Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jobsamtale

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har modtaget en række interessante ansøgninger på vores jobannonce, hvor vi søger en webudvikler. Vi vil gerne have nogle stykker af dem ind til en samtale og har lavet en oversigt over spørgsmål og hvad vi vil se efter hos ansøgeren.

Selvom jeg selv har været til flere samtaler, vil jeg gerne høre om nogen af jer har gode råd og tips til relevante spørgsmål og mulige iagttagelser.

Hvilken af de samtaler du har været til, har været mest behagelige at være til og hvorfor? Jeg hører selvfølgelig også gerne skrækeksempler

På forhånd tak.

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 13:20

Jeg plejer at lade folk slappe af inden mødet.

Er vi to der skal interviewe kommer den ene 10 minutter senere. Så får man small-talket og får personen til at slappe lidt af. Derved får man et meget bedre billede af personen.
Desuden bruger jeg også første møde som ren og skær præsentation på person-niveau. Kan vi sammen (jeg er også kun i mindre virksomheder - så det personlige er ekstrem vigtig)

Omkring det faglige føler jeg nogle vigtige ting er hvordan de fungerer selvstændigt. Har JEG brug for at de kan fungere selvstændigt og være kreative, eller har JEG mere brug for en arbejdshest der kan producere præcis det jeg ønsker.

I mindre virksomheder vil jeg også gerne have en fornemmelse af om de ved hvad de går ind til, eller de blot søger arbejde.
Mine folk ved at de skal arbejde igennem, men går det godt for firmaet, går det godt for dem! Der er sjældent projektplaner langt ud i fremtiden, og de kan blive sat til lidt af hvert. Jeg har haft folk der ønsker det præcis modsatte og ikke kan klare sig uden en detaljeret projektplan, og ikke kan finde ud af at lave kaffe....

....Og så brug prøveperioden. Gør opmærksom på at det altså er en prøveperiode og i er meget kritiske overfor dem i ansætter. Opdager i at der ikke er overenstemmelse, så må i skilles igen....

Med venlig hilsen
 - René R. Nygaard
   Server overvågning og diagnosticering. Nedbrud er også lange svartider!
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:21

Jeg har været til nogle få samtaler, og jeg har personligt svært ved at tage følgende seriøst:

• IQ- & personlighedstests
  • Spørgsmål som "Hvad laver du om 5 år?"
  • Spørgsmål som "Hvorfor skal vi vælge dig?"
  • Og alle de andre spørgsmål fra Rekruttering for Dummies...!
Det er alt for nemt at sidde og fyrer en masse gas af i hovedet på intervieweren på de spørgsmål.

Det vigtigste er vel om der er god kemi, og om ansøgeren har de kompetencer i står og mangler her og nu. Hvis ansøgeren har kompetencer eller interesser i retningen af hvad fremtiden måske kan bringe, er det jo bare et ekstra plus. Jeg vil også prioriterer ansøgere som oprigtigt interesserer sig for virksomhedens produkter meget højt.

Jeg har været til to supergode samtaler. Den ene var ved Mercuri Urval (de stod for rekrutteringen). Konsulenten udfordrede mig på mine holdninger og værdier, og jeg blev virkelig tændt og havde en meget god og interessant dialog med konsulenten. Det endte også med at jeg fik jobbet. Den anden gode var lidt i samme stil, men under samtalen fandt vi ud af at vi vist ikke søgte det samme, og afgjorde faktisk på stedet, at der ikke var grund til at arbejde videre. Der blev talt direkte ud af posen, og ingen af parterne holdte kort ind til kroppen for at holde alle muligheder åbne.

mvh Carsten

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 13:27
Dato: 12/9/2005 1:19:47 PM Forfatter: René R. Nygaard
Omkring det faglige føler jeg nogle vigtige ting er hvordan de fungerer selvstændigt. Har JEG brug for at de kan fungere selvstændigt og være kreative, eller har JEG mere brug for en arbejdshest der kan producere præcis det jeg ønsker.

Jeg synes at det er en utrolig god og vigtig kommentar!

Sommetider har har man mere brug for at ansætte en der kan løse nogle konkrete opgaver hurtigt og godt, end én der vil revolutionerer verdenen. Ingen kan have begge kasketter, så man må vælge hvad man har brug for. Ellers kan det blive et ulykkeligt ægteskab...

mvh Carsten
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:28
Hej Kurt,

Nu er det jo en webudvikler stilling i søger så her er et par fagrelaterede spørgsmål til at teste dem lidt af i deres viden. :-)

- Forklar hvad Web 2.0 er.

- Hvad er AJAX?

- Hvad er standardsmode og Quirksmode i en browser?

- Er Ruby on Rails et programmeringssprog?

Hvis ansøgeren er helt spejlblank på alle 4, så kan du være rimelig sikker på at vedkommende nok mere er hyggekoder end fagnørd. Forstået på den måde at alle 4 emner er typiske "hotte" ting i branchen i øjeblikket som alle der gerne vil være noget ved musikken har en mening om. Det betyder ikke at man er en dårlig webudvikler hvis man ikke kender til dem, men det indikerer at man måske ikke rigtig følger med i hvad der sker i branchen men mest af alt har lært at kode/designe lidt på et tidspunkt og så står i Status Quo.

