Hvad er mulighederne for at tjene penge på at udvikle open source programmer?
Hvad er almindeligt?
Hvad kan man?
Hvordan skruer man nogle ordentlige aftaler sammen?
Hvordan sikrer man sig mod, at der bliver programmeret moduler, som konflikter med det grundlæggende materiale?
Andre tanker, ideer, eller bare andet?
mvh Hans |
Kan man tjene på Open Source?
Jeg tror du er nødt til at være mere præcis. Kan du definere ''ordentlige aftaler'' nærmere, eksempelvis? Jeg har selv været ved at release et produkt som open source, men måtte opgive da jeg ikke kunne finde en licensform der passede til mine ønsker. Grundlæggende ligger det i alle OS licenser at man frit kan "tyvstjæle" og sælge videre alt det man vil - og det var dét jeg fandt mest problematisk. Eller, det var i hvert fald min konklusion efter at have gået et væld af licensformer igennem. |
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Hej Uffe Det er nøjagtig dén gortiske knude, jeg søger svaret på.
Hvordan kan man på én gang forære sin kode væk og tjene penge på den?
mvh Hans |
Hvis man lægger en form for reklame banner ind i denne kode? Eller er det for optimistisk, ved ikke om folk ikke bare ville fjerne det igen.
Men ellers så alle der bruger dit open source script på deres hjemmeside, viser samtidig en reklame for din side, eller for en anden virksomhed, som betaler for denne plads |
Der hvor jeg derimod ofte ser at pengene kommer på bordet er i forbindelse med de tillægsydelser der kan sælges i forbindelse dermed. Hvis man fx har et open source cms er det typisk at man udbyder ydelser som tilpasning, installation osv. Og nogle tilbyder da også en ''enterprise'' licens som koster penge - den model bruger danske umbraco eksempelvis. Og MySQL for den sags skyld. Jeg tror det er de færreste der går ind i open source verdenen for at tjene direkte på selve produktet. Men det er ofte set at hvis man kommer med noget virkelig godt som bliver omfavnet rimeligt bredt, er der også virksomheder som opdager det og begynder at bruge det - og det kan tit åbne døre til nye kunder, konsulentarbejde, foredrag på open source conventions der fører til øget eksponering osv. Så man kan vel godt se open source som et slags PR-værktøj :) |
--
Uffe Fey, WordPress-konsulent på fuld tid
Du kan sagtens sælge dit software produkt samtidig med at du offentliggør dets kildekode, det er helt op til dig selv hvordan du vil licensere dit produkt samt hvordan du vil sammensætte en forretningsmodel. Det er også helt op til dig selv om du kun vil offentliggøre kildekoden til dine kunder eller til resten af verden, om dine brugere må give kildekoden videre til andre, om de må ændre i den, om de må bruge din kode til at lave deres egne private eller kommercielle produkter, og meget mere.
Hvorvidt kildekoden til et program er offentliggjort eller ej gør ingen forskel på at du stadig ejer ophavsretten til kildekoden og det deraf producerede binære program samt at du enerådigt kan bestemme over dets brug - deriblandt om du har lyst til at give det kvit og frit til hele verden som f.eks. Linux gør.
Der er et hav af eksisterende open source licenser du kan bruge, enten i deres helhed eller som udgangspunkt til din egen licens. Historisk set er disse meget benyttede licenser inddelt i to kategorier, enten er de principielt gratis eller monetært gratis - eller som det oftest omtales på engelsk: "Free as in speech or free as in beer". Størstedelen af de gængse open source licenser handler om hvorvidt du skal offentliggøre din egen kildekode hvis du har brugt open source komponenter i dit program (free as in speech), og enkelte af licenserne kræver direkte at du skal forære dit program væk gratis (free as in beer).
