Jeg elsker også disse spørgsmåls indlæg :-) Jeg er ikke p.t. iværksætter, dvs. jeg har en blog, og forventer at komme lidt igang med at holde et par foredrag næste år, og på et tidspunkt måske også skrive en bog. Jeg har tidligere været iværksætter, i samlet 8 år, og op til 2009 hvor jeg flyttede til Californien. Så mine svar gælder mere for den periode.
Jeg drømte om at blive iværksætter siden jeg startede med at studere til ingeniør, og jeg startede mit første firma direkte efter universitetet. Det var tanken om at bygge noget stort, tjene masser af penge og få den livsstil jeg drømte om, der gjorde at jeg ville være iværksætter. Jeg kunne ikke umiddelbart se at det kunne ske som lønmodtager.
Det gjorde mig egentlig ikke lykkeligere. For det virkede som om at der var meget langt fra at sidde alene med PC'en, til at nå til det niveau hvor pengene virkelig ville strømme ind. Mit første forsøg som iværksætter endte i minus, det andet forsøg kunne jeg overleve på, og det tredje, med et par partnere, gav en løn lidt under det jeg ville kunne tjene som ansat. Det var til tider frustrerende, at jeg ikke mærkbart kom tættere på målet, og ofte overskyggede det glæden ved at være selvstændig.
Nu bor jeg i iværksætterland, Silicon Valley. Her hvor alt er muligt og de store (IT) successer bliver skabt. Mine naboer er virksomheder som Google, Facebook, Apple, Ebay, Intel etc. Så naturligvis drømmer jeg om at lave mit eget startup her. Men det er ikke noget der ligger lige for. Jeg har et superfedt job, og kan leve den livsstil som jeg drømte om, da jeg startede som selvstændig. Så den realistiske drøm indenfor en overskuelig fremtid, er nok at holde et par foredrag om personlig udvikling, kost og motion etc. når jeg er i DK. Det er emner der interesserer mig meget, da jeg for alvor har lagt mit liv om. Og drømmen er da også at skrive en bog på et tidspunkt. Mvh Carsten |
Glen:Hej allesammen
Jeg har 3 spørgsmål, som jeg rigtig godt kunne tænke mig at høre jeres erfaringer med.
1. Hvad der fik jer til at blive iværksættere?
2. Har det derudover gjort dig lykkeligere og er det, dèt værd?
3. Hvad er din drøm?
1. Jeg ville gerne flytte til et andet land og så må man jo sørge for at tjene penge så man kan det uden at være afhængig af at bo i Danmark.
2. Det var pisse svært i starten da vi var to der samtidig kvittede vores job og kørte webcoders på fuld tid. Nu er det bare lykken. På programmeringssiden er vi booket indtil marts og skal ikke koncentrere os om at få ordrer overhovedet. Det vi får løbende er bare bonus.
3. At udbygge WebCoders.dk og de forskellige andre sites og projekter vi har så vi kan få en så god forretning at vi for alvor kan koncentrere os om nogle af vores egne projekter og lave endnu bedre produkter til vores kunder. Derudover håber jeg at forretningen bliver så god at jeg kan købe mig et godt stykke land her i Indonesien (Bali) og bygge mig et hus :)