Vi har modtaget en række interessante ansøgninger på vores jobannonce, hvor vi søger en webudvikler. Vi vil gerne have nogle stykker af dem ind til en samtale og har lavet en oversigt over spørgsmål og hvad vi vil se efter hos ansøgeren. Selvom jeg selv har været til flere samtaler, vil jeg gerne høre om nogen af jer har gode råd og tips til relevante spørgsmål og mulige iagttagelser.
Hvilken af de samtaler du har været til, har været mest behagelige at være til og hvorfor? Jeg hører selvfølgelig også gerne skrækeksempler
På forhånd tak. |
Jeg plejer at lade folk slappe af inden mødet.
Er vi to der skal interviewe kommer den ene 10 minutter senere. Så får man small-talket og får personen til at slappe lidt af. Derved får man et meget bedre billede af personen.
Desuden bruger jeg også første møde som ren og skær præsentation på person-niveau. Kan vi sammen (jeg er også kun i mindre virksomheder - så det personlige er ekstrem vigtig)
Omkring det faglige føler jeg nogle vigtige ting er hvordan de fungerer selvstændigt. Har JEG brug for at de kan fungere selvstændigt og være kreative, eller har JEG mere brug for en arbejdshest der kan producere præcis det jeg ønsker.
I mindre virksomheder vil jeg også gerne have en fornemmelse af om de ved hvad de går ind til, eller de blot søger arbejde.
Mine folk ved at de skal arbejde igennem, men går det godt for firmaet, går det godt for dem! Der er sjældent projektplaner langt ud i fremtiden, og de kan blive sat til lidt af hvert. Jeg har haft folk der ønsker det præcis modsatte og ikke kan klare sig uden en detaljeret projektplan, og ikke kan finde ud af at lave kaffe....
....Og så brug prøveperioden. Gør opmærksom på at det altså er en prøveperiode og i er meget kritiske overfor dem i ansætter. Opdager i at der ikke er overenstemmelse, så må i skilles igen....
Med venlig hilsen
- René R. Nygaard
Server overvågning og diagnosticering. Nedbrud er også lange svartider!