Derudover er de to første spørgsmål stort set komplet umulige at give et korrekt/konkret svar på da branchen ikke selv helt har fundet ud af hvad de betyder/står for, men bare er begreber der dækker over ideer som folk stadig slås om for at definere. Så hvis vedkommende kan svare lidt for skråsikkert på det, så er du sikker på du bliver bundet noget på ærmet og så er spørgsmålet om man kan stole på ham.

Nå men nu bliver det lidt nørdet og jeg må hellere vende tilbage til den "Amino Give-away" ting som vi sidder og brygger på i eBrev lige p.t.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:53

Der er tre ting, som er vigtigt ved jobsamtalen:

Føle, føle og føle.

De, som du har udvalgt til samtale, vil i forvejen opfylde dine formelle krav.
Det vigtigste er nu, at jeres nye medarbejder vil få det godt i jeres virksomhed - så producerer han mest.

Jeg hader spørgsmål som:
Hvad er dine stærke sider?
Hvad er dine svage sider?
Hvorfor skal vi vælge netop dig - og ikke én af de andre?

Mine standardsvar til disse har i mange år - og mange jobsamtaler været:
1. Jeg er åben, ærlig og lærenem (hvem kan ikke sige det om sig selv)
2. Jeg er ikke god til hardcore økonomi, så det håber jeg ikke jobbet indeholder.
3. Det skal I heller ikke, hvis én af de andre er bedre kvalificeret.

Jeg foretrækker langt hellere åbne spørgsmål, som:
Prøv at fortælle noget om dig selv. Det første, der svares her, er meget vigtigt at lægge mærke til. Der er stor forskel på, om den jobsøgende siger:
"Jeg er en enlig mor, som nu har gået ledig i 6 måneder, så nu håber jeg, I har noget arbejde til mig."
eller
"Jeg har prøvet meget indenfor programmering og vil vildt gerne udfordres."
Den første har en identitet som arbejdsløs, enlig mor, mens den anden (som sagtens kan have 6 mdrs ledighed bag sig og eneansvar for et lille barn) viser en faglig identitet.

Og da du nu spørger på en fredag, skal du også have en lille casehistorie:

Der er fire formelt lige velkvalificerede ansøgere til samtale, to mænd og to kvinder.
Den ene mand og den ene kvinde drikker kaffe, de to andre drikker the.
Hvem skal du vælge?

..
..
..
..
..
v

..
..
..
..
..
v

Hende med de største bryster - naturligvis

mvh Hans
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 13:54
Forklar hvad Web 2.0 er.

Husk lige at web 2.0 blot er et misbrugt buzzword som ikke har nogen egentlig definition.. så jeg ville nok ikke kræve en forklaring af hvad det er, da det er vidt forskelligt fra person til person. Men enhver webudvikler med respekt for sig selv skal selvfølgelig kende til begrebet/navnet :)

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Fra 6920 Videbæk
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 904
Fra  EDZO Skrevet kl. 13:57

Indtil videre tusind tak alle sammen. Jeg suger til mig som en knastør badesvamp i et varmt spabad 

EDZO - Håndlavede accessories til mænd, som butterflies, bælter og hatte.

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 13:58
Dato: 12/9/2005 1:53:55 PM
Forfatter: fey.dk

Husk lige at web 2.0 blot er et misbrugt buzzword som ikke har nogen egentlig definition.. så jeg ville nok ikke kræve en forklaring af hvad det er, da det er vidt forskelligt fra person til person.

Uhmm.. det troede jeg også jeg havde antydet i mit indlæg, at det var meningen. Det var i hvert tilfælde hensigten, men det kan være jeg ikke har været præcis nok.
Fra Kolding
Tilmeldt 23. Oct 05
Indlæg ialt: 900
Fra  WORDPRESSKONSULENT ApS Skrevet kl. 14:09
Jeg har været til nogle få samtaler, og jeg har personligt svært ved at tage følgende seriøst:

• IQ- & personlighedstests

• Spørgsmål som ''Hvad laver du om 5 år?''

• Spørgsmål som ''Hvorfor skal vi vælge dig?''

• Og alle de andre spørgsmål fra Rekruttering for Dummies...!

Fuldstændig enig. Eksempelvis Danfoss har den sindssygeste overdrevede rekrutteringsproces jeg har prøvet. Man skal igennem 2 forskellige personlighedstests og i den første samtale indgik bl.a. ovenstående spørgsmål. De er sikkert gode til at sortere de værste fjolser fra, men alligevel - det må man kunne gøre ud fra ansøgningen alene.

Ved en anden samtale jeg var til skulle jeg igennem en teknisk/faglig test.. det er så også fint nok, hvis ikke det var fordi jeg på det tidspunkt havde 6 års erfaring, og den knægt der stod for testen knapt havde 3..

Nej, en god samtale er helt nede på jorden uden alle de typiske spørgsmål. Gør rede for hvad firmaet laver og hvad man har brug for, og snak så om hvorvidt kandidaten besidder disse kvalifikationer. Hvis man får samtalen drejet ind på at være af mere hyggesnak-agtig kaliber får man også meget mere ud af kandidaten - det er i hvert fald min erfaring. Nu har jeg aldrig været nervøs til samtaler, men jeg kunne forestille mig at det også ville være medvirkende til mindre nervøsitet..

--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)