Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selskabstype(r)?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej folkens

To af mine venner og jeg overvejer at starte lidt business.
Til at starte med er det lidt fritidshygge, men med tiden måtte det gerne blive hovedindtægten ;-)
Vi suplerer hinanden ret godt, bortset fra at ingen af os er de store revisor typer :-)

Hvordan laver vi mest praktisk og rentabelt vores selskabstype?
Er det et selskab pr. mand, der så ejer en tredjedel af hovedselskabet?
Og hvordan bør man gøre med investeringer og udbetalinger?

THX
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er flere muligheder,

I/S hvor i alle har en del af firmaet, her hæfter i både personligt og solidarisk.

ApS - her kan i hver have en andel, i hæfter kun begrænset - kræver 125.000 i opstart.

A/S - her kan i ogs hver eje en andel aktier - begrænset hæftelse - krav: 500.000 i opstart.

Prøv søg lidt rundt på

www.100svar.dk
www.startfirma.dk
www.startguiden.dk
www.virk.dk

hvor du kan læse mere om de 3 forskellige selskabstyper.
Tilmeldt 28. Oct 05
Indlæg ialt: 125
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Måden jeg selv har gjort det på er ved at etablere et holdingselskab.Det kan være  et alm. anpart eller aktieselskab.,det gør at efter 3 år kan man kvit og frit sælge anparter og aktier uden at skulle beskattes.
 
Da holdingselskabet jo bliver ejer af den faktiske forretning, har jeg i mit tilfælde personlig lånt pengene og så lånt dem videre til holdingselskabet som så har købt den faktiske forretning, grunden til den måde sikre at jeg får rentefradrag for de penge jeg har lånt selvom der ikke bliver betalt udbytte, og da jeg aligevel kom til at hæfte personlig for pengene lige meget hvad jeg gjorde  kunne  jeg ligså godt få fradrag for renterne.
 
mvh Michael
Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/11/2005 8:10:10 PM Forfatter:Vibes Hej folkens To af mine venner og jeg overvejer at starte lidt business. Til at starte med er det lidt fritidshygge, men med tiden måtte det gerne blive hovedindtægten ;-) Vi suplerer hinanden ret godt, bortset fra at ingen af os er de store revisor typer :-) Hvordan laver vi mest praktisk og rentabelt vores selskabstype? Er det et selskab pr. mand, der så ejer en tredjedel af hovedselskabet? Og hvordan bør man gøre med investeringer og udbetalinger? THX
 
I bør søge noget proff. rådgivning, dine spørgsmål vil ikke til jeres tilfredsstillelse kunne besvares her, fordi der netop er en masse muligheder, i forhold hvilken siatution.
 
 
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Er til dels enig med Henrik.

Men jeg vil råde jer til at undersøge lidt selv først, lige have nogenlunde styr på de forskellige selskabsformer, hvad i vil og sådan.

Derefter kan i søge proff. hjælp når der skal udarbejdes kontrakter og oprettes selskab.

Men ellers spilder i en masse dyrer timer på noget i selv kan læse jer frem til på nettet. Og det skader bestemt ikke at vide hvad et f.eks. I/S nogenlunde indebærer hvis jeres advokat/revisor anbefaler det.
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er klar over at det ikke er det endegyldige svar jeg får her. Men det er et forum hvor folk deler deres viden og jeg har da også beskrevet kort hvem, hvad og hvor - netop for at hvis der var nogen der havde stået i samme position, ville de kunne byde ind med erfaring af både noDo og toDo :-)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JV,

 
Tja... der er fordele og ulemper ved de forskellige selskabsformer, som I overvejer.
 
I jeres overvejelser bør indgå skattemæssige forhold (drives virksomheden en periode med underskud), hæftelsesmæssige forhold (hvor risikabel er jeres virksomhed og dens produkter) og "selskabstekniske" forhold (jo flere selskaber, jo mere papirarbejde skal I bruge lidt tid på).
 
Jeres indbyrdes forhold bør - uanset hvilken løsning, I vælger - inkludere forhold som aflønning, arbejdsindsats, misligholdelse, udtræden fra "fællesskabet", indtræden af nye medejere, forventet exit-tidspunkt mv.
 
Der er mange, der starter med et I/S, og efter en periode omdanner selskabet til et ApS. Dette er især relevant, hvis I forventer en drift i opstarten med underskud og I ikke forventer hæftelsesmæssige problemer/risici.
 
Andre starter med hver i sær at stifte et Holdingselskab, der ejer en andel af det (anparts-) selskab, hvor selve driften af firmaet ligger. Dette letter udskiftning i ejerkreds, og giver skattefordele, hvis anparterne i driftsselskabet sælges. Omvendt kræver denne struktur lidt startkapital og lidt flere "papirpenge" for ejerne til stiftelse af de forskellige selskaber. Omkostningerne er dog relativt begrænsede, og foretager I alle stiftelsen samtidig og hos f.eks. samme advokat, kan I givetvis få en fornuftig deal.
 
Under alle omstændigheder bør I have en anpartshaveroverenskomst eller en Interessentskabskontrakt, hvor I kridter banen op for det kommende samarbejde - med forpligtelser og rettigheder. Erfaringen viser jo, at når den første forelskelse i ideen og set-up''et har lagt sig, er det meget vigtigt at have styr på rammerne og forventninger til hinanden.
 
Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du vil have en uforpligtende, udvidende snak om de ting, jeg berører i denne mail.
 
- og I skal også nok få en fornuftig deal på jeres evt. holdingselskaber, hvis I vælger at gå den vej, og alle stifter via mig. Men det er jo en helt anden historie..
 
Mvh - og god fornøjelse med arbejdet
 
Karsten
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)