Linux hører til den første kategori og benytter GPL licensen der groft sagt siger at du må bruge kildekoden fra ethvert GPL licenseret program til at lave et hvilket som helst andet program du har lyst til - under forudsætning af at du samtidig offentliggør den komplette kildekode til det nye eller ændrede program under den samme licens så alle andre kan bruge din afledte kildekode på samme vilkår som dig. Hvis du f.eks. benytter noget GPL kildekode til at lave et nyt program uden at dele den komplette kildekode til dit program med resten af verden bryder du udviklerens ophavsret - akkurat som hvis du stjal et billede fra en fotograf eller downloadede musik eller film fra nettet. GPL licensen handler om friheden til at bruge programmer som du har lyst til, du kan læse mere på http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License
BSD er en anden udbredt open source licens der i modsætning til GPL tillader dig at bruge BSD programmer som udgangspunkt til hvad som helst, inklusive proprietære produkter med din helt egen licens, uden at du er tvunget til at offentliggøre din egen kildekode. Man skal blot inkludere en notits om at produktet indeholder BSD kode. Mange store firmaer har brugt BSD kode i deres kommercielle produkter, Microsoft har f.eks. bygget hele deres TCP/IP stack til Windows ud fra BSD kode og enddog meget store dele af Mac OS X er bygget direkte oven på FreeBSD kode, uden at de af den grund er tvunget til at offentliggøre kildekoden til hverken Windows eller OS X.
Hmm det blev lidt langt, jeg tager dine punkter hver for sig i næste indlæg
![]() |
Dato: 12/8/2005 10:34:36 PM Forfatter: Hans Stokholm Kjer - fra Kjers Kommunikation
Det er nøjagtig dén gortiske knude, jeg søger svaret på.
Hvordan kan man på én gang forære sin kode væk og tjene penge på den? Det nemme svar er: akkurat som du har lyst til
![]() Du er kun bundet af GPL, BSD, CSL, MPL, AL eller de andre gængse open source licenser hvis du har tænkt dig at benytte eksisterende kode der er licenseret under disse licenser. Hvis du vil lave dit eget program er det helt op til dig hvor meget (eller lidt, eller intet) af dets kildekode du vil offentliggøre, samt under hvilke vilkår.
Hvad er mulighederne for at tjene penge på at udvikle open source programmer? Mulighederne er mange, men det afhænger som ved enhver anden forretningsmodel af dit marked - hvad er de vant til at betale for tilsvarende produkter (0kr? 50.000kr?), hvordan er de vant til at betale (0kr i indkøb, 100.000kr i konsulent timer) og er der overhovedet tilsvarende produkter? Der er mange open source firmaer der tjener gode penge på at offentliggøre deres kildekode gennem de afledte salg, konsulenttimer samt tillægsprodukter - RedHat, PHP, MySQL, osv.
Hvad er almindeligt? Absolut intet
Hvad kan man? Absolut alt
![]() Hvordan skruer man nogle ordentlige aftaler sammen? Det afhænger af dit produkt, dit marked og din forretningsplan.
Hvordan sikrer man sig mod, at der bliver programmeret moduler, som konflikter med det grundlæggende materiale? Hvis du har tænkt dig at bruge eksisterende open source kode i dit produkt sikrer du dig ved at lære vilkårene for de gængse licenser og vælge kildekode der er offentliggjort under en licens der passer dit behov for hvorvidt du vil offentliggøre din egen kildekode samt hvorvidt du kan lave din helt egen licens til dit produkt. Hvis du f.eks. gerne vil lave en splinterny browser tillader MPL (Mozilla Public License) dig at bruge hele deres kildekode som udgangspunkt, tilføje dine egne udvidelser og sælge Stokholm Browseren for 200 kr under din egen Stokholm licens med dine egne krav. Dette er hvad Netscape har gjort for at kunne lave Netscape 6, 7 og 8 - bortset fra at de ikke tager penge for deres kommercielle closed source variant af Mozilla/Firefox.
Andre tanker, ideer, eller bare andet? Der skulle være lidt at gå igang med her, ellers må du bare spørge mere specifikt
![]() |
Der er vel to grundliggende måder at tjene på. 1: Som Thor nævner. Tjen penge på selve produktet
2: Som fey.dk nævner. Tjen penge på tillæg.
Jeg er mest bekendt med nr 2.
Vi brugte på et tidspunkt et open-source java-enterprise system. Det var gratis men de tog penge for en omfattende manual (årlig fee).
Derudover kan du købe dig til installation og opsætning af systemer (konsulentarbejde)
Endelig bruger mange at lave en support-aftale. Det kan f.eks. være adgang til en support forum hvor de kan stille spørgsmål, og hvor min personlige mening er at man så må garantere et svar indenfor xx timer.
