Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lever vi i "Den omvendte verden"?

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære venner

Jeg har siden marts 2011 skrevet og fortalt om den Tillidskrise, som verden oplever nu.

Jeg føler, at vi lever i "Den omvendte verden".

Det er ikke lang tid siden, at Tyskland og Frankrig var "enige" om, at hvis de andre enkelte nationer i EU ikke rettede ind, så skulle de kunne smides ud af den fælles valuta (Euroen).

Nu føler jeg, at tingene faktisk er vendt fuldstændigt på hovedet. Som det udvikler sig nu, kommer vi meget vel til at stå i den situation, hvor resten af Eurozonen beslutter at bede/tvinge Tyskland til at melde sig ud af den fælles valuta. Primært fordi resten af Eurozonen, ønsker at lade ECB (Europæiske Centralbank) sætte højtryk på seddelpressen, ligesom vi har set FED (USA) gøre via bl.a. QE1 og QE2.

Når man kender Tysklands historie, og ved hvad Weimar inflationscyklusen endte med at skabe, forstår man jo godt tyskernes modvilje mod påny at lade seddelpressen rulle, og herved smide yderligere benzin på det inflationsbål, som er skabt i den globale verden; hvor inflationen er stærkt stigende og ved at være (måske er den allerede) ude af kontrol.

Det får mig til at tænke på det paradoks; at alle de banker og husejere der op igennem 1990'erne og 00'erne handlede ud fra et kvalitets synspunkt, og som ikke havde skabt og valgt alle de kortsigtede og grådige låntyper, som var med til at skabe fundamentet for krisen. Disse ansvarsfulde banker og ansvarsfulde husejere blev aldrig inddraget i de forskellige regeringers hjælpe- og redningspakker.

Tværtimod viste de forskellige regeringer og centralbanker, at deres strategi var, at de kun ville hjælpe de banker og husejere, der havde udbudt/taget de dårlige kvalitets låntyper, som i bedste fald var valgt, fordi de var uvidende om, hvad de réelt handlede med, og i værste fald blev de valgt ud fra grådighedens princip. Deres strategi var at hjælpe alle de banker, der selv havde ført sig i uføre, og herved skabte regeringerne og centralbankerne princippet: "Too big to fail".

Så hvor er lige retfærdigheden?

Jeg forstår godt, det dilemma Tyskland står i lige nu. Mon ikke de fleste tyskere stiller sig spørgsmålet:

Skal vi sige JA eller NEJ til de andre landes pres for, at vi (Tyskland) endnu engang skal stille sikkerhed (læs betale) for andres lemfældighed, overforbrug og grådighed?

Mens vi i spænding venter på svaret, vil jeg gerne spørge dig; 

Hvilket valg ville du træffe?

Dagens råd: Prøv at se tingene på hovedet - skift din tankegang 180 grader.

Forbered dig på det værste - skab det bedste

When I change myself - I change the world

Kh. Jens More

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)