Det jeg lidt fisker efter er at man som webshopejer får et lidt mere nuanceret billede på de sociale medier fremfor udelukkende en SEO effekt. Jeg ser flere og flere tomme triste G+ og FB konti rangerer højt på google og som potentiel kunde til netbutikken synes jeg egentlig det virker mere afskræmmende end positivt selvom det måske er med til at skaffe højere placeringer i google.
Hej Martin
Omkring SEO tror jeg lige vi skal have skilt det ad i to dele. De sociale medier kan bruges til at skaffe ens brand flere pladser på side 1 ved, som du skriver, at ens Google+ eller facebook bliver vist når man søger på firmanavnet.
Så længe der ligger en pæn Google+ side med beskrivelse af firmaet, åbningstider, ydelser etc. synes jeg ikke der SKAL være den store aktivitet. Hvis man ikke har tiden er det ok men en præsentationsside.
Den anden del omkring SEO og sociale medier er den rankingeffekt det kan give firmaets hjemmeside, og her er det virkelig noget at vinde hvis man sætter sig ind i hvordan man skaber indhold der er egnet til deling. F.eks. er et godt bud sjove/informative/kantede top10 lister.
Men jeg vil give dig ret i man ikke kun skal oprette en tom side på f.eks. Google+, der skal laves en pæn præsentationsside som minimum.
Det har du ret i, hvis man ikke yder en god service så ses det naturligvis hurtigt på de sociale medier. Gør man det perfekt så er der selvfølgelig ingen ulemper, jeg synes bare personligt det er svært at gennemskue hvordan man håndterer medierne bedst muligt, og jeg kan se rigtig mange andre butikker kæmper med samme problemer, for det er egentlig sjældent jeg støder på en webshop der formår at udnytte de sociale medier på en positiv måde (Set med mine øjne)
Min egen teori er at vælge nogle potentielle kunder ud og virkelig give dem en positiv oplevelse. Hvis en kunde har et spørgsmål eller spørger til en vare der ikke forefindes i sortimentet så kan man svare at man vil undersøge sagen så kunden ved man er opmærksom, senere vender man tilbage med svar.
Svaret kan sagtens være negativt, altså at man ikke kan skaffe den pågældende vare eller levere den forespurgte ydelse, men du har lige vist den potentielle kunde og alle der læser med at du rent faktisk tager henvendelser meget seriøst og prøver at hjælpe kunden, selvom det er en lille kunde og du er et stort firma.
Hvis man bruger tiden på at tage 100 potentielle kunder seriøst, f.eks. også her på amino eller på facebook, Google+ osv, kan man være heldig at måske 5000 læser med. Jeg er ikke tilhænger af at man skal gøre det bare for at virke seriøs, man skal gøre det fordi man er seriøs og arbejder langsigtet med sin forretning.
Der vil komme situationer hvor en kunde er sur eller kritiserer bare for at gøre det og der er det HAMRENDE vigtigt at man ALDRIG tager kritikken personligt og svarer ud fra hvad der er bedst for ens virksomhed frem hvad man har lyst til at svare personligt.
Selvom kunden skriver grimt 10 gange i streg, så svar altid pænt og høfligt, selvom du har lyst til at kalde kunden et røvhul. Jo flere gange han går over stregen og jo mere du taler høfligt jo bedre er det for dig.
Overvej igen alle der læser med. De ser en kunde der i starten måske har en pointe men som bliver mere og mere urimelig, og lige gyldig hvor personlig personen bliver og lige gyldig hvor meget personen sviner virksomheden til så bliver det altid besvaret med høflighed og seriøsitet.
Allerede der kan man faktisk vinde noget alene på at tale pænt og høfligt selvom man har lyst til det modsatte.
Der er mange andre eksempler men hvis man ønsker at bruge de sociale medier til at komme i kontakt med sine kunder er det i hvert fald vigtigt man tænker sig om og aldrig skriver forhastede svar.