Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

G+, Facebook og Twitter - Men er det altid det rigtige?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Aminoer, 

Det er vidst efterhånden længe siden jeg har lagt op til en debat herinde, men nu skulle det så være. 

Jeg synes der er kommet en tendens til at man ukritisk i hvert eneste link omkring SEO anbefaler at spørger opretter en Google+, Facebook og Twitter konto. Men er det altid det rigtige? 

Jeg kunne godt tænke mig en debat om fordele og ulemper ved at være på de sociale medier, ikke kun set med kolde seotekniske øjne og indtagelse af flere placeringer på side1, men også det strategiske i det som virksomhed

Personligt ser jeg en rigtig stor faldgrube for mange mindre webshops her, især hvis de opretter en profil de forskellige steder baseret på SEO. For selvom det måske rent teknisk kan hjælpe til bedre placeringer så kan det virkelig skade ens brand hvis man ikke håndterer de sociale medier korrekt. 

Er det altid en god ide at oprette sig på de sociale medier? 
Hvilke fordele er der ved at være der?
Hvordan håndterer i både at være på G+, FB og twitter? Det må være enormt tidskrævende hvis man skal være aktiv alle tre steder.
Er der noget konkret "dokumentation" på at det rent faktisk hjælper på ens placeringer at være repræsenteret her, eller skal SEO effekten ses i at man har mulighed for at indtage flere placeringer på google på f.eks. sit brand navn? Jeg tænker det især kan være stærkt hvis der står noget dårlig omtale om ens firma på nettet, så kan dette overskygges ved at både sin twitter, FB og G+ konto alle er repræsenteret på side1 på google. 

Er der andre aspekter, og skal man forsat ukritisk anbefale det til alle der efterspørger SEO forbedringer på deres webshop/website.

Glæder mig til en spændende debat. 

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 08:47

Kan det virkelig passe at ingen har en holdning til overstående? Jeg ser ellers anbefalingerne om at oprette G+ konti mm. stort set er at finde i hver eneste seo tråd efterhånden. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Martin Tygsen:
Jeg synes der er kommet en tendens til at man ukritisk i hvert eneste link omkring SEO anbefaler at spørger opretter en Google+, Facebook og Twitter konto. Men er det altid det rigtige? 

Ja i forhold til SEO er det rigtigt, så hvis en person spørger udelukkende til SEO er det klart personen får rådet omkring brug af sociale medier. Det er dog ikke nok at være tilstede, Google ser bl.a. på aktivitet, retweets m.m.

Martin Tygsen:
Jeg kunne godt tænke mig en debat om fordele og ulemper ved at være på de sociale medier, ikke kun set med kolde seotekniske øjne og indtagelse af flere placeringer på side1, men også det strategiske i det som virksomhed.

Hvis man sælger et godt produkt og man er god til kommunikation så er der vel ikke så mange ulemper. Men hvis man sælger halvdårlige produkter og yder dårlig service og ikke taler pænt til kunderne så skal man nok ikke bruge tid på sociale medier (meget firkantet sagt).

Martin Tygsen:
Er det altid en god ide at oprette sig på de sociale medier? 

Nej, jf tidligere svar.

Martin Tygsen:
Hvilke fordele er der ved at være der?

Man kan komme i mere personlig kontakt med sine kunder, måske få et bedre indblik i hvad de efterspørger som man ikke tilbyder og så selvfølgelig de SEO-fordele der er.

Martin Tygsen:
Hvordan håndterer i både at være på G+, FB og twitter? Det må være enormt tidskrævende hvis man skal være aktiv alle tre steder.

Personligt bruger jeg ikke Twitter og Facebook, men bruger en del tid på Google+ da jeg bedre kan finde ligesindede SEO-interesserede. Det er ikke specielt tidskrævende, og i de perioder hvor det er, er det intet problem, da jeg lærer og finder inspiration, især omkring SEO.

Martin Tygsen:
Er der noget konkret "dokumentation" på at det rent faktisk hjælper på ens placeringer at være repræsenteret her, eller skal SEO effekten ses i at man har mulighed for at indtage flere placeringer på google på f.eks. sit brand navn? Jeg tænker det især kan være stærkt hvis der står noget dårlig omtale om ens firma på nettet, så kan dette overskygges ved at både sin twitter, FB og G+ konto alle er repræsenteret på side1 på google. 

