere noget mere, men så er de nødt til at specificere hvad og hvorfor. De kan ikke bare uden videre skrive et højere beløb på.

Jeg synes at kunne se, at der på kvitteringen er tale om 4.0 vægtenheder, mens det på fakturaen ser ud som 4.5 enheder. Mon det er der fejlen kan være opstået?
 
Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/13/2005 10:42:33 AM
Forfatter: Jan H. Andersen

Såvidt jeg kan se har du fuldt ud retten på din side. Det er muligt at de er berettiget til at fakturere noget mere, men så er de nødt til at specificere hvad og hvorfor. De kan ikke bare uden videre skrive et højere beløb på.



Godt nok, men det skulle de vel også have skrevet på kvitteringen, hvis det f.eks. var gebyr for toldbehandling?

Dato: 12/13/2005 10:42:33 AM
Forfatter: Jan H. Andersen
Jeg synes at kunne se, at der på kvitteringen er tale om 4.0 vægtenheder, mens det på fakturaen ser ud som 4.5 enheder. Mon det er der fejlen kan være opstået?


Jeps, der er en difference på 0,5 vægtenheder, som efter deres udsagn ville udgøre et beløb på mellem 160 og 170 kr. Dette ville DHL imidlertid være så "large" at kreditere (har dog aldrig modtaget den aftalte kreditnota på beløbet).
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan roligt holde på dit. Så længe de ikke er kommet med nogen rimelig forklaring på differencen (og en rigtigt god forklaring på hvorfor DU skal betale), så kan de ikke rigtigt true dig med noget. Betal eventuelt bare de oprindelige 1650,-

 

Tilmeldt 10. Apr 05
Indlæg ialt: 396
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
De har givet mig en forklaring, men denne holder ikke, da de først siger at 0,5 vægtenheder udgør en pris på de ca. 160 kr. hvorefter forklaringen kommer, og de 0,5 vægtenheder så stiger til differencen mellem 1650 kr. og 2222 kr.

Jeg betaler de 1650 kr. + brændstoftillægget så

Tak for hjælpen
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)