Hej, Jeg har spørgsmål angående at arbejde freelance, jeg spørger ikke for mig selv men for en engelsk talende ven, som gerne vil vide følgende: "Jeg har fået tilbudt et freelance job som webdeveloper for en lille virksomheds hjemmeside. Jeg har aftalt, at det vil koste 5000 kroner for dem at bruge mig. Hvilke afgifter skal jeg overveje, og hvordan med indkomstskat?" Mvh |
Med et så begrænset aftale ville jeg bestemt bare råde ham til at tage det som honorar med B-skat. Der er ikke behov for at tænke andre afgifter vil jeg mene, han laver bare en lille aftale hvor kunden bekræfter at han skal lave den der hjemmeside, og hvad de har for krav og hvornår den skal være klar samt betalingen så snart hjemmesiden er klar - som honorar med B-indkomst til hans konto xxx. Jeg ville være ret omhyggelig med at lige beskrive hvad det er han skal, så de ikke kommer op at slås bagefter i en eller anden uenighed
Arbejdsgiveren er så forpligtet til automatisk at oplyse det til skat som honorar - og din ven kan vælge at forskudsregistrere det som honorar for det år det drejer sig om, eller vente til årsopgørelsen, hvis ikke han kommer til at lave flere tilsvarende. Går ud fra han bor i DK og han skal så, med alm. skat lægge ca 42-43% til side til skat på beløbet
vh