Ja det er direkte rankingfordele i delinger på facebook og retweets på twitter (for at tage to eksempler). SEOmoz har bl.a. lavet en større test for et stykke tid tilbage du kan se videoerne her:

http://www.seomoz.org/blog/correlation-data-for-seo-and-social-media-analysis-part-1-whiteboard-friday

http://www.seomoz.org/blog/correlation-data-for-seo-and-social-media-analysis-part-2-whiteboard-friday

Martin Tygsen:
Er der andre aspekter, og skal man forsat ukritisk anbefale det til alle der efterspørger SEO forbedringer på deres webshop/website.

Ja hvis vi kun taler SEO så vil jeg bestemt sige man skal komme i gang med sociale medier.

I øvrigt tror jeg ikke du får så meget debat når du spørger om så mange spørgsmål på en gang ;)

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 09:45

Thomas Frost:
I øvrigt tror jeg ikke du får så meget debat når du spørger om så mange spørgsmål på en gang ;)

Lad os starte bagfra, jeg tror du har helt ret. Men det var i mangel på det helt perfekte spørgsmål. 

Det jeg lidt fisker efter er at man som webshopejer får et lidt mere nuanceret billede på de sociale medier fremfor udelukkende en SEO effekt. Jeg ser flere og flere tomme triste G+ og FB konti rangerer højt på google og som potentiel kunde til netbutikken synes jeg egentlig det virker mere afskræmmende end positivt selvom det måske er med til at  skaffe højere placeringer i google. 

Thomas Frost:
Hvis man sælger et godt produkt og man er god til kommunikation så er der vel ikke så mange ulemper.

Det har du ret i, hvis man ikke yder en god service så ses det naturligvis hurtigt på de sociale medier. Gør man det perfekt så er der selvfølgelig ingen ulemper, jeg synes bare personligt det er svært at gennemskue hvordan man håndterer medierne bedst muligt, og jeg kan se rigtig mange andre butikker kæmper med samme problemer, for det er egentlig sjældent jeg støder på en webshop der formår at udnytte de sociale medier på en positiv måde (Set med mine øjne) 

Thomas Frost:

Ja det er direkte rankingfordele i delinger på facebook og retweets på twitter (for at tage to eksempler). SEOmoz har bl.a. lavet en større test for et stykke tid tilbage du kan se videoerne her:

http://www.seomoz.org/blog/correlation-data-for-seo-and-social-media-analysis-part-1-whiteboard-friday

http://www.seomoz.org/blog/correlation-data-for-seo-and-social-media-analysis-part-2-whiteboard-friday

Tusind tak, det var den slags konkret viden jeg var ude efter, har ikke fået set dem helt igennem men det ser rigtig spændende ud, og det er naturligvis et væsentlig aspekt at tage med i sine overvejelser. 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:12

Martin Tygsen:
Det jeg lidt fisker efter er at man som webshopejer får et lidt mere nuanceret billede på de sociale medier fremfor udelukkende en SEO effekt. Jeg ser flere og flere tomme triste G+ og FB konti rangerer højt på google og som potentiel kunde til netbutikken synes jeg egentlig det virker mere afskræmmende end positivt selvom det måske er med til at  skaffe højere placeringer i google. 

Hej Martin

Omkring SEO tror jeg lige vi skal have skilt det ad i to dele. De sociale medier kan bruges til at skaffe ens brand flere pladser på side 1 ved, som du skriver, at ens Google+ eller facebook bliver vist når man søger på firmanavnet.

Så længe der ligger en pæn Google+ side med beskrivelse af firmaet, åbningstider, ydelser etc. synes jeg ikke der SKAL være den store aktivitet. Hvis man ikke har tiden er det ok men en præsentationsside.

Den anden del omkring SEO og sociale medier er den rankingeffekt det kan give firmaets hjemmeside, og her er det virkelig noget at vinde hvis man sætter sig ind i hvordan man skaber indhold der er egnet til deling. F.eks. er et godt bud sjove/informative/kantede top10 lister.

Men jeg vil give dig ret i man ikke kun skal oprette en tom side på f.eks. Google+, der skal laves en pæn præsentationsside som minimum.

