Jeg skal simpelthen igang med at lære PHP og mySQL, da jeg senere hen gerne vil kunne lege med evt. CMS-systemer når min hjemmeside går i luften.
Jeg valgte at følge nemprogrammering.dk og deres guides, men da jeg installerede Xampp og derefter Netbeans til at lege med, fandt jeg ud af, at det ikke er sådan ligetil med Macbook, eftersom guiderne er lavet efter Windows.
Hvis nogen har erfaringer med at gemme projekter fra netbeans under htdocs på Mac, så sig gerne til :)
Ellers, hvad kan i anbefale at starte med af gratis programmer, der fungerer med mac og som kan lære mig php og mysql?
Jeg vil anbefale dig at købe en god og grundig bog. Små tutorials og videoer på nettet kan være udemærket, men en god bog er, der ikke noget der slår. Det tager længere tid, men du lærer også alle detaljerne.
Med hensyn til programmer til Mac, så har jeg Netbeans installeret uden problemer. Er det programmet du ikke kan få til at virke eller er det Xampp? Personligt køber jeg bare lidt serverplads når jeg bare øver i stedet for at køre det lokalt. Derved kan jeg også altid downloade filerne på en anden pc, og jeg slipper for serveropsætning.
Vil helt klart også anbefale dig at købe i en god bog, evt på dansk hvis du ikke er så hjemmevant i koder sprog. Så får du basis med, og kan senere nemmere bruge de forskellige tutorials der ligger på nettet.
Min anbefaling er også at huske, at få en bog der dækker objekt orienteret programmering, så du kan udnytte php ordentligt.
Selv udvikler jeg på eclipse, dog på win, men finder også til MAC. Dog udvikler jeg også java, så derfor har jeg altid været vant til eclipse.
Jeg vil anbefale dig at købe en god og grundig bog. Små tutorials og videoer på nettet kan være udemærket, men en god bog er, der ikke noget der slår. Det tager længere tid, men du lærer også alle detaljerne.
3. Opret et netbeans projekt med "eksisterende kilde" og vælg htdocs mappen. Det skal meget gerne virke. Tillad netbeans at bestemme hvor den skal gemme sit metadata.
Har du installeret PHP syntaks pluginnet til netbeans?