Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil aldrig vælge en IT-leverandør der ikke…10 gode råd!

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 11 person

Hej Aminoer

Vi har efterhånden overtaget en del projekter fra aldeles useriøse firmaer som ikke har leveret det lovede eller decideret svindler. Der er en hel del der går igen ved disse firmaer og på baggrund af det er her 10 gode råd når du skal vælge IT/Web-leverandør til mindre projekter:

1. CVR/registreringsnummer
Indgå aldrig samarbejde med firmaer der skjuler deres CVR- eller registreringsnummer (jeg ved ikke hvad CVR hedder i andre lande, men sørg for virksomheden ikke skjuler hvem du handler med lige gyldigt hvor de holder til).

2. Adresse og ejerforhold
Indgå aldrig samarbejde med firmaer vis FIRMA-adresse og ejerforhold ikke fremgår af deres hjemmeside. Ofte kan der være en postadresse oplyst, men skjules den reelle firmaadresse er der ofte noget galt.

3. Alder på virksomhed
Der starter rigtigt mange web-bureauer op og der lukker rigtigt mange. Søger du en fast samarbejdspartner du også gerne vil arbejde sammen med fremover kan det være en god ide at vælge et firma med minimum et år eller to på bagen. De fleste useriøse er lukket ned igen inden første år er gået.

4. Kontonummer
For mig personligt skaber der altid tillid når et firma oplyser deres kontonummer til banken på deres hjemmeside, det er nok fordi de fleste af svindlerne ikke gør og de seriøse ofte gør.

5. Referencer
Sørg for at handle med et firma der har referencer som afspejler dine behov. Har firmaet ingen referencer eller kundecases på sin side er det oftest fordi de ikke har leveret noget de ønsker at vise frem. De bedste referencer er dem hvor der er en lille beskrivelse af hvordan opgaven er blevet løst og hvad firmaet præcis har lavet for kunden.

6. Support fuldtid/deltid
Gør op med dig selv hvor vigtig det er du kan få hjælp og vejledning i dagtimerne. Behov er forskellige, men du skal ikke blive skuffet hvis du ikke kan få support i en dag eller to hvis du vælger en du ved laver projektet i fritiden. Hvis du vælger et en-mands-firma skal du ikke blive skuffet hvis personen bliver syg og ikke kan besvare e-mails i en uge. Det er også DIT ansvar at vælge ud fra dine behov.

7. Kompetencer
Der er ingen der er eksperter i alt, slet ikke små firmaer. Hvis der f.eks. er et enkeltmandsfirma der er ekspert i 10 forskellige CMS´er, webshops, SEO, konverteringsoptimering, projektledelse, splittesting, adwords og analytics er personen med 95 % sikkerhed IKKE ekspert i særlig meget af det nævnte. Find en samarbejdspartner med præcis de kompetencer du søger og sørg for via personens referencer og anbefalinger at finde ud af om han nu også er ekspert i alt det han fortæller han er.

8. Betaling
Betal aldrig 100 % forud. Jeg synes personligt det mest fair ved mindre projekter er 50 % up front, så webbureauet er sikret hvis kunden løber fra aftalen, og 50 % når projektet er godkendt af kunden og klar til at gå online. De fleste svindlere vil have alle penge fra start og mange seriøse vil ikke gå i gang før der er faldet delbetaling, så 50/50 synes jeg personligt fungerer godt. Betal via bankoverførsel så du ved hvilken konto pengene havner på. Undgå kontant betaling, Western union og kreditkortbetaling.

9. Projektbeskrivelse
Jo mere du specificerer jo lettere er det for firmaet at opfylde dine ønsker. Et webbureau kan ikke læse dine tanker og regne ud hvad dine forventninger er. Jo mere detaljeret din projektbeskrivelse er og jo bedre der er forventningsafstemt, jo større chance er der for et vellykket projekt, det er også dit ansvar.

10. Pris
Her falder flest i. Jeg har oplevet kunder der er kommet til os og sagt at det er meget svært at vælge en web-leverandør og det nærmest er en jungle. De mener faktisk de er nærmest uden skyld i at de lige har spildt 5000 Kr. på et projekt de ikke kan bruge. Når jeg spørger ind til projektet og valg af leverandør viser det sig ofte at de valgte på baggrund af prisen og ikke så videre meget på kompetencer, bevislige resultater i form af referencer, anbefalinger og valgte en leverandør der hverken skriver CVR, ejerforhold eller firmaadresse på deres hjemmeside. Med ovenstående liste er det nemmere at undgå de værste i branchen.

Konklusion:

Ovenstående er udelukkende baseret på egne erfaringer og der kan være seriøse firmaer der ikke opfylder alle punkter, hvilket kan være helt okay. Sørg dog for at de fleste punkter er opfyldt, så er grovsorteringen lavet og du kan derefter tage en samtale med de tilbageværende og lade kemien afgøre det endelige valg.

God weekend Smile

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 10:28

I agree with Thomas's point here,

you pretty much cover it all :)

5 stars 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15050
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:45

Thomas Frost:

1. CVR/registreringsnummer

Indgå aldrig samarbejde med firmaer der skjuler deres CVR- eller registreringsnummer (jeg ved ikke hvad CVR hedder i andre lande, men sørg for virksomheden ikke skjuler hvem du handler med lige gyldigt hvor de holder til).