Endelig skal man ikke glemme Google. Hvis du kan skabe trafik på din side, så har muligheden med Google adwords....
Med venlig hilsen
- René R. Nygaard
SLA og optimeringsrapporter. Tilpasset den enkle server / delsystem! |
Et eksempel på dette er de forskellige blogsystemer (f.eks wordpress.org/.com). Der er som regel et par grunde til at virksomheder gør det. 1. De er startet som rene fritidsprojekter, men som tiden går vil de gerne tjene lidt penge for det. Da de allerede har foræret det væk tidligere bliver de nødt til at lave en "pro"-version eller lignende, for ikke at rage uklar med dem der allerede bruger det gratis. 2. Ved bevidst at forære softwaren væk til andre så kan den med lidt held gå hen og skabe et community omkring sig og derved tiltrække gratis arbejdskræft, som stifteren kan udnytte i sit eget kommercielle produkt, der indeholder lidt ekstra funktioner. 3. Mange firmaer frigiver ting som open source (eller giver væk gratis) fordi det ikke er et område de ser som deres kerneforretning, men derimod som noget der kan supplere deres kerneforretning. Dette er ikke kun kendt fra open source kredse. Eksempler på dette er Novell med deres linux applikationer, Microsoft der giver en masse af deres software væk gratis og financiere det fra andre forretningsgrene og mange andre. Mange open source projekter er opstået ud fra et behov en virksomhed/institution har for noget software, men hvor det ganske enkelt ikke kan betale sig at begynde at lave en forretningsmodel på det. De gange hvor softwaren så har vist sig at tiltrække ualmindelig meget interesse fra andre parter er der ofte opstået virksomheder i kølvandet, der har fundet alternative måde at kapitalisere på softwaren end lige ren salg af produktet. Et af de klassiske værker inden for genren kan findes som en gratis udgave her: http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/ Den findes også på bogform, men kunne ikke lige finde den på amazon, så det kan være den er taget ud af produktion. Generelt er min holdning at open source og gratis software er fantastisk og jeg er meget taknemmelig for de folk der afsætter tid til at lave det, eller de virksomheder der kan finde smarte måder at financiere det og samtidig få noget ud af det. Nogle lever ideologien ud på et nærmest fanatisk niveau, hvilket kan være belastende at høre på en gang imellem og andre burde sætte sig lidt mere ind i det for ikke at komme med underlige statements som "Det underminere branchen at folk giver ting væk gratis, de stjæler mit levebrød". Men som med alt andet er der folk der kun ser tingene sort og hvidt og ofte er det dem der larmer mest, selvom de oftes er de færeste ![]() Personligt har jeg altid arbejdet efter det princip at hvis jeg producerer et eller andet (software, fuglehus, perlekæde...) eller har noget stående i kælderen som jeg alligevel ikke bruger, så låner jeg det gerne ud medmindre jeg har en størrer plan for det. Jeg har det bedre med at tingene bliver brugt og kommer i omløb i stedet for bare at ligge og samle støv. Ofte kan en ide vokse sig størrer i en andens baghaven end lige min egen. /My 2 cents |
Dato: 09-12-2005 02:18:03 Forfatter: Thor Larholm Linux hører til den første kategori og benytter GPL licensen der groft sagt siger at du må bruge kildekoden fra ethvert GPL licenseret program til at lave et hvilket som helst andet program du har lyst til - under forudsætning af at du samtidig offentliggør den komplette kildekode til det nye eller ændrede program under den samme licens så alle andre kan bruge din afledte kildekode på samme vilkår som dig. Hvis du f.eks. benytter noget GPL kildekode til at lave et nyt program uden at dele den komplette kildekode til dit program med resten af verden bryder du udviklerens ophavsret - akkurat som hvis du stjal et billede fra en fotograf eller downloadede musik eller film fra nettet. GPL licensen handler om friheden til at bruge programmer som du har lyst til, du kan læse mere på http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License Tillader GPL licensen ligesom MPL (Mozilla Public License), at du kan bruge dele af eller hele GPL kildekoder, og bruge det som udgangspunkt for et nyt program og sælge det for f.eks. 1000 kr? Hvis ja, skal hele kildekoden for det nye program være omfattet af GPL, eller kan du sælge det under din egen licens med dine egne krav? |