Som inspiration til et nyt stort projekt vil jeg gerne have lidt fokus på dette spørgsmål: Sælger billeder? Jeg synes der er en klar tendens til at der bliver lagt mere og mere vægt på det den visuelle oplevelser når man skal sælge. Det sker efter devisen om at billeder jo sælger. Men er det nu også rigtigt? Er det vigtigt hvordan der ser ud når du fx. skal booke et hotel? Når du skal vælge ferie? Når du skal spille golf? Vil du gerne kunne se din feriedestination? Eller se hvordan der ser ud på museet før du besøger det? Eller kende indretningen før du tager på spa-ophold? Kort sagt: Sælger billeder?? |
Sælger billeder??
Billeder sælger enormet overfor mig, ser jeg et produkt i min lokale rema1000 med et lækkert billede af en ret på forsiden, så skal der ikke meget overvejelser til før det købes. Selvom jeg udemærket er klar over at efter det har været i mine gryder ligner det ikke noget i nærheden af det flotte billede på indpakningen. Skal jeg på hotel, så er det igen det visuelle der tæller i første omgang, jeg kan hverken med billeder eller tekst aflæse serviceniveauet, så må jeg jo gå efter det næstbedste og det er da at det ser lækkert ud, at poolen er fyldt med det flotteste klareste kildevand, og at der løber tjenere rundt op opvarter alle gæsterne. Igen er jeg da godt klar over at det er pyntet og gjort lækkert, men det sælger... |
Selvfølgelig sælger billeder. Kan jeg måske lokke dig ud i Bilka med følgende ord: "Vi har pæne skjorter til salg! - 398,- kr." Nej, vel? mvh Hans |
Grafisk design, design i det hele taget, og at ting i det hele taget skal være godt at se på !.. Så der er VIRKELIG ikke noget der sælger bedre overfor mig, end et rigtig godt billede af noget super flot!. |
|
Men nu nævner du selv hoteller og ferier, og for mig vækker rejseselskabernes billeder en interesse. Jeg bruger dog selv noget tid på at opsøge noget mere information om destinationen udenfor rejseselskabets site/katelog. Og ikke mindst opsøger jeg alternativer. Men interessen kan som sagt sagtens blive vækket af et billede... mvh Carsten |
Jeg vil nu påstå at biler også sælges en deeel på billederne.. Det er vel ikke uden grund der laves en film i maaange tusinde - måske million - klassen, næsten hver gang en ny bil kommer på markedet næsten ?. |
I mange tilfælde er det billederne med til at skabe opmærksomheden og interessen om produktet, men med de fleste lidt større produkter vil man undersøge mere omkring produktet inden det købes. Hvor imod går man nede i det lokale supermarkedet, arbejdsdagen har været lang og man har lyst til noget spændende mad, så har jeg tendens til at blive solgt via billeder, og købe det der ser bedst ud, uden at læse mere om hvad dælen det egentlig er. |
Jeg vil stadig mene at markedsføring af biler har til formål at få dig ned i butikken og prøve/føle/sparke dæk. Ellers ville online bilhandel da være langt længere fremme... Personligt ville jeg aldrig købe en bil alene på billeder. Jeg er så ofte gået slemt skuffet fra en bilforhandler efter at have prøvet en ny model, som langt fra levede op til reklamernes lovprisninger. mvh Carsten |
Lige præcis, faktisk især indenfor biler. Det er rigtigt at folk ser en reklame i fjernsynet, og bliver interesseret i bilen - men derfra også til at købe den ud fra billedet. Folk i dag vil jeg ikke mene køber en bil gennem postordre - de tager i stedet ud til forhandlere, sætter sig dybere ind i bilen (specs, osv.) og prøvekører den (ikke mindst). |
// Jesper Skov