Martin Tygsen:
Det har du ret i, hvis man ikke yder en god service så ses det naturligvis hurtigt på de sociale medier. Gør man det perfekt så er der selvfølgelig ingen ulemper, jeg synes bare personligt det er svært at gennemskue hvordan man håndterer medierne bedst muligt, og jeg kan se rigtig mange andre butikker kæmper med samme problemer, for det er egentlig sjældent jeg støder på en webshop der formår at udnytte de sociale medier på en positiv måde (Set med mine øjne)

Min egen teori er at vælge nogle potentielle kunder ud og virkelig give dem en positiv oplevelse. Hvis en kunde har et spørgsmål eller spørger til en vare der ikke forefindes i sortimentet så kan man svare at man vil undersøge sagen så kunden ved man er opmærksom, senere vender man tilbage med svar.

Svaret kan sagtens være negativt, altså at man ikke kan skaffe den pågældende vare eller levere den forespurgte ydelse, men du har lige vist den potentielle kunde og alle der læser med at du rent faktisk tager henvendelser meget seriøst og prøver at hjælpe kunden, selvom det er en lille kunde og du er et stort firma.

Hvis man bruger tiden på at tage 100 potentielle kunder seriøst, f.eks. også her på amino eller på facebook, Google+ osv, kan man være heldig at måske 5000 læser med. Jeg er ikke tilhænger af at man skal gøre det bare for at virke seriøs, man skal gøre det fordi man er seriøs og arbejder langsigtet med sin forretning.

Der vil komme situationer hvor en kunde er sur eller kritiserer bare for at gøre det og der er det HAMRENDE vigtigt at man ALDRIG tager kritikken personligt og svarer ud fra hvad der er bedst for ens virksomhed frem hvad man har lyst til at svare personligt.

Selvom kunden skriver grimt 10 gange i streg, så svar altid pænt og høfligt, selvom du har lyst til at kalde kunden et røvhul. Jo flere gange han går over stregen og jo mere du taler høfligt jo bedre er det for dig.

Overvej igen alle der læser med. De ser en kunde der i starten måske har en pointe men som bliver mere og mere urimelig, og lige gyldig hvor personlig personen bliver og lige gyldig hvor meget personen sviner virksomheden til så bliver det altid besvaret med høflighed og seriøsitet.

Allerede der kan man faktisk vinde noget alene på at tale pænt og høfligt selvom man har lyst til det modsatte.

Der er mange andre eksempler men hvis man ønsker at bruge de sociale medier til at komme i kontakt med sine kunder er det i hvert fald vigtigt man tænker sig om og aldrig skriver forhastede svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:26

Martin Tygsen:

Hej Martin

Fin debat du tager op. Jeg synes bestemt også at mange SEO debatter kunne trænge til mere eftertanke inden der postes "gode råd". Der er desværre en tendens, som går mod at man skal være aktiv og skrive en masse. Nogle får så bare lige rådgivet om noget de ikke sidder særlig meget med til daglig. Det et godt at være flink, men man skal også vide hvad man taler om Smile

Mht. ovenstående så vil jeg foretrække at være synlig og måske afskrække nogle - fremfor at ligge gemt på side 10. Men vi er så også helt enige om at det optimale er gode oprettelser med jævnlig aktivitet.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:36

Theis Brouer-Jensen:
Jeg synes bestemt også at mange SEO debatter kunne trænge til mere eftertanke inden der postes "gode råd". Der er desværre en tendens, som går mod at man skal være aktiv og skrive en masse. Nogle får så bare lige rådgivet om noget de ikke sidder særlig meget med til daglig. Det et godt at være flink, men man skal også vide hvad man taler om Smile

Jeg synes faktisk at SEO debatten her på Amino er af meget høj kvalitet især i forhold til at dem der giver råd gør det ganske gratis.

Hvis der er råd du mener er forkerte håber jeg da virkelig du blander dig i de debatter og ikke kun påpeger det i tråde som denne. Der er bestemt nogle unge knægte der ikke ved det store om SEO og som alligevel kommer med gode råd, men så længe det er korrekt hvad de skriver ser jeg intet problem i det, og er det ikke korrekt skal vi andre jo nok give en hjælpende hånd, og ved vi det ikke må vi have en overdommer eller to ind for at få klarhed (Rosenstand eller deMib Wink )

Det er sgu da luksus i forhold til den gratis pris for at læse med herinde.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 10:42

man skal selvfølgelige være klare man gør et skridt ad gangen

første siden perfekt

sidenhen begynder stille social

når det nærmer sig sit må perfekt siden , da man altid kan gøre siden bedre satse bredt på social alle steder

man gør altså hvad der er menneskeligt muligt og det giver bedste i sidste ende man kan ikke gøre 10 ting på engang uden mindst måske 50% går det halvhjertet det er helhjertet social så fungere det

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Skrevet kl. 11:04

Thomas Frost:
Min egen teori er at vælge nogle potentielle kunder ud og virkelig give dem en positiv oplevelse. Hvis en kunde har et spørgsmål eller spørger til en vare der ikke forefindes i sortimentet så kan man svare at man vil undersøge sagen så kunden ved man er opmærksom, senere vender man tilbage med svar.

