Lidt baggrunds info: Jeg har sidste år startet en personlig ejet virksomhed og skal nu for første gang have lavet årsregnskab og udfyldt den udvidede selvangivelse. Ud over min virksomhed har jeg stadig et lønmodtager job få der er god økonomi til at udvikle virksomheden. Jeg har ind til nu selv ordnet moms indberetning og har kørt mit regnskab i Excel (det virker for mig), jeg har ca 150 bilag om året. Problemet: Bogførings systemer og skatte ting er bare ikke mig, det har ikke min interesse og det er absolut heller ikke min stærke side. Nå men der skulle jo laves et årsregnskab og selvangivelsen skal udfyldes, så derfor har jeg kontaktet en lokal revisor og afleveret mit regnskab + bilag, for at få det gjort ordenligt. Nu siger han så at det kommer til at koste omkring 10.000kr, men at det villa have været meget billigere hvis jeg havde bogført i et system som summasummarum eller lignende og at jeg burde gøre det fremover. Okay, nu har jeg så kigget på det der summasummarum og det ser da okay ud, men jeg gider bare ikke..... Sporgsmålet: .... Derfor tænkte jeg at jeg måske så bare kunne fortsætte mit regnskab i Excel og så sende det en gan i kvartalen (når der skal laves momsregnskab) til en bogholder som så kunne ordne det praktiske for mig. Men hvad vil det koste at få sådan et job ordnet? Hvis jeg bare kunne sende det hele via mail som PDF til bogholderen ville det jo være perfekt. Nogen der ved hvad det vil koste og hvor jeg finder en god af slagsen? Er du selv en af slagsen må du også meget gerne svare :-) |
Når du alligevel taster det hele, kunne du jo taste det ind i SummaSummarum og så sende backuppen en gang i kvartalet til en bogholder, som så kunne hjælpe med alle tvivlsspørgmålene og bogføre de sidste linjer. Eller tilrette dit regneark sådan, at det er direkte importerbart i Summa, så kan bogholderen lave det hele klart uden selv at skulle taste linjerne igen. Måske er din selvangivelse så ukompliceret, at du uden videre kan lave den selv, når du har et færdigt resultat fra SummaSummarum, eller du kan få hjælp til at lave den, dvs. gøre det sammen med en dygtig bogholder eller den revisor, du har valgt, så kan det ikke undgå at blive billigere.