Oftest hedder det bare registration number eller VAT-number, alt efter om firmaet kan handle momsfrit i EU eller ej...

Fra Chiang Mai
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 2235
Fra  Move Marketing Co., Ltd. Skrevet kl. 10:48

Hej Thomas, 

Tak for en rigtig god liste, den skal nok komme en del til gode :)

Kristian Ole Rørbye

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:21
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Valide pointer. Dog er jeg uenig i punkt 8 vedr. betaling. 

50% upfront betaling er rigtig meget. Jeg har oplevet, at leverandøren forsvandt med 30%, hvilket var 4.000 kr. 

Der skal ved større projekter mere styring ind over. Et lille initialbeløb er ok. Derefter milestonebetaling. Et projekt kan skaleres op i 1-10 milestones afhængigt af kompleksitet og størrelse. Efter hver afsluttet milestone skal der falde en betaling. Dog skal en stor bid af betalingen vente til projektet er færdigleveret - ellers risikerer man, at det aldrig bliver færdigt, men at man har betalt for XXX antal milestones. 

Såfremt projektet skrider tidsmæssigt, så skal der være en bod. Hvis projektet er estimeret til at blive leveret på 10 uger og prisen er 10.000 kr. så vil jeg foreslå, at prisen falder med 1.000 kr. for hver ekstra uge der går. Omvendt kan der også være en bonus på f.eks. 2.000 kr. såfremt projektet bliver leveret på 8 uger. Der skal være et incitament for udviklingsfirmaet/personen til at blive færdig med projektet. 

Med andre ord. En aftale skal give incitament til leverandøren om at blive færdig og levere et godt produkt. 

Hvis leverandøren er bekymret for betaling, så kan www.freelancer.com fungere som mellemstation, hvor der bliver indbetalt penge fra projektejer, som bliver frigivet ved afsluttede leverancer. I tilfælde af tvist vil freelancer.com afgøre om der er blevet leveret i forhold til kravspecifikation. Dette koster et fee til freelancer.com men giver også en sikkerhed for begge parter. 

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 11:54

betal ikke 50% vis de siger færdig om maks. 2-3 dage men kan ikke vise en eneste af funktioner virker på siden  som min side stripdanmark med blog og med mere , det virker mystisk ellers bruger de noget fra en anden opgave før men så burde prisen jo heller ikke være 25.000 kroner for 2-3 dags arbejde

det er ok at bruge andre opgaver men så skal prisen svares til og jeg skal gøres opmærksom på det gøres og vis de ikke forklare hvorfor så hurtigt færdig  og prisen hvorfor er den det som den er 

har dog også lavet et par dumheder i samme som tråd starter skriver , man skal tænke på meget når man indgår et samarbejde med en webmaster 

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:01

JonasJ:
Der skal ved større projekter mere styring ind over. Et lille initialbeløb er ok. Derefter milestonebetaling.

Enig, mine råd er også til mindre projekter som jeg skriver.

Må jeg spørge om ham der forsvandt med de 4000,- opfyldte alle de andre krav?

Det er sådan at dem der overholder alle kravene i tråden stort set aldrig er dem der bare smutter med pengene. Det er i hvert fald ikke min oplevelse.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 12:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

@Thomas har du glemt hvordan det er at være nystartet virksomhed? Det virker ihvertfald sådan på nogle af punkterne.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 12:25

Boysen:

@Thomas har du glemt hvordan det er at være nystartet virksomhed? Det virker ihvertfald sådan på nogle af punkterne.

Nej det mener jeg ikke jeg har, min post er i øvrigt ikke skrevet til virksomhederne men til købere af mindre web-ydelser.

Som jeg netop skriver er der jo intet galt i at vælge et en-mandsfirma, men så skal man som kunde bare ikke forvente at personen er klar 24-7-365 til support. Som nystartet kan man i øvrigt sagtens skrive sin adresse, CVR, kontonummer, have nogle få med gode referencer og lave gode projektbeskrivelser og opfylde de fleste af punkterne.

Det er ikke rimeligt overfor et nystartet enkeltmandsfirma hvis han skal supportere mens han ligger med 40 i feber fordi kunden valgte ham fordi han var billig, velvidende han kun er ham selv i firmaet. Det er hverken i køber eller sælgers interesse.

Jeg siger i øvrigt heller ikke at alle punkter skal være opfyldt.

Du må gerne uddybe hvor du mener jeg glemmer noget, eventuelt komme med et par eksempler på situationer hvor mine råd er forfejlede. Det kan være der er et par punkter der skal rettes lidt til, og det gør jeg gerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:36

Hej Thomas

Det var min tidligere partner som indgik samarbejdet med et indisk firma, som han havde fået anbefalet gennem sin tidligere projektleder i Indien. 

Så det kan ikke helt overføres til danske forhold og jeg kender ikke detaljerne omkring aftalen, der blev indgået. Jeg tror, det var et klassisk eksempel på, at leverandøren undervurderede opgaven / overvurderede egne evner og da de ikke formåede at indfri forventningerne, så blev kommunikationslinjerne brudt og pengene var tabt. 

Mvh Jonas

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)