Der rammer du meget de samme tanker jeg har omkring kundeservicedelen på FB eller G+. Hvad er din holdning så til resten af indholdet der skal være på ens FB eller G+ profil? Jeg kan se rigtig mange butikker vælger at bruge deres FB som en form for tilbudsavis hvor der hver eller hver anden dag postes et tilbud og det er egentlig den aktivtet der er på siden. Men jeg tror i høj grad det skyldes mangel på bedre ideer til hvordan man udnytter det sociale element. 

Theis Brouer-Jensen:
Fin debat du tager op. Jeg synes bestemt også at mange SEO debatter kunne trænge til mere eftertanke inden der postes "gode råd". Der er desværre en tendens, som går mod at man skal være aktiv og skrive en masse. Nogle får så bare lige rådgivet om noget de ikke sidder særlig meget med til daglig. Det et godt at være flink, men man skal også vide hvad man taler om Smile

Tag ikke fejl, det var egentlig ikke for at stille spørgsmålstegn ved den rådgivning der gives på amino, den er fortræffelig og der kommer rigtig mange gode debatter om SEO. Thomas siger det egentlig meget godt i hans svar, der vil altid være nogle der giver en forkert rådgivning, men jeg synes der i de fleste tilfælde bliver rettet op på det. 

Mit oplæg skal mest ses som en undren over hvorfor det ukritisk anbefales at man har en G+, FB og en twitter konto. Jeg savnede en tråd som gav lidt mere viden om hvorfor det er vigtigt og hvordan det håndteres så det bliver en succes og ikke en fiasko - Det kan jo ikke skade at blive en smule klogere på et område jeg synes er rigtig vanskeligt, for man kan lynhurtigt få ødelagt rigtig meget ved at kommunikere forkert på de sociale medier. 

Mikael christiansen:
man gør altså hvad der er menneskeligt muligt og det giver bedste i sidste ende man kan ikke gøre 10 ting på engang uden mindst måske 50% går det halvhjertet det er helhjertet social så fungere det

Helt enig Mikael, men hvis man skal ofre sig 100% på de sociale medier så er det også nødvendigt man har en klar strategi for hvordan man vil håndtere dem og hvor tiden skal findes henne. Ellers ender det i mine øjne med at blive en fiasko selvom det måske SEO teknisk kan være en succes.  

Tak for de mange gode svar :) 

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:19

Martin Tygsen:
Der rammer du meget de samme tanker jeg har omkring kundeservicedelen på FB eller G+. Hvad er din holdning så til resten af indholdet der skal være på ens FB eller G+ profil? Jeg kan se rigtig mange butikker vælger at bruge deres FB som en form for tilbudsavis hvor der hver eller hver anden dag postes et tilbud og det er egentlig den aktivtet der er på siden. Men jeg tror i høj grad det skyldes mangel på bedre ideer til hvordan man udnytter det sociale element. 

At sende tilbud er for 99% af virksomheder en total dødsejler. Da der ikke kommer noget aktivitet på opslagene bliver de blot vist til færre og færre.

Man skal gå efter at få aktivitet hvis man vil høste SEO-fordele og have tættere relationer til kunderne.

Man skal vende den om i stedet, spørg kunderne hvilket tilbud de ønsker i næste uge. Hugo boss skjorte til 299,- eller Armani bælte til 149,- (begge nedsat 50 %). De fem første der skriver vælger selv hvilket tilbud de ønsker.

Eller hvad med at spørge kunderne om der skal 20 % rabat på sko eller skjorter i hele næste uge?

Eller hvad med "få 25% på dit næste køb, skriv hvis du ønsker en rabatkode".

Jeg er ikke social media ekspert, men kommunikation og relationer interesserer mig en del og jeg tror ovenstående er gode bud på eksempler hvor man bruger mediet bedre end blot at spamme reklamer ud. Det drejer sig om at brugeren føler de får noget specielt, noget der er målrettet dem personligt og ikke bare en masse masseproducerede tilbud.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)